Huvudmeny

Ett gäng Expresser

Startat av Ersa, 26 juni 2009, 18:34:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Lastning i Linköping

Norraste norrland? ;) Längre norrut kommer man då inte med Expressen.

Avlöst och klar för lunch. Kollegan inväntar lugnt avgångstid.

En halvtimmes städ och därefter en halvtimmes rast. Göteborgs-Posten i rutan behöll jag och tog med den för att läsa ute på skärgårdsön senare under kvällen.

En rätt ny MAN är okej att köra till Östergötland, men hur dessa är om 5-6 år återstår att se.

Återkomst samma dag. Jag måste ha gjort något väldigt rätt då jag belönades med en 9700 till hemfärden. Här har jag med mig tidningen Barometern från Kalmar som jag hittade i Norrköping. I utbyte lämnade jag ett ex av UNT på samma ort. ;)

Christer K

Har han börjat köra för Swebus Exp, vart i landet? Uppsala eller Stockholm?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

Citat från: Christer K skrivet 26 juni 2009, 19:15:04 PM
Har han börjat köra för Swebus Exp, vart i landet? Uppsala eller Stockholm?

Javisst, det råkade visst bli en tjänst som "sommarbarn" på Expressens Uppsaladepå.

Yujin Zhang

CitatNorraste norrland?  Längre norrut kommer man då inte med Expressen.

Jag har hört via ryktesvägen att 897 kommer läggas ner fr.o.m. hösten och då blir väl Uppsala norrast man kommer?

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 26 juni 2009, 19:25:12 PM
Jag har hört via ryktesvägen att 897 kommer läggas ner fr.o.m. hösten och då blir väl Uppsala norrast man kommer?

Några sådana rykten har jag inte hört alls. En konkurrent finns iaf i form av "SGS-bussen" som drivs av Perssons Bussar i Gävle och VS Trafik i Valbo. Jag vet inte alls hur passagerarstatistiken ser ut på 897:an, men för alla linjer i egen regi gäller det ju att kunna bedriva den med vinst för att kunna ha kvar den.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Yujin Zhang skrivet 26 juni 2009, 19:25:12 PM

Om man nu vill att det skall stå Swebus Express på bussen är väl Mora det norraste man komma. Men man kan numera också köpa biljett hos Swebus Express ända till Umeå. Men då blir det Y-Bussen från Stockholm och norrut.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 26 juni 2009, 19:36:03 PM
Några sådana rykten har jag inte hört alls. En konkurrent finns iaf i form av "SGS-bussen" som drivs av Perssons Bussar i Gävle och VS Trafik i Valbo. Jag vet inte alls hur passagerarstatistiken ser ut på 897:an, men för alla linjer i egen regi gäller det ju att kunna bedriva den med vinst för att kunna ha kvar den.

När jag för några år sedan jobbade lite då och då i Gävle var det lagom att på väg från jobbet till hotellet ta svängen förbi Hamntorget och kolla in 897-an. Det var då väldigt lite folk utom på söndagar, då det var så mycket att det krävdes två bussar. Så det är väl inte otroligt att den läggs ned, nu inte minst med tanke på samarbetet med Y-Bussen.

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 26 juni 2009, 19:22:12 PM
Javisst, det råkade visst bli en tjänst som "sommarbarn" på Expressens Uppsaladepå.
Sommarbarn, då ska han mao återvända norrut framåt hösten?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

Citat från: Verspieder skrivet 26 juni 2009, 18:34:10 PM

En rätt ny MAN är okej att köra till Östergötland, men hur dessa är om 5-6 år återstår att se.

Det får du ju testa på om du blir tilldelad någon MAN i 60-serien, dom är från 2003 med åtskilliga mil på mätaren.

Vilken är annars i topp av de du har rattat hos SwEx?

Knut

6008-12 er helt fine vogner å kjøre. Litt tregere enn Volvo i växlinger og holder ikke farten oppe like bra. Men jeg mener at AC i MAN er bedre enn i Volvo 9700. Iallefall for meg som fører. De eldste MAN har ikke den funksjonen med CruiseControll og retarder som holder igjen bussen i nedoverbakker. Hverken som "overhastighet" eller når man har brukt fotbremsen slik 6178 og de nye MAN har. Volvo har jo også "overhastighets"funksjonen men denne faller ofte bort spes på 6335-38 da disse ofte har feilvarsel på diagnose for motorstyreenhet. Når den feilen kommer så virker ikke retarderen

Ersa

MAN-vagnarna är rätt okej, och de har faktiskt två bra funktioner som saknas helt på Volvo 9700.
1: Reglage för både fram- och bakdörren på utsidan. Inte bara för framdörren som på Volvo.
2: Hållplatsbroms, dvs en knapp att låsa fast "dörrbromsen" utan att öppna dörren. Perfekt vid rödljus och för start i uppförsbackar, då växellådan i alla MAN och är svåra att starta mjukt med i dessa situationer.  Volvos tillfälliga motlutbroms ogillar jag starkt just för att den slår av sig själv.

Nu är iofs MAN-vagnarna bättre än den rent bedrövliga Neoplanen som hoppar iväg som en stor kanin när man försöker smyga iväg, och alla passagerare tror att man är en nybörjare som inte klarar av dragläget på en manuell låda. De blir dock alltid lika förvånade när de därefter ser att bussen saknar koppling! ::)

I övrigt är MAN-vagnarna lika stabila som ett stort strykjärn på vägen. Direkt styrning helt utan glapp. Stabilitet på motorvägen innebär dock att är inte alls är lika kul i tätort. Den känns mycket klumpigare än 9700, och det eviga bromsandet i nedförsbacke är ofta väldigt störande. Här saknar jag 9700:ans funktion att enkelt stänga av automatbromsandet med att föra retarderspaken upp till 0-läget. Till slut är lastluckorna på MAN lättare att öppna och stänga än på 9700.

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 26 juni 2009, 23:18:19 PM
Det får du ju testa på om du blir tilldelad någon MAN i 60-serien, dom är från 2003 med åtskilliga mil på mätaren.

6011 känns rätt gedigen, trots alla mil på mätaren.

Citat från: Fredde_J skrivet 26 juni 2009, 23:18:19 PM
Vilken är annars i topp av de du har rattat hos SwEx?

Valfri 9700, ty än har ingen av Volvos konkurrenter lyckats med en produkt som kunnat omvända mig.
Att jämföra Volvo mot Volvo blir dock svårt, då denna gamling var minst lika trevlig som alla nya 9700 "face":

Christer K

Citat från: Verspieder skrivet 28 juni 2009, 08:50:27 AM
6011 känns rätt gedigen, trots alla mil på mätaren.

Valfri 9700, ty än har ingen av Volvos konkurrenter lyckats med en produkt som kunnat omvända mig.
Att jämföra Volvo mot Volvo blir dock svårt, då denna gamling var minst lika trevlig som alla nya 9700 "face":

Ser där ja du kommer till Örebro någon gång också med 801 den körs ju forfarande av Uppsala depån med förarbyte i Örebro och ett antal timmars rast i Örebro.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Fredde

Tack för era omdömmen om SwEx-bussarna, intressant att ta del av!

Jonas Strömblad

Trevligt Verspieder!
Men hu vad körningen måste vara tråkig...  ::)
/J (som tröttnar på motorvägskörning efter bara några mil mellan Stockholm och Norrtälje...  :D )