Huvudmeny

Bilmupperi 1.2

Startat av Bussmicke, 03 maj 2009, 09:43:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Möller. skrivet 23 september 2009, 22:21:13 PM

Synd att vanställa en fin SAAB 93 så här. Speciellt tycker jag det är synd att man förstört den vackra trubbnosfronten :'(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HJP

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 september 2009, 22:51:44 PM
Synd att vanställa en fin SAAB 93 så här. Speciellt tycker jag det är synd att man förstört den vackra trubbnosfronten :'(
Håller med dig.
Tycker alltid att de gamla veteranerna ska kunna återställas till originalskick, om de ändras.
En "Buick"-grill passar definitivt inte ihop med en SAAB 93 - rena kollisionen.

HJP

Mölle-Mats

Citat från: Niklas Bygdestam
Personligen tycker jag den är frän (som man sade på min tid när man gillade något)!

"Hajgapsgrillen" tycker jag harmonierar bra med 93:ans linjeföring och i kombination med det "choppade" taket så far ju tankarna iväg i riktning mot de "blyslädar" som byggdes i USA på 50-talen och framåt, fr a baserade på gamla Mercurys från sent 40-tal men väl även på Hudson-"limpor".

Och just SAAB 92/93 är väl den europeiska bilmodell som lämpar sig bäst för att göra liknande byggen på - möjligen tillsammans med den häftiga Tatran från skiftet mellan 40- och 50-talen med "ryggfena".

Att återställa fronten till original på 93:an ifall man önskar det är nog tämligen lätt, det är bara att byta motorhuven till en annan som inte är modifierad. Detta kräver cirka 10 minuters jobb, då den kan lyftas av och på tämligen enkelt! Då är det värre med det sänkta taket ... 

Antalet överlevande SAAB 92/93 är förstås begränsat, men några sådana unika rariteter att de är "för heliga" för att utgöra basen för sådana här ombyggnationer tycker jag trots allt inte att de är!

/Mölle-Mats
Legitimerad SAAB-fåne
(se gärna mina inlägg om gamla SAAB:ar på http://www.stinsensforum.se/board/en-saab-t4432.html)

fontheking5

Ford Lotus Cortina MK 2 1967 .  :)

fontheking5

Regn bild på en Audi A5 på Väla i Helsingborg igår

Jaguar XJ  :) ni ser varför denna kameran är kass ?

fontheking5

Jag tog en bild på Mercedes SL n till höger men som vanligt blev bilden jättesuddig så ingen mening att visa den . NY kamera kommer införskaffas snarast . Well slut på ot .

fontheking5

Chevrolet Bel Air 1956 och Ford Crestline Victoria 1954 . Från Höstrallyt i Skåne 2009 .  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: fontheking5 skrivet 01 oktober 2009, 20:18:05 PM
Ford Lotus Cortina MK 2 1967 .  :)

Snyggt! Det här var innan Cortina och Taunus blev samma modell :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

fontheking5

Opel Rekord Coupe 1974  :)

Möllers

Sog denna sköning idag.

Stefan Lindberg

Citat från: fontheking5 skrivet 07 oktober 2009, 16:26:23 PM
Opel Rekord Coupe 1974  :)

Detta är ingen coupé utan en vanlig 2 dörrars.
Jag har själv ägt 2 st coupéer ... en -74 och en -77

Mölle-Mats

Opel Rekord Coupéer, ja ... Någon sådan har jag aldrig haft själv, däremot har några sedaner och Caravaner av modell Rekord C och Rekord E passerat min ägo.

Opel presenterade väl sin första Coupé-modell baserad på Rekord II i början av 60-talet, och D-modellen var väl den sista som fanns som Coupé tror jag (har i alla fall aldrig sett någon Rekord E Coupé), alltså så fanns de väl som årsmodell mellan 61-77.

När jag var ung och tämligen nybliven körkortsinnehavare hade jag ett par kompisar som hade varsin Opel Rekord Coupé av A- modellen med en rak sexcylindrig motor (hämtad från Kapitän) under huven, de var nog bägge två -65:or. Tyckte man ju var en sjutusan till bil, snabb som synden (men väghållningen var väl inte den bästa p g a att den var sanslöst framtung!)

En personlig favorit i sammanhanget är Rekord C Coupé och systermodellen Commodore A Coupé, här ett par bilder på ett fint ex av Commodoren som jag fann på parkeringen utanför Sofiero i samband med Classic-festivalen där i våras:

fontheking5

Ford Mustangen och Mercedes R klassen var fina  :)

Möllers

tycker att Mercedes bilen var den fulaste jag har sätt.