Huvudmeny

B9S på linje 60

Startat av olasand, 24 april 2009, 19:08:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

För en vecka sedan fick jag äntligen köra en volvoledbuss på linje 60 igen. Det var ett halvår sedan sist. Det är inget fel på MAN-bussarna som trafikerar linjen annars, men omväxling förnöjer...

Inväntar avgångstid på Redbergsplatsen och eftersom det redan stog tre andra bussar inne så fick jag ställa mig lite på sniskan ett tag...

Nupski

Hur gör man när man kommer till Järntorget, kör man in i spåren mot stan eller hur vänder man lättast? Det går att köra ledbuss hela vägen upp till Masthugget bara man flyttar på lite parkeringsskyltar skulle vara skoj att köra hela vägen med ledbuss.

En buss brummar

Citat från: Tomas skrivet 24 april 2009, 19:48:56 PM
Hur gör man när man kommer till Järntorget, kör man in i spåren mot stan eller hur vänder man lättast? Det går att köra ledbuss hela vägen upp till Masthugget bara man flyttar på lite parkeringsskyltar skulle vara skoj att köra hela vägen med ledbuss.

Istället för det vanliga hpl läget så svänger du vänster vid rödljusen och kör in i hpl där vagnarna kör. Sedan kör du bra tom längs allén bort till stampbroarna om du nu skall tillbaka till kruthus.

Zella

Det fins lika många tomkörningar som det finns förare... jag bruka köra och runda kvarteret prinsgatan... med förstärkningsturerna så kunde man ju lika gärna fortsatt upp till Fjällskolan... tom ner till rondellen och vidare till garaget.

Vist går det dra upp en ledbuss till masthugget... men det är för bökigt, trångt m.m...

RoTe

En 18m led är ju mycket smidigare än kortvagn...

Nej just ja, ni har ju motorn på fel ställe!  ;D

M

Citat från: Tomas Fransson skrivet 24 april 2009, 20:14:07 PM
Vist går det dra upp en ledbuss till masthugget... men det är för bökigt, trångt m.m...
Förmodligen ännu lättare med dubbelled men man får passa sig för att behöva backa. :-)

/M

M

Citat från: RoTe skrivet 24 april 2009, 21:21:39 PM
En 18m led är ju mycket smidigare än kortvagn...

Nej just ja, ni har ju motorn på fel ställe!  ;D

Fel!!! Knappast.

/M

RoTe

Citat från: M skrivet 24 april 2009, 21:43:44 PM
Fel!!! Knappast.

/M

Känns rätt dumt att förlora möjligheten till tvångsstyrt släp?

M

Citat från: RoTe skrivet 24 april 2009, 21:49:25 PM
Känns rätt dumt att förlora möjligheten till tvångsstyrt släp?
Hade givetvis B9S i åtanke.

/M

Skalman

> Känns rätt dumt att förlora möjligheten till tvångsstyrt släp?

Vilka ledbussmodeller har tvångsstyrd sistaaxel?