Huvudmeny

Vad tänker de på?

Startat av Christer K, 02 augusti 2007, 20:22:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

När man läser lite tidningar på nätet så hittar men detta. http://www.norran.se/artikel.php?id=7257967&avdelning_1=102&avdelning_2=0 en turistbuss chaufför kör 35 personer och är påverkad av alkohol.
Undrar vad de tänker på då de kliver in bakom ratten.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

yngrot

Ja du man kan verkligen undra hur man tänker. Jag har kört buss sen 1977. Det hör till yrkesstoltheten att se till att vara nykter när man kör. Fast nuförtiden är det ju si och så med status och yrkesstolthet.."suck"... Alkolås skriker ju alla "experter" men jag är inte så skäker på att det är rätt... Betänk alla trötta förare det är ju lika farligt att köra uttröttad som rattfull eller för den delen drogpåverkad..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 augusti 2007, 20:28:21 PM
Ja du man kan verkligen undra hur man tänker. Jag har kört buss sen 1977. Det hör till yrkesstoltheten att se till att vara nykter när man kör. Fast nuförtiden är det ju si och så med status och yrkesstolthet.."suck"... Alkolås skriker ju alla "experter" men jag är inte så skäker på att det är rätt... Betänk alla trötta förare det är ju lika farligt att köra uttröttad som rattfull eller för den delen drogpåverkad..

Alkolås stoppar bara dem som är påverkade av alkohol. Såvida man inte kan övertala någon annan att blåsa. Det är ju en bit på vägen men det löser naturligtvis inte alla farlighetsproblemen bakom ratten.
Sedan kan man ju i stället som den äldre mannen på linje 100 i går fråga ut föraren om han är nykter och om han har körkort innan man stiger på. Till förarens heder skall sägas att han lugnt och sansat svarade på frågorna utan någon som helst synbar irritation. Till den gamle mannens heder - nej, han hade nog ingen heder.

Nico

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2007, 22:30:58 PM
Alkolås stoppar bara dem som är påverkade av alkohol. Såvida man inte kan övertala någon annan att blåsa.

Sedan kan man ju i stället som den äldre mannen på linje 100 i går fråga ut föraren om han är nykter och om han har körkort innan man stiger på. Till förarens heder skall sägas att han lugnt och sansat svarade på frågorna utan någon som helst synbar irritation.

Själv propagerar jag som sagt mera för att man ska göra ett utandningsprov i samband med prickning av tjänsten. Det måste även vara billigare med en eller två enheter vid varje trafikexpedition än att som i t.ex. SL-land kanske vara tvungna att montera och sedan underhålla alkolås i över 2000 bussar. Visserligen kanske det strider mot personlig integritet osv. att blåsa öppet, men i detta fall anser jag personligen att säkerhetsaspekterna smäller högre.

Vad gäller det där med frågor så får man ofta ta det lite med glimten i ögat. I vissa lägen kan man dock även skrämma eller förtörna folk, men ingen är ju perfekt. Körde t.ex. för en del år sedan en tur på linje 164 mot Södersjukhuset, när två frågvisa kärringar f'låt... paranta äldre damer klev på vid Gullmarsplan (hur nu dessa två kommit så vilse från Öfre Östermalm). Efter att yours truly hade fått besked om deras utgånspunkt och sedan även fåtts att svara på både det ena å det andra så ursäktade sig en av dem med att de ganska beskäftiga frågorna berodde på att de inte var så bra på det här med att åka buss (av mig då underförstått att de troligen var mera vana att åka med privatchaufför eller så) och liknande och därför var ganska dåliga som passagerare. Hade väl inte lyssnat sådär jättenoga på detta så i förbifarten svarade jag bara galant (i mitt tycke) att det jämnade nog ut sig för i gengäld var jag ganska kass som busschaffis. Den 'snygga' svarsrepliken föll dock inte riktigt i god jord för visserligen blev bägge skräcködlorna... ehuhm... damerna knäpptysta, men i gengäld fick jag minst sagt en del konstiga blickar och jag tror inte att vare sig mitt eller SL:s aktier direkt steg den dagen, men vaf-n!

;D

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 03 augusti 2007, 05:50:52 AM
Själv propagerar jag som sagt mera för att man ska göra ett utandningsprov i samband med prickning av tjänsten. Det måste även vara billigare med en eller två enheter vid varje trafikexpedition än att som i t.ex. SL-land kanske vara tvungna att montera och sedan underhålla alkolås i över 2000 bussar. Visserligen kanske det strider mot personlig integritet osv. att blåsa öppet, men i detta fall anser jag personligen att säkerhetsaspekterna smäller högre.

Jo, det är ett bra alternativ men det är inte alla tjänster som börjar på en expedition. Dessutom kan det ju hända saker under kafferasten.
Men jag besökte ett bussbolag där man satt alkolås på dörren till omklädningsrummet, där också kassor och annat nödvändigt för körningen förvaras. Det fungerade bra där där alla tjänster började i garaget.

Wolfie

Citat från: Nico skrivet 03 augusti 2007, 05:50:52 AM
Vad gäller det där med frågor så får man ofta ta det lite med glimten i ögat. I vissa lägen kan man dock även skrämma eller förtörna folk, men ingen är ju perfekt. Körde t.ex. för en del år sedan en tur på linje 164 mot Södersjukhuset, när två frågvisa kärringar f'låt... paranta äldre damer klev på vid Gullmarsplan (hur nu dessa två kommit så vilse från Öfre Östermalm). Efter att yours truly hade fått besked om deras utgånspunkt och sedan även fåtts att svara på både det ena å det andra så ursäktade sig en av dem med att de ganska beskäftiga frågorna berodde på att de inte var så bra på det här med att åka buss (av mig då underförstått att de troligen var mera vana att åka med privatchaufför eller så) och liknande och därför var ganska dåliga som passagerare. Hade väl inte lyssnat sådär jättenoga på detta så i förbifarten svarade jag bara galant (i mitt tycke) att det jämnade nog ut sig för i gengäld var jag ganska kass som busschaffis. Den 'snygga' svarsrepliken föll dock inte riktigt i god jord för visserligen blev bägge skräcködlorna... ehuhm... damerna knäpptysta, men i gengäld fick jag minst sagt en del konstiga blickar och jag tror inte att vare sig mitt eller SL:s aktier direkt steg den dagen, men vaf-n!

;D

Tänk vad mycket kul man missar nu när man inte kör buss längre, en och annan dum ... ups... mindre genomtänkt fråga fick man ju regelbundet. Det gällde bara att hålla sig för skratt då, så att man blev tagen på allvar. (Kan meddela att det inte gick så bra varje gång).