Värmlndsbussveteraner

Startat av Mathias Rickman, 02 maj 2009, 15:32:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Citat från: Stefan P skrivet 04 maj 2009, 18:04:50 PM
Hej

Tack för bilderna Matihas, från mina gamla hemtrakter.
Har bussen gått som flyg eller gods buss med tanke på bagagehyllan som man ser invändigt i bussen?
Mera GDG.

mvh Stefan P
Vill minnas att alla B58:or som vi hade i Karlstad distriktet var i detta utförande, och inte nog med detta, de var mycket riktigt 4 växlade men ingen regel utan undantag vissa av dem så gick det att få in krypen (1:an) på.   S 298/ENF 031 - 418/1990. för övrigt så var dessa bestälda av SJ (inv.nr. 1267 - 1291) måhända så ville SJ ha sina bussar med överväxel så GDG fick överta (köpa) denna leverans
mvh Fernestad

Kenny S Ericson

Kul att se att du har utvecklats som fotograf. Det var bra bilder :D

Sen vad gäller GDG så var det ett namn även på järnvägstrafiken före förstatligandet och de motorvagnar som sedan blev SJ litt X8 var ju "GDG Expressen".

/Kenny, som var en av ledarna när du var med på ungdomslägret i Malmköping

Mathias Rickman

Citat från: Kenny S Ericson skrivet 11 maj 2009, 02:20:28 AM
Kul att se att du har utvecklats som fotograf. Det var bra bilder :D

Sen vad gäller GDG så var det ett namn även på järnvägstrafiken före förstatligandet och de motorvagnar som sedan blev SJ litt X8 var ju "GDG Expressen".

/Kenny, som var en av ledarna när du var med på ungdomslägret i Malmköping

Tack Kenny

Jonas Gustafsson

GDG hade även resebyrå, restaurang- konferens- och hotellverksamhet, däcktillverkning, karosstillverkning som täckte en stor del av företagets eget behov av linjevagnar (på 80-talet under namnet Alpus), bensinmackar, bränsledepåer, godstrafik med lastbil etc. etc.
Ett märkligt företag på många sätt...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mathias Rickman skrivet 02 maj 2009, 15:32:48 PM

Det är så jag hajar till när jag ser en buss med den här sortens förarplats i den här generationen Volvo som inte har Wilson :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Tänkte på en sak först andra gången jag såg bilderna...
Är det inte mer SJ-färg än GDG-färg på bussen? GDG hade ju närmast rent vitt tak under 70-talet, inte vaniljsås som SJ.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ulf Fernestad

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 22 maj 2009, 12:19:23 PM
Tänkte på en sak först andra gången jag såg bilderna...
Är det inte mer SJ-färg än GDG-färg på bussen? GDG hade ju närmast rent vitt tak under 70-talet, inte vaniljsås som SJ.
//Jonas G
Först i början blev färgsättningen mer sj-lik innan den blev mer röd med vitt tak

mackanz

Snygga bilder. Du har öga för detta med att att ta snygga bilder.
Då var det kanske du som stod vid sidan av och plåtade när jag snackade med chauförerna?
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

mackanz

Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

Mathias Rickman

Citat från: mackanz skrivet 24 maj 2009, 21:59:42 PM
Snygga bilder. Du har öga för detta med att att ta snygga bilder.
Då var det kanske du som stod vid sidan av och plåtade när jag snackade med chauförerna?

Tack & Ja det var jag