Hastighetskontroll utförd av trafikledare ?

Startat av Hans J, 25 juni 2009, 17:17:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Henriksson

Citat från: Tomas skrivet 30 juni 2009, 13:03:35 PM
GS själva använder fortfarande Mobitex fram till juni nästa år då Blå Express försvinner från Spårvägen. Det som gäller är ju om en buss får stopp i "farlig" närhet till spår skall han larma TLI via Mobitex någon mer funktion ser jag inte vad grabbarna grus på TLI har för uppgift för den utsocknes trafiken.

GS tillhandahåller hantering av överfallslarm via mobitex även för andra entreprenörer, och eftersom man trafikleder all stadstrafik finns det naturligtvis ett antal andra tillfällen då man behöver kunna nå, eller söka information om, regionbussar - t ex då dessa har samtrafik med stadstrafiklinjer eller då regionbuss används i spårvagnsersättning. Dessutom skickar man meddelanden till berörda regionbussgrupper vid trafikstörningar.

Erling.L

Citat från: Tomas skrivet 30 juni 2009, 13:03:35 PM
GS själva använder fortfarande Mobitex fram till juni nästa år då Blå Express försvinner från Spårvägen. Det som gäller är ju om en buss får stopp i "farlig" närhet till spår skall han larma TLI via Mobitex någon mer funktion ser jag inte vad grabbarna grus på TLI har för uppgift för den utsocknes trafiken.

I natt stod en av de riktigt gamla rävarna med en av strålarna och kollade farten mitt i natten på Göta Älvbron, hoppas jag inte körde för fort  :-\. Men nu börjar ju även skarvarna ge mig sig på bron så snälla politiker i den här stan bygg en ny bro innan en fullastad buss eller vagn hamnar i vattnet.

Enligt nytt trafikmeddelande e farten på klaffen nu sänkt till 15 km
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

UglyJazz

Jag förstår faktiskt inte problemet i att en TL mäter hastighet.
Vill vissa kunna dra på lite för att känna vild frihet eller är det någon typ av integritetsproblem för någon?

Det ligger i allas intresse att alla kör lagligt ALLTID.

Om alla turer blir sena läggs tidtabellen om, men om några hinner i alla fall, så kommer det inte att hända något.

En temporär hastighetssänkning ger inte en försening på nio minuter eller vad det nu är frågan om, utan ligger på sekundnivå...
Koppla av lite och låt dom mäta. Ni ska faktiskt vara fördömen där ute...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

Jag vill minnas att NTF mätte hastigheten på all trafik i 30-zonen utanför Grisslehamns skola för några år sedan, och därefter skrev man i tidningen att inte en enda turist- eller SL-buss körde för fort. Privatbilisterna däremot...

Leif D

Förstår inte varför de skulle vara konstigt om GS utför en del trafikledning åt Västtrafik.
I östergötland sköter ju Veloia detta å Ötraf, medan respektive operatör naturligtvis sköter sin egen driftledning och personalledning.
Det är väl bara bra att de stora operatörerna som ändå har trafikledare i radiobilar även servar små operatörer på vissa sätt.
Att sedan viss övervakning av fart gäller alla operatörer, de är ju självklart, eftersom man samsas i trafiken, dessutom är de väl så att även detta ligger i Västtrafiks intresse.
;-)