DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?

Startat av jamesbonde, 14 april 2009, 19:25:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jamesbonde

Citat från: JDS skrivet 15 april 2009, 13:08:26 PM
Jamen hans lärare har ju helt rätt, med tillägget att det han säger inte träder i kraft fullt ut förrän 2015.

(Tips: Försök alltid att identifiera det korrekta i andras resonemang, innan du börjar leta fel!)

Jo men med gammal DE-behörighet räcker 35H utbildning inom 7 år.
Fö. tycker jag det är skamligt att EU kan instifta retroaktiva lagar för skapa mer byråkrati och dra in kosing.
Som vanligt viker Sverige ner sig.
Dessutom . . . har vi inte tämligen få bussolyckor här i landet. Den senaste jag minns var med någon 21-årig tjej
bakom ratten i halt väglag.
Då kommer svenska politiker med förslaget om sänkt åldersgräns för D- behörighet (till 18 år) samtidigt som
EU vill höja till 23 (!).
Någon enstaka gång ska väl EU ha rätt också?

JDS

Citat från: jamesbonde skrivet 15 april 2009, 13:40:37 PM

Ja, det är ju precis vad han skriver att läraren sade också!

Fö. tycker jag det är skamligt att EU kan instifta retroaktiva lagar för skapa mer byråkrati och dra in kosing.
Dessutom . . . har vi inte tämligen få bussolyckor här i landet. Den senaste jag minns var med någon 21-årig tjej
Då kommer svenska politiker med förslaget om sänkt åldersgräns för D- behörighet (till 18 år) samtidigt som
EU vill höja till 23 (!).
Någon enstaka gång ska väl EU ha rätt också?

Det är omöjligt att utifrån en enda olycka dra några slutsatser om vad som är lämplig ålder för en bussförare. Det är inte så mycket fråga om rätt och fel, som om hur man vill ha det. Samhällsekonomiska överväganden kan göra att man accepterar en lägre ålder även om det skulle finnas trafiksäkerhetsmässiga argument för en högre ålder.

Björn Ax

Dock händer det ju ganska många olyckor som inte skrivs om i tidningar.
Om man ska köra utomlands rekommenderar VV att göra utbildningen innan 2011 då vissa länder kräver utbildning inom 3 år.

Matte

Citat från: JDS skrivet 15 april 2009, 13:08:26 PM
Jamen hans lärare har ju helt rätt, med tillägget att det han säger inte träder i kraft fullt ut förrän 2015.

(Tips: Försök alltid att identifiera det korrekta i andras resonemang, innan du börjar leta fel!)

Fast jag hade faktist skrivit fel antal timmar. Som jag senare gick in och ändrade när jag märkte att Jamesbonde hade påpekat det.

jamesbonde

Matte & övriga: sorry jag läste slarvigt jag också.
Ringde förresten en av de högsta hönsen på transportstyrelsen idag: Jo - jag får köra inom sverige i 7 år men bör ta ykb på 35 timmar inom 3 år om jag skall syssla med utlandskörningar.

Akerlund

Vet bussföretag som anmält personal till 35-timmarskursen för att i en del andra EU-länder så skulle yrkeskompetensen gälla tidigare. Men som sen tagit tillbaka anmälan eftersom det har kommits överens om att det är reglerna i det land som du kommer ifrån som gäller när du kör utomlands. Alltså 7-årsregeln gäller för dej som svensk även i det landet som bara har t.ex 3 år. Vart tydligen beslutat för nån månad sen.

Inte lätt för åkeriägarna att veta hur man ska ställa sig, ska man skicka personalen på utbildning när det kostar ca 3000 kr/dag inklusive lön, man vet ju ej om den anställda jobbar kvar ens.
Och vad händer när 7 år gått och det finns tusentals busschaufförer som inte gått kursen? och man ser att dom enda busschaufförer som finns att tillgå med yrkeskompetens är såna som arbetsförmedlingen har kostat på utbildning, kommer det nya direktiv då?

Jag anser att det här måste vara bland det tokigaste som drabbat bussbranschen, det slår undan benen för nyrekreteringen inom turist/charterbuss, när du måste vara arbetslös för att kunna ta ett körkort och köra buss.

Har några funderingar för övrigt: Vilka kommer att kontrollera behörigheten? Har haft yrkeskompetens i snart 15 år och aldrig  behövt visat det. Kommer den "nya" behörigheten och ha samma STORA betydelse?
Och i höstas så slutade den tidigare behörigheten att gälla så vi ska tydligen klara oss utan behörighet i 7 år helt plötsligt!?

Tycker den här frågan är otroligt viktig för branschen och borde uppmärksammas mer, och det mest skrämmande är att det tydligen inte finns några klara riktlinjer vad kursen ska innehålla utan det är upp till utbildaren att sy ihop något.

Skulle gärna se att Br eller transportstyrelsen kunde klargöra för oss här, vad som gäller.

Björn Ax

Citat från: Akerlund skrivet 17 april 2009, 22:41:53 PM
Inte lätt för åkeriägarna att veta hur man ska ställa sig, ska man skicka personalen på utbildning när det kostar ca 3000 kr/dag inklusive lön, man vet ju ej om den anställda jobbar kvar ens.
Och vad händer när 7 år gått och det finns tusentals busschaufförer som inte gått kursen?

Vad jag förstått så är det ju åkeriet som ska betala för personalens utbildning som du skriver. Det måste ju göras inom 7 år även fast den personalen endast jobbar kvar 2 dagar efter kursen.

Har några funderingar för övrigt: Vilka kommer att kontrollera behörigheten? Har haft yrkeskompetens i snart 15 år och aldrig  behövt visat det. Kommer den "nya" behörigheten och ha samma STORA betydelse?
Och i höstas så slutade den tidigare behörigheten att gälla så vi ska tydligen klara oss utan behörighet i 7 år helt plötsligt!?

Det är väl polisens tunggrupp som kollar allt som har med tung trafik att göra.

Behörighet är vi ju inte utan. Vi har ju hävdvunna rättigheter. Vi får ju inte nåt fint YK kort som dom som går kursen får skulle jag tro utan det blir väl körkortet som gäller som behörighet då.

jamesbonde

Jag anser att det här måste vara bland det tokigaste som drabbat bussbranschen, det slår undan benen för nyrekreteringen inom turist/charterbuss, när du måste vara arbetslös för att kunna ta ett körkort och köra buss.

Tror inte ens att arbetsförmedlingen har pengar för att sponsra yrkeskompetensbevisen.

Men myntet har två sidor - har lätt att tro att EU:s galenskaper gynnar oss som redan har D-behörigheten framöver.  ;)

jamesbonde

Tycker den här frågan är otroligt viktig för branschen och borde uppmärksammas mer, och det mest skrämmande är att det tydligen inte finns några klara riktlinjer vad kursen ska innehålla utan det är upp till utbildaren att sy ihop något.

Skulle gärna se att Br eller transportstyrelsen kunde klargöra för oss här, vad som gäller.

Har ringt runt till STR / körskolor och när det gäller yrkeskompetensbevis för buss verkar ingen veta riktigt vad som gäller. Svävande svar överallt.  ???

Akerlund

Undrar vad påföljden blir för den som kör utan yk? Polisen måste väl veta i alla fall, har ju gällt i ett halvår snart.

JDS

Citat från: Akerlund skrivet 19 april 2009, 21:10:21 PM
Undrar vad påföljden blir för den som kör utan yk? Polisen måste väl veta i alla fall, har ju gällt i ett halvår snart.

Ur lagen (2007:1157) om yrkesförarkompetens:

11 kap. Ansvarsbestämmelser

1 § Den som utför gods- eller persontransporter utan att vara
berättigad till det enligt denna lag döms till böter.

Till samma straff döms den som i sin transportverksamhet
uppsåtligen eller av oaktsamhet anlitar en förare som inte är
berättigad att utföra gods- eller persontransport enligt denna
lag.

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 6 kap. 3
§ första stycket döms till penningböter.

Föraren ska inte dömas till straff om en anmälan har gjorts
före färden om att beviset förstörts eller kommit bort.

Anmärkning: 6 kap 3 § första stycket, som nämns, handlar om skyldigheten för förare som har ett bevis att ha med sig beviset.