Uppsalabuss 663

Startat av Janne Rickman, 04 maj 2009, 17:25:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman



Uppsalabuss 663 ut vid Jälla med Buss Snackare Fredrik Mattsson



663 vid Gränby Centrum

Bilden är tagen runt 1997-98.

/Janne

Stefan P

Hej

Var det linje 23 som gick Norrhällby Skölsta och Uppsala?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Var ledbuss verkligen vanligt på linje 23? Eller var det något särskilt som föranledde detta? Från min tid i Uppsala på 1960-talet minns jag att linje 23:s sträckning knappast lämpade sig för ledbussar. Knappt ens för vanliga bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Van Hool-ledbussen är urspr. SJ 1824 !

Mvh Peter Ö

Fredrik Mattsson

ååå, snacka om vad nostalgisk jag blir :) om man ändå kunde fått haft den idag i stället för.......

jag körde den varje dag från Storvreta på 24:an in till stan på morgonen, sen brukade det ofta
bli lite olika extra uppdrag, extrabuss körningar med mera.. tom tog jag den när jag hade kört
en natt med en Jonckheere och Swebus frågade om vi kunde ställa upp med en buss från Örerund,
var rätt mycke folk på fiskarfesten som även polisen gärna ville ha bort från Öregrund.

den här dagen var det något studie besök vid Jälla, därav E i vindrutan..


Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 maj 2009, 17:40:00 PM
Var ledbuss verkligen vanligt på linje 23? Eller var det något särskilt som föranledde detta? Från min tid i Uppsala på 1960-talet minns jag att linje 23:s sträckning knappast lämpade sig för ledbussar. Knappt ens för vanliga bussar.


Vid tillfälle var de en extra tur från Jälla. Men annars gick de ledbussar på förmiddagar på 23.

/Janne

Janne Rickman

Citat från: Stefan P skrivet 04 maj 2009, 17:28:36 PM
Hej

Var det linje 23 som gick Norrhällby Skölsta och Uppsala?

mvh Stefan P

Ja

/Janne

Oskar A

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 04 maj 2009, 18:31:49 PM
ååå, snacka om vad nostalgisk jag blir :) om man ändå kunde fått haft den idag i stället för.......

jag körde den varje dag från Storvreta på 24:an in till stan på morgonen, sen brukade det ofta
bli lite olika extra uppdrag, extrabuss körningar med mera.. tom tog jag den när jag hade kört
en natt med en Jonckheere och Swebus frågade om vi kunde ställa upp med en buss från Örerund,
var rätt mycke folk på fiskarfesten som även polisen gärna ville ha bort från Öregrund.

den här dagen var det något studie besök vid Jälla, därav E i vindrutan..



Visst känner man igen dig även om du åldrats något sedan bilden togs. :)

Fina bilder förövrigt, Janne!
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Janne Rickman

Citat från: Oskar A skrivet 04 maj 2009, 18:39:52 PM
Visst känner man igen dig även om du åldrats något sedan bilden togs. :)


Han har lite mer hår på bilden än han har numera, så tiden går.

/Janne


Fredrik Mattsson

Citat från: Janne Rickman skrivet 04 maj 2009, 19:51:15 PM
Han har lite mer hår på bilden än han har numera, så tiden går.

/Janne


är du inte uppdaterad ::) nu har jag inget alls ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Janne Rickman skrivet 04 maj 2009, 17:25:03 PM



663 var en särling bland Uppsalas bussar. Köpt begagnad 1993 och avförd 1998. Den hade ett förflutet som Swebus 1824. Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att åka i denna. Fick däremot se bussen ibland när den rullade omkring. Vet att vissa här i Bussnack tidigare visat bilder på denna i sina tidigare skepnader
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

chbuss82

mycket fina bild  :D

// Christian

Simon A

På pappa lät det som förut att han för det mesta brukade ha ledbuss på 23: an när det begav sig. Han tyckte att det var lustigt att på den tiden spelade det inte någon roll hur mycket snö eller hur halt det var där ute, man gav sig ut där iallfall trots att man allt som oftast hade en 18 meter lång ledbuss.

//Simon