Swebus Express till Öland

Startat av Fredde, 10 juni 2009, 22:21:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Är det en nyhet från i år, att man kan åka direkt med Swebus Express från Stockholm till Norra Öland från 15 juni, dagligen en tur i vardera riktning?

Eller är det något som har funnits under tidigare år?

BenS

Citat från: Fredde_J skrivet 10 juni 2009, 22:21:43 PM
Är det en nyhet från i år, att man kan åka direkt med Swebus Express från Stockholm till Norra Öland från 15 juni, dagligen en tur i vardera riktning?

Eller är det något som har funnits under tidigare år?

Har funnits för några år sedan. Sommartid.

Marc

Hette på den tiden 837 Stockholm-Byxelkrok och ingick i samarbetet mellan Swebus och KLT. Till en början så gick denna via färjan från Oskarshamn, sedan när båten krympte ändrades sträckningen till att gå via bron. När samarbetet avslutades (läs: KLT satsade på Kustpilen istället) så levde väl 837an bara kvar någon sommar innan den lades ned. Lite märkligt då jag vi ofta hade fulla bussar under den tiden jag körde på linje 837.

Fredde

Citat från: Marc skrivet 11 juni 2009, 15:38:35 PM
Hette på den tiden 837 Stockholm-Byxelkrok och ingick i samarbetet mellan Swebus och KLT. Till en början så gick denna via färjan från Oskarshamn, sedan när båten krympte ändrades sträckningen till att gå via bron. När samarbetet avslutades (läs: KLT satsade på Kustpilen istället) så levde väl 837an bara kvar någon sommar innan den lades ned. Lite märkligt då jag vi ofta hade fulla bussar under den tiden jag körde på linje 837.

Det var som jag tänkte då. Kustpilen på Stångådalsbanan kom ju 2007... I samma veva lade man väl ner linje 180 Kalmar-Norrköping.

Ska bli intressant att se om denna sträckning, som kommer att konkurrera med Silverlinjen, blir en succé eller inte.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 11 juni 2009, 15:53:11 PM
Det var som jag tänkte då. Kustpilen på Stångådalsbanan kom ju 2007... I samma veva lade man väl ner linje 180 Kalmar-Norrköping.

Stångådalsbanan och Kustpilen kom redan 1997. Mellan juni 1998 och juni 2003 gick direkttåg Kalmar-Linköping-Stockholm, men dessa försvann när BK Tåg tog över trafiken sommaren 2003. Så linje 837 borde ha lagts ned någon gång runt år 2000.

Fredde

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2009, 16:30:57 PM
Stångådalsbanan och Kustpilen kom redan 1997. Mellan juni 1998 och juni 2003 gick direkttåg Kalmar-Linköping-Stockholm, men dessa försvann när BK Tåg tog över trafiken sommaren 2003. Så linje 837 borde ha lagts ned någon gång runt år 2000.

Såklart menar jag 1997, grav felskrivning. :-\

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juni 2009, 19:49:11 PM
Tidigare (2003-2004) ansågs det ju lönlöst att ta upp denna konkurrens, men för att konkurrera borde man köra via Oskarshamn-m/s Solsund-Byxelkrok-Böda-Löttorp-Borgholm, eller varför inte via Nynäshamn-(Visby)-Nabbelund-Byxelkrok-Böda-Löttorp-Borgholm, ska man till norra Öland vill man gärna slippa åka via Kalmar.

//Lasse
(Sommarölänning)

Ölänningarna väljer säkert Silverlinjen, eftersom den körs av två lokalt baserade bussbolag (Silverstrands och Tomas Buss) med gott rykte. Så vad Swebus Express kan hoppas på torde vara de som inte bor på Öland.
Klarar Solsund bussar? Det går naturligvis något fortare Oskarshamn-Byxelkrok den vägen men räknar man bort den marginal som behövs i väntetid är det ingen större tidsvinst. Skall man till orter söder om Byxelkrok (det vill säga de allra flesta på Öland) så är det väl trots allt bästa att åka via Kalmar och bron.

Pickos

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2009, 20:55:47 PM
Klarar Solsund bussar?

Nej, jag är skeptisk till det. Det är både begränsat axeltryck och lågt i tak på däck. Minns inga siffror nu, tyvärr.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juni 2009, 21:12:32 PM
Det tar i dag 7,40h med Silverlinjen till "Kroken", på den tid när 837:an gick via Oskarshamn o färja låg brytpunkten varifrån/till det gick lika fort att resa via Kalmar vid Köpingsvik (tidtabellstid) men man kan säga att till Borgholm gick det på ett ut.

Nu har jag inte sett Swebus tidtabell men jag gissar att man kommer att köra "fortare" än Silverlinjen genom att man har förarbyte istf rast varför restiden lär hamna på styft 7 timmar

Har inte heller sett tidtabellen, men klurar på en annan sak... Föraren som kör från Stockholm blir ju avlöst på 835an i Norrköping. Man kan ju fråga sig om det tidsmässigt går för förare nummer två att köra Norrköping-Norra Öland samt tom tillbaka till Kalmar (där bussen sover) på det. Om nu inte buss och förare övernattar på lilla garaget i Böda.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2009, 20:55:47 PM
Klarar Solsund bussar? Det går naturligvis något fortare Oskarshamn-Byxelkrok den vägen men räknar man bort den marginal som behövs i väntetid är det ingen större tidsvinst. Skall man till orter söder om Byxelkrok (det vill säga de allra flesta på Öland) så är det väl trots allt bästa att åka via Kalmar och bron.

Det finns inget som tyder på att bussar kan åka med. http://www.olandsfarjan.se/

Överfarten tar 2h 20 min.

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juli 2009, 19:11:12 PM
Kan upplysa om att det är Bödaförare som kör Kalmar-"Kroken"-Kalmar och bussen övernattar i Böda.

Tackar, då vet man det!

Ersa

Kul destination det där! Den skiljer sig lite från de andra på stora tavlan. ;D