När påbörjades massutrotningen?

Startat av at1981, 22 juni 2009, 21:10:31 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Verspieder skrivet 25 juni 2009, 23:27:31 PM
Den enda sträcka jag hittat med bevarade stolpar är den gamla grusbelagda vägen (vid sidan av RV92) mellan Laiksjö-Lavsjö-Lomsjö i Dorotea respektive Åsele kommuner i södra Lappland, vilket jag visat på bild förr.

Samt en rätt lång sträcka längs 92:an. Här en kort favorit i repris:

at1981

Hejsan!!

En stor skandal uppdagades idag märkte jag när jag passerade förbi byn Alderhulten (LV 272).
Någon eller några idioter hade nämligen utrotat något som jag trodde skulle bevaras för framtiden som museiföremål utefter det svenska vägnätet.

Den syn som idag inte existerar är denna: http://www.elmuseum.se/viewimage.cgi?donerat/niklasbiedermann/industriminnen/images/b_020710_028.jpg

MVH at1981 !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Kristian

Du är en j***l på att överdriva. "Stor skandal", "massutrotning", "idioter", lägg av.

En museitelefonlinje (vilket uttryck...) finns redan mellan Mariefred och Läggesta.

Mr G

Utrota kan man endast göra med levande varelser. Det går inte att utrota telefonstolpar, bilar eller böcker t ex. Det finns utrotningshotade djur och växter, och på samma sätt finns det utrotade djur och växter.

Sen måste jag hålla med Simon om att det blir lite osmakligt att använda ordet massutrotning här, eftersom det förknippas med tragiska händelser i historien. Det är definitivt ett värdeladdat ord som man bör vara försiktig med att använda i andra betydelser än dess rätta.
吉先生

Autotransit

Citat från: Mr G skrivet 04 juli 2009, 21:58:53 PM
Sen måste jag hålla med Simon om att det blir lite osmakligt att använda ordet massutrotning här, eftersom det förknippas med tragiska händelser i historien. Det är definitivt ett värdeladdat ord som man bör vara försiktig med att använda i andra betydelser än dess rätta.

Jag har kört runt den "vita bussen" för Röda Korset ett par år, och har träffat överlevande från koncentrationslägren i Tyskland. När man har talat med dem och de har berättat om det de sett och varit med om så får man en väldigt ödmjuk inställning både för dem, och begreppet massutrotning. Nu är det dessvärre inte många kvar av dem, och de blir färre för varje år som går. Så kan man kalla saker vid dess rätta namn och lära av historien är mycket vunnet.

Att dessutom slå ner på någon som inte har samma intressen som man har själv höjer ju inte nivån på inläggen heller.

Hälsar
Stellan

Staffan Sävenfjord

Ord som "massutrotning" om materialla ting och "idioter" hör inte hemma i Bussnack.
Upprepning kommer att medföra spärrning utan vidare varning. 

Staffan, moderator

groenis

at 1981
Om det är så att du saknar de gamla trästolparna så finns det i Simlångsdalen
en anläggning som i många år testade olika medel för impregnering fullt synlig från vägen.
Jag tillhör dem som inte saknar dem har som tur bara träffat en den knäcktes
och fordonet blev okörbart hösten 68