Huvudmeny

Bilmupperi 1.2

Startat av Bussmicke, 03 maj 2009, 09:43:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pickos

Citat från: Jobergg skrivet 01 september 2009, 18:36:34 PM
Hm, hur ser en 11 bil ut då ???
Under mina 10 månaders militärtjänst så kallade alla befäl dom för 11 bilar så därför antog jag att det var riktigt!

Lite kantigare och bredare.
http://www.soldf.com/tgb11.html
1:a Korinthierbrevet 10:15

Ingwar Åfeldt

Några bilder på en DiDia 1960. Den enda i sitt slag. Andy DiDia var en kläddesigner i Detroit som lät bygga denna bil. Byggtiden var lång, från 1953 till 1960. Bilen kostade över $150000, vilket motsvarar ca $1,5 miljoner i dag. Bobby Darin, sångare och skådespelare, gillade bilen och köpte den av DiDia. 1970 donerade Darin bilen till Museum of Transportation i St. Louis och där finns den idag. Motorn är en V8 på "tillräckligt" antal hästkrafter.

Som synes originell.

M v h
Ingwar

fontheking5

Lincoln Navigator 2008  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Möller. skrivet 18 augusti 2009, 15:50:49 PM

En härlig äkta svensk klassiker. För mig väldigt nostalgisk :D

Fast min favoritfärg på den här årsmodellen av Volvo 245 är faktiskt mörkgrönt. Det beror på att jag har minnen från de som var i den färgen. De mörkgröna hade föresten brun inredning. De här mörkblå som syns på bilden brukar ha mörkblå inredning

Här i Uppsala var faktiskt mörkgrönt vanligast på dessa. Det kanske berodde på försäljaren här i Uppsala :)

Men Volvo 240 tycker jag absolut är finast i kombiversion dvs som Volvo 245. Och de här tidiga 245:orna är extra härliga :D

Den här 245:an är av 1977 års modell. 1977 var det år som man började med små positionsljus i bak på sidorna. 1976 års modell saknar detta. Men tyvärr har ägaren slarvat lite med grillen. Det är 1978 års grill i fronten på denna. Det syns på att det sitter ett par extra kromlister i själva grillen. De ser i det här fallet överflödiga ut eftersom det sitter kromlister även på motorhuvens nederkant. Dessa lister på motorhuven finns inte på 1978 års modell. På 1977 års modell sitter ingen kromlist i själva grillen utan dessa sitter alltså utanför grillen på motorhuvens nederkant. Så här ser det lite konstigt dubbelt ut. En annan skillnad är att grillen från 1975-1977 årsmodeller har ett Volvomärke med en diagonal linje som helt går från det ena hörnet till det andra. Linjen är en tunn kromlist. På 1978 års grill är linjen lite kortare och går alltså inte riktigt från det ena hörnet till det andra som synes på bilden. Dessutom är linjen tjockare och har ett par tunna kromlister och en svart del i mitten på linjen

Undrar om någon orkade läsa den här onödiga kunskapen ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 september 2009, 19:12:46 PM
En härlig äkta svensk klassiker. För mig väldigt nostalgisk :D

Fast min favoritfärg på den här årsmodellen av Volvo 245 är faktiskt mörkgrönt. Det beror på att jag har minnen från de som var i den färgen. De mörkgröna hade föresten brun inredning. De här mörkblå som syns på bilden brukar ha mörkblå inredning

Här i Uppsala var faktiskt mörkgrönt vanligast på dessa. Det kanske berodde på försäljaren här i Uppsala :)

Men Volvo 240 tycker jag absolut är finast i kombiversion dvs som Volvo 245. Och de här tidiga 245:orna är extra härliga :D

Den här 245:an är av 1977 års modell. 1977 var det år som man började med små positionsljus i bak på sidorna. 1976 års modell saknar detta. Men tyvärr har ägaren slarvat lite med grillen. Det är 1978 års grill i fronten på denna. Det syns på att det sitter ett par extra kromlister i själva grillen. De ser i det här fallet överflödiga ut eftersom det sitter kromlister även på motorhuvens nederkant. Dessa lister på motorhuven finns inte på 1978 års modell. På 1977 års modell sitter ingen kromlist i själva grillen utan dessa sitter alltså utanför grillen på motorhuvens nederkant. Så här ser det lite konstigt dubbelt ut. En annan skillnad är att grillen från 1975-1977 årsmodeller har ett Volvomärke med en diagonal linje som helt går från det ena hörnet till det andra. Linjen är en tunn kromlist. På 1978 års grill är linjen lite kortare och går alltså inte riktigt från det ena hörnet till det andra som synes på bilden. Dessutom är linjen tjockare och har ett par tunna kromlister och en svart del i mitten på linjen

Undrar om någon orkade läsa den här onödiga kunskapen ;D

Läste allt och känner igen varenda ord. Min första bil var en 245 -77, fast mellanbrun. Rostig, gräsligt ful och varvade alldeles för högt för att kunna köras i över 90 nån längre tid (pga utbytt bakaxelväxel), men nog hade den charm. Därefter blev det en grön 245 GL -79, med de stora strålkastarna. Det var mellan åren 75-81 som 240:n är charmigast. Modellen som kom 82 och höll i sig till 93 är inte alls lika kul.

Jobergg

Citat från: Pickos skrivet 01 september 2009, 21:33:57 PM
Lite kantigare och bredare.
http://www.soldf.com/tgb11.html

Ja det är ju efterträdaren med törstig B30 motor.
Det är nog så som det är med Jeep®, många kallar alla 4x4 fordon och SUV:ar för Jeep.
Samma sak med 11 bilen, jag har bara hört att man säger 11 bil om bägge modellerna ;)

Jobergg

Såg denna något ovanliga Land Rover idag, någon som vet vad modellen heter? Kan det vara en tidig 101?

Niklas Bygdestam

Citat från: Jobergg skrivet 04 september 2009, 18:27:23 PM
Såg denna något ovanliga Land Rover idag, någon som vet vad modellen heter? Kan det vara en tidig 101?

Tycker att det ser ut som någon sorts brandbil. Kan detta stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jobergg

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 september 2009, 19:59:06 PM
Tycker att det ser ut som någon sorts brandbil. Kan detta stämma?

Jo det kan nog vara så med tanke på jalusiluckorna på sidan.
Enligt uppgift jag fått ikväll så ska den heta Land Rover 109 Series II (a) Forward control.

Jobergg

Oj, en Super Duty, det ser man inte varje dag :)
Det måste nästan vara gränsfall att baklämmen går att fälla ner utan att nummerskylten tar i ;)

Niclas Rosenius

Hummer H2

//Niclas

fontheking5

Hummer H2 är fina  :) Har åkt i en sådan i Ystad på en bilfirma där . Det var en upplevelse. Jag är ett fan av Hummer bilarna , framförallt H1 och H2 , har provsuttit en H1 också . I Ystad också . :)

fontheking5

Alfa Romeo 164 3,0 V6  :)

Blue

Citat från: fontheking5 skrivet 09 september 2009, 16:07:21 PM
Hummer H2 är fina  :) Har åkt i en sådan i Ystad på en bilfirma där . Det var en upplevelse. Jag är ett fan av Hummer bilarna , framförallt H1 och H2 , har provsuttit en H1 också . I Y :)stad också .

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)