Huvudmeny

MAN Ledbuss boggie

Startat av Möllers, 01 augusti 2007, 21:44:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

 :)
Hittade en ny buss av MAN ner får man se en sån buss i sverige då.
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p42100873.html

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 augusti 2007, 21:44:29 PM
:)
Hittade en ny buss av MAN ner får man se en sån buss i sverige då.
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p42100873.html


Undrar om det någonsin kommer en sådan. Men visst vore det lite roligt om det kom. För min del skulle jag gärna se en sådan i Uppsalagrönt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Christer K

Varför ska man ha dubbla axlar bak på leden?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jo

Citat från: Christer K skrivet 01 augusti 2007, 22:18:42 PM
Varför ska man ha dubbla axlar bak på leden?
/ Christer K

Jag gissar att den driver på släpet och att det är krångligt att ha styrande drivaxel.

Leif D

Boggi på "släpet" är ju ett sätt att få lägre axeltryck.
Boggitrycket, som det då handlar om, tillåter ju en större totalvikt.
Rent framkomlighetsmässigt torde denna typ av fordon inte vara värre att köra än t.ex. vilken boggibuss som helst, snarare mera lättkörd.
Ett av svansmotorledbussarnas problem har alltid varit axeltrycket på axel 3, detta är alltså en lösning på detta.

/Leif D
;-)