Gammal bekant

Startat av Ingwar Åfeldt, 02 juli 2009, 23:44:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Upptäckte nosen på denna buss när jag gick igenom en del äldre diabilder.

Det är SJ 0616 som snällt väntar på Graakalbanans vagnar i Trondheim 1968.

Samma buss syns nedan i gott skick i Gävle 2006 vid järnvägens 150-årsjubileum.

Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på nuvarande ägaren men det finns säkert andra som kan bidra med det.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Hej

Jovisst, bussen ingår numera i Magnus Knutssons samling!
Men vad gjorde den i Norge som ny?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 juli 2009, 08:49:11 AM
Hej

Jovisst, bussen ingår numera i Magnus Knutssons samling!
Men vad gjorde den i Norge som ny?

Bilden, denna eller en liknande, har visats förr och vi var då tämligen överens om att det rörde sig om en beställningskörning. Bussen var ju placerad i Jämtland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Kul! :D Här ser man skillnaden på placering av invnr i fram. Dock inga bokstäver under siffrorna på bilden från 1968.
Men vad är det för gulsvart dekal som sitter mellan höger backspegel och framdörren på samma bild?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2009, 08:53:51 AM
Bilden, denna eller en liknande, har visats förr och vi var då tämligen överens om att det rörde sig om en beställningskörning. Bussen var ju placerad i Jämtland.

Det stämmer att jag visat bilden tidigare men då visste jag inte bussens identitet. Nu har jag kollat diabilden och kunde med säkerhet se att det var 0616.

Citat från: Verspieder skrivet 03 juli 2009, 09:07:49 AM
Kul! :D Här ser man skillnaden på placering av invnr i fram. Dock inga bokstäver under siffrorna på bilden från 1968.
Men vad är det för gulsvart dekal som sitter mellan höger backspegel och framdörren på samma bild?

Jag vill minnas att det var något om betalning till föraren. Återkommer när jag kollat upp det.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Den där dekalen var väl den vanliga som sattes på alla bussars hörn  inför högeromläggningen, där det stod något typ "Gå ej över körbanan innan bussen kört"

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 juli 2009, 10:10:35 AM
Den där dekalen var väl den vanliga som sattes på alla bussars hörn  inför högeromläggningen, där det stod något typ "Gå ej över körbanan innan bussen kört"

Helt rätt!

M v h
Ingwar