Tre frågor om tidskrifter och utflyktsmål

Startat av mackanz, 27 maj 2009, 22:15:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mackanz

Jag har tre frågor jag vil ha svar på. Jag är bussintresserad men inte lika stor koll som vissa andra verkar ha här.

1. Är det någon som har tips på bussevenemang i sommar som man kan åka och kika på.
Jag har besökt Malmköping och SL:s musseum. Finns det flera??

2. Vilka buss-intresseföreningar finns det?

3. Finns det någon/några tidskrifter om bussar/lokaltrafik som man kan prenumerera på?
När jag gjorde praktik på Swebus för jättelängesen (säkert skulle tippa på 93-94) så¨fanns
det en tidskrift som hette/heter "Svensk Lokaltrafik". Finns denna tidskrift kvar?

Man kan ju googla men frågar även er här för att få raka och riktiga svar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: mackanz skrivet 27 maj 2009, 22:15:28 PM
Jag har tre frågor jag vil ha svar på. Jag är bussintresserad men inte lika stor koll som vissa andra verkar ha här.

1. Är det någon som har tips på bussevenemang i sommar som man kan åka och kika på.
Jag har besökt Malmköping och SL:s musseum. Finns det flera??

2. Vilka buss-intresseföreningar finns det?

3. Finns det någon/några tidskrifter om bussar/lokaltrafik som man kan prenumerera på?
När jag gjorde praktik på Swebus för jättelängesen (säkert skulle tippa på 93-94) så¨fanns
det en tidskrift som hette/heter "Svensk Lokaltrafik". Finns denna tidskrift kvar?

Man kan ju googla men frågar även er här för att få raka och riktiga svar.

Fråga 1: Här kan nämnas Pärlrallyt om det är veteranbussar du är ute efter. Brukar mest vara lastbilar men ett 10-tal bussar. http://www.parlrallyt.com/

Fråga 2: Det är väl i stort sett bara Svenska Omnibusföreningen. Sedan finns det ju en del föreningar med främsta syftet att bevara veteranbussar.

Fråga 3: Svensk Lokaltrafik lades ned i december 1993. Efterträddes av Resor & Trafik, men även denna är sedan många år nedlagd. I dag finns två tidningar Bussbranschen http://www.busstidningen.se/ och Res- & Trafikforum http://www.rt-forum.com

Björn Forslund

Det är f ö Svenska Omnibusföreningen som driver detta forum.
Vi är väl den enda bussförening som ger ut en medlemstidning om just bara bussar dessutom.

Medlem blir man genom att sätta in 200:- (inom Sverige)  på pg 1 96 99- 8 Svenska Omnibusföreningen. 

Björn/SvOf

Mathias Rickman

Svenska spårvägselskapet har buss verksamhet med men den inriktar sig mer på att bevara veteran bussar som Staffan säger.

Men har du vägarna för bi uppsala i sommar så kan du åka ut till Fjällnora då får du åka med en gammal buss som ansluter till tåget Lennakatten.

tips gå in på www.ulj.se om du vill veta tidtabell & priser.

Mathias

Björn Forslund

Och SvOf bedriver trafik i samarbete med ÖSlJ i Mariefred i sommar, alla helger. Den som vill åka SJ-buss kan passa på alltså. Lilla rundturen med ångbåt, buss o ångtåg vore väl trevligt? Första vändan blir nu på lördag.

mackanz

Tack för alla svar.

Då ska jag anteckna detta och bli medlem i Svenska Omnibusföreningen. 200:- är ju inte farligt dyrt (enligt mig)

Jag har varit i Mariefred och sett de tåg som finns där. Dock har jag inte sett några bussar.

Sen har väl Göteborgs Spårvägssällskap kanske något museeum?

Det kanke finns någon lista på museeum någonstans?
Jag vet ju att TÅG-tidningen varje sommar ger ut en broschyr med alla tågevenemang.

Ska spana efter dessa tidningar om någon kanm ha gamla ex liggandes hemma som dom inte vill ha kvar.

/ Markus

Staffan Sävenfjord

Citat från: mackanz skrivet 28 maj 2009, 09:24:26 AM
Jag har varit i Mariefred och sett de tåg som finns där. Dock har jag inte sett några bussar.

Den nämnda bussen har inte börjat köra än. Premiär på lördag som Björn skrev.

Sen har väl Göteborgs Spårvägssällskap kanske något museeum?

Något sådant sällskap finns inte. Du menar antagligen Spårvägssällskapet Ringlinien som har bussar men dessa visas bara för föranmälda grupper. Och knappt ens det.

Det kanke finns någon lista på museeum någonstans?
Jag vet ju att TÅG-tidningen varje sommar ger ut en broschyr med alla tågevenemang.

Det är Järnvägsinfoförlaget som ger ut "Tågsommar". Den medföljer Tåg, Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet m fl som bilaga. Men den finns också som pdf på nätet:
http://www.teknikarv.se/ts2009/TS2009-20090302-webb.pdf

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2009, 11:45:07 AM
Den nämnda bussen har inte börjat köra än. Premiär på lördag som Björn skrev.

Något sådant sällskap finns inte. Du menar antagligen Spårvägssällskapet Ringlinien som har bussar men dessa visas bara för föranmälda grupper. Och knappt ens det.

Hmmm.. Jag har varit inne på en "allmän visning" av "olika fordon",  i Ringlinjens lokaler/garage/vagnhall på "Stampen" i Göteborg så helt hemlig och sekret är det inte.  Jag var inte ens föranmäld utan hade läst om evenemanget i Metro och tittade ner bara!
;D :D
I garaget fanns det bl.a några äldre gummihjulsfordon från 40-talet...

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 maj 2009, 18:32:25 PM
Hmmm.. Jag har varit inne på en "allmän visning" av "olika fordon",  i Ringlinjens lokaler/garage/vagnhall på "Stampen" i Göteborg så helt hemlig och sekret är det inte.  Jag var inte ens föranmäld utan hade läst om evenemanget i Metro och tittade ner bara!
;D :D
I garaget fanns det bl.a några äldre gummihjulsfordon från 40-talet...

/B

Och när var detta? För cirka fem år sedan vet jag att det regelbundet förekom sådana visningar av bussarna men det har inte varit på de senaste åren. Men det är ju möjligt att man börjat igen. Eftersom vi har aktiva medlemmar i Ringlinien bland oss så lär vi snart få veta.