Lokaltrafik över riksgränsen.

Startat av at1981, 04 augusti 2007, 13:50:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 21:39:15 PM
Vill minnas det skall finnas en Busslinje Kiruna-Narvik.

Buss 91 ja, den enda linjen som trafikerar Kiruna flygplats.

Bussmicke

Jasså, LTNBD har slutat med kollektivtrafik dit?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Japp, enda linjen som går i närheten är stadstrafiken till Tuollouvaara (stavning?).

Ulrik Berggren

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2007, 16:35:40 PM
Nej, linjen mellan Skellefteå och Bodø ingår i Länstrafiken Västerbotten. Jag vill ej jämföra denna linje med expresstrafik som t.ex Y-buss och Swebus Express då man på bussen mot Bodø kan åka lokalt inom länet till Länstrafikens vanliga taxa. Detta är ej tillåtet på "expressbussar".
Ännu en Norgelinje som Länstrafiken Västerbotten kör (denna via Swebus Umeå) är linje 300 mellan Umeå och Mo I Rana.

Jämtland saknar dock länstrafiks-linjetrafik till Norge. Stationen i Storlien kommer man till med 574:an, därefter blir det att invänta en grå norsk buss tillhörande Netbus Trondheim.

Men å andra sidan är ju Mittmabotåget en form av lokaltrafik över gränsen.

/UB

Ulrik Berggren

Citat från: antti-p skrivet 04 augusti 2007, 21:01:46 PM
sådan här linje går mellan Haparanda och finska Torneå     http://www.haparanda.se/download/18.740d54f6112db5a904280004396/Ringlinjen+tidtabell+sommaren+2007.pdf

Ja, varför göra det enkelt för sig :o Det här var den mest tillkrånglade lokaltrafikstidtabell som jag sett, tror jag. Helt i klass med salig AB837 i Haninge (när lades den ner förresten?).

/UB

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2007, 16:35:40 PM
Nej, linjen mellan Skellefteå och Bodø ingår i Länstrafiken Västerbotten. Jag vill ej jämföra denna linje med expresstrafik som t.ex

Nej, Verspieder, Umeå-Mo i Rana trafikeras av Länstrafiken i Västerbotten, Skellefteå-Bodö däremot trafikeras av Skelleftebuss i egen regi. Linjen är dock ett exempel på bra samarbete mellan bussbolag och läntrafikbolag eftersom Länstrafikens biljetter gäller (och även säljs) på bussen. Biljetter till/från Norge går däremot utanför länstrafikens regi och registreras på hederlig Almex! Detta till skillnad från linje 300(Mo i Rana) dit man kan köpa direkt biljett från alla orter i Västerbotten. Det mesta godset på linje 200 är också Skelleftebuss "eget" gods.

Mvh Greger L