Från min skokartong del 371: Bussutställning Kolmården 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 april 2009, 19:56:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fyra svartvita bilder från bussutställning vid Kolmårdens djurpark 1986.








Ola Almquist

#1
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2009, 19:56:42 PM




Jisses, en Wiima (EDIT:) M-serie ledbuss! Det kan jag inte påminna mig att jag sett någon i verkligheten. Var de vanliga i Finland?

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 14 april 2009, 21:07:05 PM
Jisses, en Wiima (EDIT:) M-serie ledbuss! Det kan jag inte påminna mig att jag sett någon i verkligheten. Var de vanliga i Finland?

M.v.h.
Ola

Jag kan inte heller erinra mig att någon sådan ledbuss letade sig till Sverige. Däremot ett bar boggibussar i M-serien. Bland annat Ramkvilla och Thygessons.

yngrot

Mässorna var minsann bättre förr det visades fler varianter .. numera är det ju oftast bara en från varje tillverkare...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 14 april 2009, 22:30:51 PM
Mässorna var minsann bättre förr det visades fler varianter .. numera är det ju oftast bara en från varje tillverkare...

Det var nog fler bussar på Persontrafik 2008 än vad det var på 1980-talet. Men det var en fördel att bussarna visades upp utomhus ur fotosynpunkt. Bara det inte regnade så...
På Persontrafik 2008 var det väl bara Scania och Volvo av de stora som av någon anledning bara visade upp två bussar var. För Sverige små tillverkare som Beulas visade upp tre modeller, Temsa vill jag hade fem (eller rent av sex) för att nämna några exempel.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2009, 21:58:23 PM
Jag kan inte heller erinra mig att någon sådan ledbuss letade sig till Sverige. Däremot ett bar boggibussar i M-serien. Bland annat Ramkvilla och Thygessons.


Fler exempel på Wiima M boggibussar: Kålleredsbussarna 40-44 (senare GS 140-144)
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 14 april 2009, 23:22:52 PM
Fler exempel på Wiima M boggibussar: Kålleredsbussarna 40-44 (senare GS 140-144)


Även Borås Lokaltrafik hade ju en tid två sådana (155, 156). De köptes begagnade och kom från Thygessons i Broby och Olssons i Vittskövle. Gick som ordinarievagnar Borås-Alingsås fram till 2001.

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2009, 22:52:15 PM
Det var nog fler bussar på Persontrafik 2008 än vad det var på 1980-talet. Men det var en fördel att bussarna visades upp utomhus ur fotosynpunkt. Bara det inte regnade så...
På Persontrafik 2008 var det väl bara Scania och Volvo av de stora som av någon anledning bara visade upp två bussar var. För Sverige små tillverkare som Beulas visade upp tre modeller, Temsa vill jag hade fem (eller rent av sex) för att nämna några exempel.


Jo iof så har du nog rätt men jag tänkte nog mera på att Volvo och Scania var väldigt klent representerat på mässan..de var ju så att säga på hemmaplan särskilt Volvo...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 15 april 2009, 09:38:31 AM

Jo iof så har du nog rätt men jag tänkte nog mera på att Volvo och Scania var väldigt klent representerat på mässan..de var ju så att säga på hemmaplan särskilt Volvo...

Ja, den delen av kritiken håller jag helt med om. Volvo visade en hybridbuss och en 9700. Scania en hybridbuss och en OmniLink. Visst var hybridbusssarna intressanta, men för det bussfolk som mässan till stor del vänder sig är det ju knappast något de funderar på att skaffa.
Ett allmänt intryck är att de busstillverkare som är dåligt representerade i Sverige satsade mer: VDL hade cirka fem bussar, Irisbus och Autosan/ALAB Bussar likaså.
En annan skillnad i dag gentemot förr är att de separata karosstillverkarna blir allt färre. De flesta bussar säljs i dag som helbyggen. På gamla tiders utställningar var det ju nästan ett överlevnadskrav att Kutter, Ajokki, Deltaplan och Wiima visade upp minst ett bygge på Volvo och ett på Scania. Och gärna också något på uddachassi typ DAF.


Ersa