Busslink 5003 & 5005...(Eller: Dubbel Jägermeister till BM) (6 SL-bilder)

Startat av Kvarne, 27 maj 2009, 10:09:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne













Så var sagan all för 5003 & 5005....Tråkigt...fick köra 5005 för ett tag sedan på 144:an och J*vlar vad hon gick...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Carl W

Har noterat att du kallar bussar för "hon". När det gäller båtar, brukar man ju säga "hon". Men bussar? Har faktiskt aldrig hört någon säga "hon" om en buss, och ändå har jag jobbat som bussförare i många år. Det kanske är vedertaget på ditt garage?

Simon A

Citat från: Carl W skrivet 27 maj 2009, 11:54:33 AM
Har noterat att du kallar bussar för "hon". När det gäller båtar, brukar man ju säga "hon". Men bussar? Har faktiskt aldrig hört någon säga "hon" om en buss, och ändå har jag jobbat som bussförare i många år. Det kanske är vedertaget på ditt garage?
Jag har fått lära mig att fordon överhuvudtaget är "hon" om det så gäller från den minsta lilla moped till det största fartyg. Sen kanske man oftare säger "den" istället för "hon" men i min värld är fordon "kvinnor"

//Simon

Matte

Citat från: Kvarne skrivet 27 maj 2009, 10:09:42 AM





Så var sagan all för 5003 & 5005....Tråkigt...fick köra 5005 för ett tag sedan på 144:an och J*vlar vad hon gick...

Jo jag håller med att dom där H18E vagnarna är bra vagnar.... Körde nog hela högen H18E som fanns i Hornsberrg 2002 när jag va utlånad till dom från Handen. Faktist pigga för att vara etanol vagnar... Annat är det med H34E som rullar på blå linjer och era på Söderort som är röda nu. Tröttare bussar får man leta efter. Vart frånåkt från Västerbroplan i backen uppför mot Hornstull av en Hjullastare som endast får köra 30km/h.

Optimal

Jo. Omnicity ledvagnarna är sega :D, men byter man bara bränslefilter så blir dom nästan dubbelt så rappa, om inte mer, beroende på hur slö den är och hur mycket filtret är igensatt. Medelfarten brukar väll vara runt 40 km/h när man når backens topp

Just Maxci Etanolvagnarna är mycket piggare än diesel varianterna. Iallfall dom som finns i Söderort, och etanolvagnarna som fanns.

Matte

Citat från: Optimal skrivet 27 maj 2009, 17:02:12 PM
Jo. Omnicity ledvagnarna är sega :D, men byter man bara bränslefilter så blir dom nästan dubbelt så rappa, om inte mer, beroende på hur slö den är och hur mycket filtret är igensatt. Medelfarten brukar väll vara runt 40 km/h när man når backens topp

Just Maxci Etanolvagnarna är mycket piggare än diesel varianterna. Iallfall dom som finns i Söderort, och etanolvagnarna som fanns.

Ja sedan märkte jag att OmniCity ledarna ofta hade ONORMALT lågt oljetryck. dom som gick bra låg på 4-5 i trycket och dom sämsta på 0-1. Snackade med en meck när jag upptäckte det problemet efter som jag va ny i yrket och ville lära mig lite. Och han sa att dom vagnar som gick slött hade inte vart på service på länge och det va lite olika komponenter i maskinen som gjorde att dom va slöare. Och så sa han samma sak om filtret också.

Fanns också några H18E som gick på RME i Hornsberg när jag körde där. Dom va ännu piggare än både Diesel och Ethanol. Omjag inte missminner mig så va det 5131-5X som hade RME i tanlen istället...

Optimal

Citat från: Matte skrivet 27 maj 2009, 17:34:46 PM
Ja sedan märkte jag att OmniCity ledarna ofta hade ONORMALT lågt oljetryck. dom som gick bra låg på 4-5 i trycket och dom sämsta på 0-1. Snackade med en meck när jag upptäckte det problemet efter som jag va ny i yrket och ville lära mig lite. Och han sa att dom vagnar som gick slött hade inte vart på service på länge och det va lite olika komponenter i maskinen som gjorde att dom va slöare. Och så sa han samma sak om filtret också.

Fanns också några H18E som gick på RME i Hornsberg när jag körde där. Dom va ännu piggare än både Diesel och Ethanol. Omjag inte missminner mig så va det 5131-5X som hade RME i tanlen istället...

Nu har dom börjat med en tjockare olja i bussarna så dom håller skapligt bra tryck längre nu. Brukar ha ett tryck på 7-8 bar vid start på morgonen och sjunka till 3-5 bar under dagen. Sen beror det också på vilket varvtal man har. Nu har dom börjat med någon ny komponent som ska göra att bussen blir piggare, 5307 har den komponenten vad jag vill minnas, och den är lite piggare men knappt märkbart. Vet att några Omnicity led gick på RME för några år sen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund


Cityliner

en dubbel Jäger hade inte varit fel...:P
är bra att ta mot förkylning och allt möjligt ... brukar iaf jag skylla på.. 8)

yngrot

Jäger är inte fel ... jo om man skall köra då är det ju fel... Fin skyltning på bussarna oxå.. B-Ms favvo.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

BM får trösta sig med att systern 5002 var högst aktiv idag. :)

Björn Forslund

Kvarne får sätta igång att bearbeta Christoffer på museet! Bevara 5002!
Givetvis måste en MaxCi som under så många år präglat staden, bevaras.

Peter Rost

Christoffer ja, nyutnämnd chef för Spårvägsmuseét, utmärkt!

/Peter

Ersa

Det är lätt att inte tänka på att bevara en MaxCi som idag inte räknas som museibuss. Det finns dessutom mängder av dem därute, så det är lätt att tro att det inte är någon brådska på flera år. Men självklart bör man bevara en av de tidigaste bussarna i den lägsta 50-serien. Om 10-20 år minns vi MaxCin som en rejält bra buss och saknar den. Som Björn skrev har ju MaxCin varit en stor del av Stockholms innerstad i många år nu, vad man än tycker om modellen. Därför bör 5002 ställas undan vid avslutad tjänstgöring. Om några år platsar en uppsnyggad 5002 jättebra inne på museét. Dessutom kan den ensam få representera det tillfälliga etanolkapitlet i bränslehistorieboken. Jag föreslår en plats intill 4040 (fd H17 6995)