Ultrahistoria del 6: Sommaren 2001

Startat av Ersa, 09 maj 2009, 12:18:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Då var vi framme vid år 2001, vilket var ett år då de flesta linjer fick de sträckningar de har än idag.
Undantagen är dock några:

- Ersmarksbussen var linje 7, medan linje 5 bara gick till "Sydöstra" Ersboda (Törelvägen). Idag har 5:an tagit över Ersmarksvändan, och har nu samtrafik med linje 7 så att Ersmarksborna kan ta sig till sjukhuset. Varför då denna förändring som innebar samtrafik? Varför inte bara behålla 7:ans dragning? Jag misstänker att det har att göra med att Mimerskolan (vid Vasaplan) blev av med sitt högstadium. Eleverna flyttades till Hagaskolan, som 5:an går förbi. Alltså för att elever från Ersmark ska kunna ta sig till sin nya skola, och samtrafiken med 7:an är till för att boende i Ersmark och på Ersboda ändå skulle få ha kvar "sin" linje till sjukhuset.

- Linje 7 gick inte bara till Rödäng, utan hela vägen ut till bussgaraget. En service som saknas av många idag, även vanligt folk som inte arbetar exakt 07:00-16:00 på Västerslätts industriområde.

- Notera gärna de idag ej existerande hållplatserna Olofsdalsskolan och Blåbärsvägen på linje 7. Hållplatsfickorna finns dock kvar utan skyltar. "Olofsdalsvägen" på linje 82 måste väl vara samma hpl som 7:ans "Olofsdalsskolan"?

- Linje 82 har jag inte sett på bild här förr. Nedan kommer dock en linjekarta.

- Linje 80, flygbussen. Hur gick den detta år innan Kolbäcksbron öppnades? Svaret finns nedan.

- Ingen övergång på enkelbiljetter! :D

bussgrabben

Mycket trevlig nostalgitripp! Jag hade helt glömt bort hur flygbussen gick förut.

Men, visst var det väl ändå Vasaskolan som var högstadium? Mimerskolan hyste gymnasium fram till att skolan flyttades till Midgård.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 09 maj 2009, 12:35:08 PM
Mycket trevlig nostalgitripp! Jag hade helt glömt bort hur flygbussen gick förut.

Denna expressdragning av flygbussen vore nåt att ha idag. Men man kan gott kapa bort Ålidhem-NUS, då ju 5:an & 8:an ju går denna sträckning hela tiden. Först avgång från Järnvägstorget (eller varför inte busstationen?), därefter Vasaplan (eller Vasagatan), och sedan snabbt ut till Flygplatsen via Kyrkbron och längs Norra Obbolavägen. Med 2-3 vanliga bussar och utan lågentrékrav på linje 80 skulle man ju kunna ha dubbelt så många flygbussavgångar för nästan samma pris.

Citat från: bussgrabben skrivet 09 maj 2009, 12:35:08 PM
Men, visst var det väl ändå Vasaskolan som var högstadium? Mimerskolan hyste gymnasium fram till att skolan flyttades till Midgård.

Vasaskolan var det! Tack för rättelsen :) I slutändan var det nog ändå skolornas flytt som bidrog till förändringen av linje 5 och 7, samt att 82:an ersattes med 77:an.

Har någon tänkt på att omslagsbilden är ett uppenbart montage? Bakgrunden med Hamnmagasinet är tagen på Teg, men den hållplatsskylt mannen monterar upp passar bättre på hpl Växthuset, och enbart där. Han håller dock knappast egentligen i den han på bilden ser ut att ta ner, utan även det är nog ett montage. Skyltarna är faktiskt lite för tunga för att man kan vifta med en i varje hand! ;)
Men den han tar ner ser annorlunda ut. Att 5:an och 8:an var "tvärtom" innan 2001 vet jag, men linje 68 till Marieberg? Kan även den nertagna skylten ha suttit vid Växthuset?

bussgrabben

Ja, de har ju effektivt suddat ut hållplatsnamnen på skyltarna, men det låter som att dina teorier stämmer.