Axelssons Linjetrafik...

Startat av Martin Maltkvist, 15 april 2009, 21:04:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Mig veterligen finns inget företag med ovanstående namn, däremot har Axelssons Turisttrafik sedan igår linjetrafik mellan Eskilstuna och Västerås som ett komplement till tåget.

AX13 rullar iväg...

...mot Västerås

Priserna framgår av bladet på denna nyuppsatta stolpe för hpl D, tidigare hade bara Swebus Express en skylt uppsatt men nu är det rejälare grejer på plats.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Niclas Rosenius

Trevligt värre.

Kul att se hur många som väljer bussen istället för tåget.

Vet du vad det kostar att åka med resp. färdmedel?

//Niclas

Fredde

Niclas Rosenius

Bussmicke

18:30-turen nu i kväll var inte särskilt folkrik.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2009, 21:59:46 PM
Snarare konkurrent, tidtabellen är ju grundligt lagd för att ligga 5 min före tågavgångarna från Västerås t.ex :-) Prismässigt ligger man runt 20:- billigare för en vanlig enkelbiljett.
Visstja...
Kom nu att tänka på Señor Svenssons Nattabussen men han tog ju över när SweX inte körde medan Axelssons kör parallellt med tågen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2009, 21:59:46 PM
Snarare konkurrent, tidtabellen är ju grundligt lagd för att ligga 5 min före tågavgångarna från Västerås t.ex :-) Prismässigt ligger man runt 20:- billigare för en vanlig enkelbiljett.

Och där tror jag man gjort sitt stora misstag. Tåget går på 32 minuter, bussen går på 40. De flesta väljer nog tåget i alla fall för hur många åker på en vanlig enkelbiljett på tåget. Det är väl bara om tåget är försenat som man får många resenärer, men eftersom man tydligen utlovar "sittplats åt alla" så blir det ju då en dyr produktionsmässig insats eftersom det behövs extrabussar.
Man skulle säkert få fler resenärer om man körde mellan tågen i stället. Och då såväl konkurrera som komplettera.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 15 april 2009, 22:15:12 PM
Visstja...
Kom nu att tänka på Señor Svenssons Nattabussen men han tog ju över när SweX inte körde medan Axelssons kör parallellt med tågen.
När körde Swebus Exp körde mellan Eskilstuna och Västerås så var det för ett tågbolag, eller har de kört någon mer tur?
Axelssons kanske tar med bussgods på turerna också.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Martin Maltkvist

Citat från: Christer K skrivet 16 april 2009, 05:56:44 AM
När körde Swebus Exp körde mellan Eskilstuna och Västerås så var det för ett tågbolag, eller har de kört någon mer tur?
Axelssons kanske tar med bussgods på turerna också.
/ Christer K
Har Swebus Express verkligen kört mellan Eskilstuna och Västerås?
Att döma av egna observationer verkar Axelssons inte ta med bussgods och jag har i samband med deras avgångar ännu inte sett skymten av den lilla elbilen som brukar fara omkring med paket.

Hälsningar
/Martin

Erol

Har inge minne av aatt Swbus Express körde där, men de hade ju en linje som gick norrköping uppsala om jag minns rätt, över k-holm, flen, strängnäs.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Erol skrivet 16 april 2009, 09:23:46 AM
Har inge minne av aatt Swbus Express körde där, men de hade ju en linje som gick norrköping uppsala om jag minns rätt, över k-holm, flen, strängnäs.

Swebus Express har aldrig kört bara Västerås-Eskilstuna men sträckan kan ha ingått i någon annan linje de kört.
Det som förekommit på linjen har varit s k tågbussar. Det vill säga bussar som planenligt har gått i stället för tåg och där SJ:s taxa har gällt. Om jag minns rätt var det SLT och VL som körde denna trafik och det bör således ha varit på 1990-talet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Sedan kanske bussen skulle varit stipead så att den blev intressant. Ingen tittar åt en gul buss som bara har en skylt i fronten. Detta kommer bli en kortvarig historia.
I branschen i 40 år

Clabbe

Bergslagståget har ju över varit aktiva och överlevt och ja kan inte påstå att de marknadsför sej i Karlstad.
Utrop på station men avgång från 'andra sidan'. Men det har varit några ikappkörningsresor när ja körde taxi.  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 16 april 2009, 14:30:17 PM
Bergslagståget har ju över varit aktiva och överlevt och ja kan inte påstå att de marknadsför sej i Karlstad.
Utrop på station men avgång från 'andra sidan'. Men det har varit några ikappkörningsresor när ja körde taxi.  ;)

Bergslagståget har i alla fall den goda smaken att köra sina bussar som komplement till tågen och inte samtidigt med dem. Vanligtvis inte heller utefter exakt samma linjer som tåget. Redan av namnet framgår ju att man mer ser sig som tåg än som buss, låt vara att man numera kör all trafik med buss. Företaget drivs också av en riktig tågentusiast, som inser att bussen är bäst när den samverkar med tågen, inte försöker konkurrera ut dem. Carl Olof och jag är rätt lika i det avseendet.
När SJ fick problem med X2000-trafiken Karlstad-Stockholm i januari var Bergslagståget genast framme med en reviderad busstidtabell, som var anpassad till de nya förutsättningarna. Och som i viss mån hjälpte strandsatta tågresenärer att ändå nå sitt mål.
Bergslagståget är också ett av de få bussbolag som inväntar försenade tåg inom rimliga gränser. Att få Swebus Express att göra det är nästan omöjligt. Likaså länstrafiken. Å andra sidan är Bergslagståget det enda bussbolag som tågen inväntar om de råkar ut för förseningar.
Inte blir det sämre av att Vänerbuss kör åt Bergslagståget med den äran.

Bussmicke

Kan inte fatta varför man kallar sig Bergslagståget när man bara har bussar..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.