Örnen i Fjärås

Startat av Greger Larsson, 10 april 2009, 22:22:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Den på forumet tidigare omnämnda Eaglen JMJ522 avställd i Fjärås 24/8 1998. Då var den fortfarande i "hyfsat bruksskick". Någon som vet varför Göran Johansson/Fjärås Bilstation/A G Johansson Buss köpte alla dessa gamla avställda bussar. Var tanken att få dom i trafik eller var det som museiföremål?

Niklas Bygdestam

Den är alltså skrotmässig numera?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 april 2009, 22:22:36 PM
Den på forumet tidigare omnämnda Eaglen JMJ522 avställd i Fjärås 24/8 1998. Då var den fortfarande i "hyfsat bruksskick". Någon som vet varför Göran Johansson/Fjärås Bilstation/A G Johansson Buss köpte alla dessa gamla avställda bussar. Var tanken att få dom i trafik eller var det som museiföremål?

Jag vet inte, men Fjärås Bilstation satsade från cirka 1996 hårt på expressbusstrafik mellan Göteborg och Malmö. Fortfarande hade då SJ vetorätt mot sådan trafik så de fick hitta på någon slags abrovink så att de kunde köra någon enstaka busstur om dagen. Trafiken väntades dock släppas fri när som helst och det är ju möjligt att man ville stå beredd när detta skedde. Att då ha en "amerikansk greyhoundbuss" i vagnparken skulle kanske vara en PR-grej. Tyvärr hann Fjärås Bilstation kasta in handduken innan expressbusstrafiken utmed Västkustbanan släpptes fri.
Fjärås Bilstation var inte heller tidigare rädd för lite udda bussmärken. I tätortstrafiken i Kungsbacka använde man en Autosan, ett märke som då till skillnad från nu inte annars förekom i Sverige.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Intressant! Finns det fler bilder från deras udda bussar? Vad finns det för fordon i hans nya bolag: Orrelunds Buss AB?

Greger Larsson

Orrelunds Buss verkar fungera som moderbolag till Kungsbacka Buss och där finns ett par Neoplan från 90-talet, bl a den udda Mega-Spacen PKB298 som verkar vara i trafik.
På A G Johansson Buss finns fortfarande en mängd bussar registrerade, men avställda sedan många år. De flesta har hängt med sedan Fjärås Bilstation. Jag besökte Fjärås några gånger på 90-talet och då kunde man se några av de här bussarna, hur det är idag har jag ingen aning om, de kanske bara finns på papperet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 april 2009, 23:59:29 PM
Orrelunds Buss verkar fungera som moderbolag till Kungsbacka Buss och där finns ett par Neoplan från 90-talet, bl a den udda Mega-Spacen PKB298 som verkar vara i trafik.
På A G Johansson Buss finns fortfarande en mängd bussar registrerade, men avställda sedan många år. De flesta har hängt med sedan Fjärås Bilstation. Jag besökte Fjärås några gånger på 90-talet och då kunde man se några av de här bussarna, hur det är idag har jag ingen aning om, de kanske bara finns på papperet.

Bussarna står fortfarande reggade på A G Johansson Buss men adressen går till en advokatfirma i Kungsbacka. Med all sannolikhet konkursförvaltaren. Det är ett par år sedan som A G Johansson Buss begärdes i konkurs så denna borde vara avslutad nu. Muk med tillgång till registren kan säkert kolla upp detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2009, 09:12:18 AM
Bussarna står fortfarande reggade på A G Johansson Buss men adressen går till en advokatfirma i Kungsbacka. Med all sannolikhet konkursförvaltaren. Det är ett par år sedan som A G Johansson Buss begärdes i konkurs så denna borde vara avslutad nu. Muk med tillgång till registren kan säkert kolla upp detta.

Konkursen är inte avslutad än.

erik t

Vilket år är bilden tagen?

Jonas Gustafsson

Citat från: erik t skrivet 24 januari 2010, 16:58:08 PM
Vilket år är bilden tagen?

Fullständigt datum, 24/8 1998, återfinns på inläggets första rad... ;)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

erik t

ha där ser man!! Bliv ju nyfiken efter som den blev skrotad och hamnade i skogen, för på dom här bilderna ser ju bussen okej ut. Konstigt att den inte blev såld och räddad..Mvh Erik

Ersa

Fortfarande registrerad i CBR:
Senast godkända besiktning 1995-10-24 och avställd sedan 1997-02-04.
Årsmodell 1976. I trafik första gången i Sverige 1976-07-14.

Så köptes den helt ny till Sverige?

Mats Karlsson

Jajamen, helt ny, till Bengt Karlsson i Dyltabruk!! Det är det enda nya exemplaret sålt till Sverige! På 1990-talet kom en begagnad Eagle till Sverige. Den finns nu hos Rolls Buss.