Tips på hur man svalkar sig i en varm buss...

Startat av IntresseTrafik, 02 juli 2009, 11:52:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Tänkte att i denna tråd kan vi tipsa varandra om hur man kan svalka sig. När man sitter i en varm buss.
Mina tips.
Jag brukar fylla en halv petflaska med vatten stoppa den i frysen över natten. På morgonen fyller jag den nu till hälften frysta flaskan med vatten. Då har man svalt vatten nästan hela dagen. Se till att ha med sig något salt som binder vätska. Själv tycker jag att godiset djungelvrål är perfekt. När man kommer till en toalett som har rinnande vatten så brukar jag tvätta ansiktet och eventuellt andra varma platser på kroppen.

Snälla låt inte den här tråden bli en gnälltråd. Alla vet vi att det är varmt i bussen och önskar AC. Men i den här tråden tipsar vi varandra om hur man kan svalka sig i värmen men klagar över värmen gör vi någon annanstans!

http://www.dn.se/sthlm/hettan-bekymmer-for-busschaufforer-1.903053

yngrot

Bra tips själv brukar jag ibalnd ta en termos med kallt vatten i och en näve isbitar det vatten är kallt och gottäven i slutet på passet.  till skillnad mot som jag ofta gör en petflaska med vatten utan att ha den i frysen... och hittar man nån lite skugga att "gömma" sig en stund är det inte fel heller..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Rost

Jag kör inte själv, men det klassiska är ju att undvika stora mängder kaffe, (om man kan) och i stället dricka en halv liter vatten i timmen. Faktum är att när det är så här pass varmt svettas man ut ungefär en liter i timmen.

Thomas

Om man har en flaska med isvatten med sig, så kan man även kyla kroppen effektivt med den.

Ett bra sätt att få ner kroppstempen på är nämligen att lägga något kallt mot den delen av nacken som är lite mjuk. Mycket av kroppens blodpasserar där med ganska stort flöde. Genom att tillexempel ligga på marken eller klämma den mellan nackstöd och nacken (risk för väta) så kan man drastiskt sänka sin kroppstempratur.

Det räcker bra med vanligt kalltkranvatten, eller något som är lite svalare än kroppstempen.

Mattias Andersson

Det gäller och dricka mycket vatten och gå ut o sträcka
på sig vid ändhållplatserna.

Vi har ju knappt 2 månader med extrem värme här i sverige,
så man får ju försöka kämpa på :)

Tänk i dem länder där det är betydligt mycke varmare i längre perioder,
och som har betydligt sämre bussar så skall vi nog inse att vi har det
relativt bra här i sverige :)

Får be och önska alla här en fortsatt skön sommar!!

Tänk på att det har vänt mot mörkare och kallare tider ;)

RoTe

Så länge man får ligga och köra 70-90 med fönstret öppet är det lugnt. Tycker synd om stadsbussförarna!

lil-sis

Jag har fortfarande semester men kliver på om en dryg vecka igen. Och vissa bussar kommer man jubla över, andra gråta en liten skvätt...

Har börjat frysa in PETflaskor, när det är så varmt som det är nu så tycker jag det är mer praktiskt att ha hela frusen från start, det tinar ju rätt fort ändå...

Och inte glömma att äta, fast det tar emot. Man mår trots allt bättre när man fått näring i kroppen också.

UglyJazz

Den som vill han kan lagra massor av kyla i en vanlig sketen konsumkasse med en gammal avdankad kudde i.

Det fungerar som en grymt bra isolering, ungefär som en sovsäck som skyddar mot kyla.
Ställer du en kall PET-flaska mitt i kassen med kudden ordentligt runt åt alla håll är den lika kall vid passets slut som när du började.
Om den står i solen?  - Spelar ingen roll...

Det är ett gammalt hojåkarknep, men funkar lika bra på jobbet...

Kom ihåg att hur varmt och j-ligt det än är så känns det bättre efteråt om ni går en lugn promenad vid stoppen...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Matte

Jag har annars ett bra tips hur man han öppna fönster och takluckor. Jag öppnar alltid alla öppningsbara passagerarfönster. Sedan öppnar jag alla takluckor i bak kant. Då får man in ny luft genom fönstren och sedan sugs den det ut luft genom takluckorna och även har på takfläktar och deftroster fläkt på full efekt under körning. Jag kör aldrig med förarfönstrett öppet. Ska va extremfall att jag öppnar det under körning.

Men som tex om ni får någon passagerare som luktar illa kan du göra samma sak. Dra på full efekt på defroster fläkt och sedan öppna den takluckan närmast förarplatsen i bak kant. Då blir det ett baksug och drar med sig det mesta av det som luktar illa.

yngrot

Ja illaluktande får man på ibland  :P   men som sagt INTE ha förarfönster öppet då och defrosterfläkt på även om man har en propellerfläkt som man ställa så den blåser bort det som inte luktar så gott.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Strömblad

Haha, öppet förarfönster är det sällan jag har numera. Fick in en geting i luftdraget en gång, och det första den fick tag på var min arm. Detta hände i Stavabacken (lång och brant backe strax innan Åkersberga) nerför med full ledbuss i runt 90 km/h...
I övrigt instämmer jag i knepen för att få fart på luften i bussen. I bussar (utan AC) med individuella utblås brukar jag även stänga de "stora" ventilerna ovanför hatthyllorna för att få bättre tryck i utblåset i dysorna.
/J

Andy

Är det över 17 grader ute kör jag alltid med fönstret öppet (om det inte finns fungerande A/C).

Sen är jag osäker på bästa sättet att hålla nere temperaturen i "kabinen". Har kört på teorin att ha bakre takluckan öppen i bakkant, men efter att själv suttit bak kommit fram till att öppen framkant är bättre för de bakersta platserna.

Elektriskt inställbar reflektans i sidorutorna vore toppen. Finns sådan teknik och är det fysiskt möjligt?

Graffeldt

Citat från: IntresseTrafik skrivet 02 juli 2009, 11:52:46 AM
Jag brukar fylla en halv petflaska med vatten stoppa den i frysen över natten. På morgonen fyller jag den nu till hälften frysta flaskan med vatten. Då har man svalt vatten nästan hela dagen. Se till att ha med sig något salt som binder vätska. Själv tycker jag att godiset djungelvrål är perfekt. När man kommer till en toalett som har rinnande vatten så brukar jag tvätta ansiktet och eventuellt andra varma platser på kroppen.

Denna metod kommer man långt med.
Djungelvrål är dock inte riktigt i min smak. :-X
Jag knaprar jordnötter istället.
Lite nyttigare.
Köper stor påse och fördelar i mindre burkar.
Funkar bra att förvara i frysen.
8)

groenis

Många intressanta teorier.
I min gröna ungdom (är fortfarande grön livet lär dig nya saker hela tiden)
så körde jag på gamla linjen 503 Solna Centrum - Hässelby självklart så var
det en varm dag och en H 80 var knappast känd för att en sval vagn,
Öppnade främre och bakre takluckan för att kunna vädra ur vagnen samt värmen
hade precis kommit in på Ankdammsgatan när en äldre dam drog igen främre takluckan
det blev direkt stopp vid första möjlighet att stanna och öppnade luckan igen när "Damen"
klagade över att det drog på henne jag förklarade för henne att du ska bara åka en kort sträcka
jag måste sitta hela vägen i bussen och det var bättre att jag fick ner innertempen i vagnen
utan att framkalla fara för övriga.
Det hade hon mycket svårt att förstå.
Vid senare mätning så kunde det bli mycket varmt i de kära gamla H80 vagnarna hur varmt har jag förträngt
då dagens vagnar har bättre genomströmning av luften än de gamla vagnarna

/Lennart

bsten

Hmm, öppet fönster vågar man ju inte köra med idag, med alla äpplen, stenar, snöbollar (ja, inte på sommaren förstås...), kulor, ägg etc som haglar mot bussarna.......    :-\