Ölvemarks köper Scandorama, Bergkvarabuss köper 45 procent av Ölvemarks

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 juni 2009, 16:39:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Vill passa på att önska alla en riktig Glad midsommar!!
[/quote]

Detsamma!
Vi får väl vara glada, Magnus, att det inte är vi som skall lösa problemen i världsekonomin. Och det är väl ingenstans som på just det området som uttrycket "självuppfyllande profetior" passar så bra. Bästa sättet att lösa krisen, om vi nu skall hjälpa till, är att tro på framtiden och satsa på den. Sådan tro brukar man hitta hos bussbolagen och det gör man nog nu också.

Mittlinje

Först och främst - en TREVLIG MIDSOMMAR - sedan en brandfackla:

Det var ett j***a skrikande om lågkonjuktur osv  ::) På senaste radiosändningen hade arbetslösheten ökat från ca 5% till 8% eller i den storleken på ett år. Alltså har 3% fått förändrad eller minskad ekonomi. Inom bussbranschen är vi knappast drabbade av detta då flertalet av våra resor sker kollektivt. Och gällande turisttrafiken - innebär ökad dieselpris att mindre personer åker på bussresa? 3% a det totala kapitalet har fått mindre att röra sig med - men de andra 97% är väl de som är de intressanta? Hur kan vi få de att åka mer? Och åkte de 3% tidigare på bussresor? Rent marknadsmässigt - skit i de 3% och satsa på 97%. Vad sedan euron står i så anpassar vi oss - något vi får leva med eftersom vi inte anslöt oss sist!

När det sedan gäller Ölve/Scando - enligt uppgift får under sommaren/sensommaren Bergkvarabuss 30 nya bussar målade i ny design som skall passa både Ölve/Scando - dock är inte uppgiften verifierad. Dock måste vi ta hänsyn till att Bergkvara vill få dessa fordon så neutrala som möjligt för att nyttjas i annan trafik.

NZZ

30 bussar till bergkvarabuss tror ni alla har ölv/scando design??

rattvrickaren

Mittlinjens matematik var roande så här på midsommarafton...
;D/Rattis

S Svensson

Citat från: NZZ skrivet 19 juni 2009, 00:04:30 AM
30 bussar till bergkvarabuss tror ni alla har ölv/scando design??

Såg i går en Setra som det stod Ölvemarks och Sohlbergs på vänstersidan.
(Sohlbergs är formellt namnbyte från Svenljunga Taxi AB).

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 juni 2009, 11:30:16 AM
Såg i går en Setra som det stod Ölvemarks och Sohlbergs på vänstersidan.
(Sohlbergs är formellt namnbyte från Svenljunga Taxi AB).

Det är alltså Hans-Erik Sohlberg, tidigare delägare och vd i Svenljunga Taxi, som fått låna sitt namn till detta namnbytta företag. Det var han som en gång byggde upp bussbolaget Torestorps Limousine, som sedan växte till ett stort bussbolag och bytte namn till Marks Limousine. Sedan såldes detta till People Travel Group, och ägs alltså i dag ytterst av Veolia.
Sohlberg tänker tydligen bygga upp ett nytt bussbolag i lite mindre skala. Och det är bara att önska lycka till. Enligt Svensk Busshistoria har han två nya bussar. Förutom Setran även en Mercedes-Benz Tourismo. Dessutom kan jag hitta en Volvo B10M Säffle från 1996, en Mercedes O404 från 2000 och en Mercedes Sprinter från 2000. De tre senare tidigare reggade på just Svenljunga Taxi.

michael k

den sidan med info om solberg är inacktuel ;D ;D
du kan nog plussa på tre till minst
fast nu var det ju ett par veckor sedan jag pratade med hans erik

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 22 juni 2009, 23:01:47 PM
den sidan med info om solberg är inacktuel ;D ;D
du kan nog plussa på tre till minst
fast nu var det ju ett par veckor sedan jag pratade med hans erik

Du menar att Svensk Busshistoria inte är uppdaterad med de tre senaste inköpen. Det är väl i så fall inte mycket att orda om. SBH sköts ideellt och gör inget anspråk på att vara heltäckande. Det gjorde inte min vagnförteckning heller.
Det vore ju trevligt om du kunde tala om vilka bussar han har.

Greger Larsson

Ytterligare en Setra hos Sohlberg är XZW226, en 416HDH -07, fd TK Buss Kisa.

michael k

Staffan det var ingen pik åt sidan det är bara det att det inte är lätt att hålla jämna steg med  Hans erik solberg ;D
fö finns det en ny turkmercca samt en 416 gthd+ en begad 416hdh(ornunga tror jag)

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 23 juni 2009, 11:31:02 AM
Staffan det var ingen pik åt sidan det är bara det att det inte är lätt att hålla jämna steg med  Hans erik solberg ;D
fö finns det en ny turkmercca samt en 416 gthd+ en begad 416hdh(ornunga tror jag)

Den nya "turkmercan" är väl den Tourismo jag redan nämnde. Eller har han två sedan. UAA 131 416HDH är mycket riktigt köpt av Sohlberg från Ornunga Buss.
Det verkar bli ett rätt stort bussbolag redan från början.

michael k