Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh

Startat av Bussmicke, 23 juni 2009, 10:10:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 24 juni 2009, 06:56:45 AM
Sedan kommer en mördar backe upp emot Berga Örlogskolor(nuvarande AMF 1) då har jag några gånger blivit riktigt rädd då vagnens Tracktion Controll börjar arbeta. Då förlorar man det lilla gaspådraget man har. Då börjar vagnen rulla bakåt efter som det går så sakta. När sedan Tracktion Controll slutat så börjar den igen trotts ytterst litet gaspådrag(nässt intill inget gaspådrag). Lika så är det med kortvagnarna men dom är lite bättre i backtagningar i vinterväglag som tex i nämda backe. Har vart med om OmniLink ledvagnar som i mycket liten uppförsbacke kört fast där inte många andra vagntyper ens haft möjlighet att köra fast eller ens få hjul spinn i vinterväglag.

Märkligt att Scania fortfarande nöter på med TC (tvärstrypa all gas vid hjulspinn) istället för att återgå till ASR (få båda hjulen att snurra lika fort vid spinn) som CN113ALB hade, som som Solaris Urbino 18 har än idag.

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 25 juni 2009, 05:35:17 AM
Märkligt att Scania fortfarande nöter på med TC (tvärstrypa all gas vid hjulspinn) istället för att återgå till ASR (få båda hjulen att snurra lika fort vid spinn) som CN113ALB hade, som som Solaris Urbino 18 har än idag.

Ja du samma fråga har jag undrat över flera gånger.

Frippe Fribas

Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2009, 21:08:05 PM
Åter till min eviga fråga: Om nu en pusher krävs av THM/Politiker, varför då inte köpa en Volvopusher (B12BLEA?) istället för Scania OmniLink? Är Volvos pushers så mycket dyrare än Scanias?
Finns det överhuvudtaget B12LA eller LEA att köpa?
Jag trodde bara det fanns 9-liters pusher att få till ledbussar om man inte vill ha B9S?
Skall man döma utifrån mitt eget smala perspektiv så blir dock svaret på din eviga fråga ja, Scanias omniserie ÄR bättre än Säffles diton (7500) och sannolikt billigare eller ungefär lika dyra.
Vad gäller anledningen till att Busslink denna gång valt Scania beror som jag förstått saken främst på att Volvo inte kunde/ville leverera det Busslink ville ha.
//Fredrik

Matte

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 juni 2009, 07:18:42 AM
Finns det överhuvudtaget B12LA eller LEA att köpa?
Jag trodde bara det fanns 9-liters pusher att få till ledbussar om man inte vill ha B9S?
Skall man döma utifrån mitt eget smala perspektiv så blir dock svaret på din eviga fråga ja, Scanias omniserie ÄR bättre än Säffles diton (7500) och sannolikt billigare eller ungefär lika dyra.
Vad gäller anledningen till att Busslink denna gång valt Scania beror som jag förstått saken främst på att Volvo inte kunde/ville leverera det Busslink ville ha.
//Fredrik

Ja visst har du rätt i det. Sedan kanske Scania kunde lova kortare leverans tider. Att det bara kommer Scania OmniLink till Södertörn istället för B9S är helt förstårligt då dom måste skickas iväg om dom ska besöka verkstad. då det ej går att köra in bussen pga höjd och att det sedan inte går hissa bussen tillrävkligt högt. Det är just att en Scania får platts inne i våran verkstad. Sedan finns det flera linjer dom heller ej skulle kunna trafikera med sin höjd så det är ytterligare ett problem.

Men bara Scania kan fixa till fjädringen, Allt skrammel från lösa delar på en ny buss, Dom totalt trögfattade Dörrarna, Kännandekant, Fotoceller, Dörröppningsknappar, En störreförarplats, och byta till ASR istället för TC, och den grymt MOTORSVAGA maskinen som finns i OnmiLink så kan det bli en lovande framtids buss även ute på landsbyggden.

Cero

Citat från: Matte skrivet 26 juni 2009, 17:37:31 PM
Ja visst har du rätt i det. Sedan kanske Scania kunde lova kortare leverans tider. Att det bara kommer Scania OmniLink till Södertörn istället för B9S är helt förstårligt då dom måste skickas iväg om dom ska besöka verkstad. då det ej går att köra in bussen pga höjd och att det sedan inte går hissa bussen tillrävkligt högt. Det är just att en Scania får platts inne i våran verkstad. Sedan finns det flera linjer dom heller ej skulle kunna trafikera med sin höjd så det är ytterligare ett problem.

Men bara Scania kan fixa till fjädringen, Allt skrammel från lösa delar på en ny buss, Dom totalt trögfattade Dörrarna, Kännandekant, Fotoceller, Dörröppningsknappar, En störreförarplats, och byta till ASR istället för TC, och den grymt MOTORSVAGA maskinen som finns i OnmiLink så kan det bli en lovande framtids buss även ute på landsbyggden.

Den klena maskinen är väl något som bör påtalas för beställaren. Omnilink finns såvitt jag vet med 310 hk och det vore underligt om inte det skulle räcka till åtminstone i de tvåaxlade bussarna. Kanske man skulle prova att beställa den motorn i framtiden?

Ersa

Citat från: Cero skrivet 26 juni 2009, 19:04:58 PM
Den klena maskinen är väl något som bör påtalas för beställaren. Omnilink finns såvitt jag vet med 310 hk och det vore underligt om inte det skulle räcka till åtminstone i de tvåaxlade bussarna. Kanske man skulle prova att beställa den motorn i framtiden?

Hoho! Påminner mig om Polarbuss 46 och 47 (som idag heter Swebus 6224 och 6925), vilka beställdes som några av de första OmniCity-lederna med etanolmotor 1999. Tydligen fanns det bara en enda etanolmotortyp då, tänkt för kortvagnarna, så det fick bli den lilla kortvagnsmotorn i de bägge ledbussarna. Sen blev man omkörd av lastade timmerbilar under tomkörningar också... ::)
Nästa omgång etanoldrivna OmniCity-leder av årsmodell 2003 (idag 6926-6928) var lite bättre, men de kändes ändå bara hälften så starka som de etanoldrivna CN113ALB:erna som var rena expressbussar i jämförelse. Det gällde att tänka sig för. Full gas i en OmniCity-led = långsam acceleration i sakta mak uppför backen med irriterande bilister bakom. Full gas i en CN113ALB var ej att rekommendera, då stående resenärer då kunde ramla bakåt.

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 26 juni 2009, 19:16:45 PM
Hoho! Påminner mig om Polarbuss 46 och 47 (som idag heter Swebus 6224 och 6925), vilka beställdes som några av de första OmniCity-lederna med etanolmotor 1999. Tydligen fanns det bara en enda etanolmotortyp då, tänkt för kortvagnarna, så det fick bli den lilla kortvagnsmotorn i de bägge ledbussarna. Sen blev man omkörd av lastade timmerbilar under tomkörningar också... ::)


Etanolmotorn finns såvitt jag vet bara med ett effektuttag nu också. Dock tror jag det är några hästkrafter fler än i de första. Även om de nyare inte är några raketer tycker jag som passagerare att de känns lite mindre klena i Omnilink än i Omnicity. Kan det bero på motorplaceringen som ger mindre effektförlust genom vinkelväxel eller liknande?

Frippe Fribas

Busslinks nya Omnilinkar har väl 270kusar i kortvagnarna och 310 i ledditona om jag förstått chassinamnet rätt (CK270 resp. CK310)?
Den första generationen som ännu rullar som stombussar i Stockholm har väl inte mer än 230pollar längst bak vilket kan bero på att Scania inte hade någon ledversion av Omnicityn när SL beställde sådana i slutet av 90-talet.
Dagens generation av etanolmotorer som väl är den tredje eller fjärde är betydligt kraftigare än den första, men problemen kvarstår till stor del eftersom Etanolen är så torr att motorn äts upp inifrån och därmed har en relativt kort livslängd jämfört med en dieselmotor.
//Fredrik

Matte

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 juni 2009, 09:17:11 AM
Busslinks nya Omnilinkar har väl 270kusar i kortvagnarna och 310 i ledditona om jag förstått chassinamnet rätt (CK270 resp. CK310)?
Den första generationen som ännu rullar som stombussar i Stockholm har väl inte mer än 230pollar längst bak vilket kan bero på att Scania inte hade någon ledversion av Omnicityn när SL beställde sådana i slutet av 90-talet.
Dagens generation av etanolmotorer som väl är den tredje eller fjärde är betydligt kraftigare än den första, men problemen kvarstår till stor del eftersom Etanolen är så torr att motorn äts upp inifrån och därmed har en relativt kort livslängd jämfört med en dieselmotor.
//Fredrik

Jo fast dom maskinerna får jobba dukigt endå. 270kusar i en kort vagne e lite lite. Dom ska trott rulla runt med lite välmycket vikt i en fullsatt kortvagn. Tur e dock att dom bara har förar AC och 2 takluckor för passagerare och inte annat lyx. Dom OmniLink kortisar vi har e faktist också riktigt trötta. Speciellt 6661-6664 som är den senaste varianten vi har på vårat trafikområde. Men har man en fullsatt OmniLink kortis så e det en hel radda med irriterade bilister bakom. Värre e det dock med dom flesta av våra OmniLink ledvagnar. Dom är riktiga sölkorvar. Även dom utan AC för helavagnen.


Och alla Busslink Södertörns vagnar har Diesel drit  och ingen Etanol. Trotts det är dom inga reketer.

Som tex med en Scania CN133 så krullar sig asfalten efter dom om man skulle trycka för mycket på gasen. Och dom orkar driva bussen uppför även tom.

Optimal

Citat från: Matte skrivet 27 juni 2009, 15:56:39 PM
Dom OmniLink kortisar vi har e faktist också riktigt trötta. Speciellt 6661-6664 som är den senaste varianten vi har på vårat trafikområde

När dom dom nya till Hornsberg var dom hur pigga som helst. Kanske beror på att Södertörn inte kan underhålla dom, där av att era vagnar kanske är mer slöa än andra Omnilink.

Jag kommer ihåg när 27XX var nyinkomna till Hornsberg, motornerna var ny renoverade. Jag åkte när fram med en föraren jag känner, h*n tryckte full gas och det var sånt drag att jag höll på att slita sönder myntbordet. Det var första gången jag hörde h*n säga " Jag ska aldrig mer trycka full gas när jag kör en omnicity i denna serie". jag blev själv mycket förvånad. Men nu är dom så pass slöa att fullgas är det som gäller. 

Så skötts kortvagnarna bra så räcker det med 230/270 hästar etanol.

Ulf Rådeström

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 juni 2009, 09:17:11 AM
Busslinks nya Omnilinkar har väl 270kusar i kortvagnarna och 310 i ledditona om jag förstått chassinamnet rätt (CK270 resp. CK310)?
Den första generationen som ännu rullar som stombussar i Stockholm har väl inte mer än 230pollar längst bak vilket kan bero på att Scania inte hade någon ledversion av Omnicityn när SL beställde sådana i slutet av 90-talet.
Dagens generation av etanolmotorer som väl är den tredje eller fjärde är betydligt kraftigare än den första, men problemen kvarstår till stor del eftersom Etanolen är så torr att motorn äts upp inifrån och därmed har en relativt kort livslängd jämfört med en dieselmotor.
//Fredrik

Helt rätt!
Dock har Scania ett helt koppel med olika motorversioner. Liten utredning nedan:

Etanol:
270hk (Euro5) både på kort- och normalversion.

Diesel
230 på kortversionen
280 (Arriva Sthlm), 310 (Busslink), 320 (ny Euro5 hos Swebus Södertälje när de levereras)

Boggiebussen (tex OmniLink) har i allmänhet 310hk-motorn, som nu går att få i en ny Euro5 320hk-version (Vänersborgs Linjetrafik, Karlskoga först ut).

Sedan finns en uppsjö starkare motorer till linjevagnar och turistbussar.

//Uffe

Bussmicke

Utan att  spekulera men när var det Tänkt att Södertäljes vagnar skulle komma?
Var det nu i sommar eller var det under hösten?
//BM
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.