Jonas scannade dia 1: LB i Partille och Mölndal 1992

Startat av Jonas Gustafsson, 30 juli 2007, 14:32:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Jag har köpt en scanner som tar diafilm.
Har inte lärt mig alla finesser än så dessa första försök är väl långt ifrån optimal kvalitet på.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Ååå, gamla hederliga linje 210 och sen Broplatsen.
Väcker minnen från ens första fotoår uti landet..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Zella

Detta var ju godis... mer sådant tack... mer gammla tider från Gbg  :)

Christer K

Funderar när jag ser denna bilden av en Partille buss Vill minnas att det fanns två vagnar som var udda mot de andra som fanns i Partille runt 1990 - 92 kan det vara denna? Eller kanske det var två Volvo Van Hooler som var udda. Någon här som har koll på detta?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jonas Gustafsson

Citat från: Zella skrivet 30 juli 2007, 16:46:03 PM
Detta var ju godis... mer sådant tack... mer gammla tider från Gbg  :)

Tack Zella och Micke för responsen.

Jag har 100-tals bussbilder på dia mellan 1992 och 2004, så det kommer fler.
(Fast på tre år med digitalkamera har jag tagit ett par tusen bilder, så går det när man inte behöver bekymra sig om filmpris längre...!)

Angående Christers fråga så var 287 inte stationerad i Partille utan i Mölndal (ursprungligen levererad till Mölndalsbussarna).
Mölndal och Partille delade på den långa linje 210 Mölndal- Göteborg- Sävedalen- Partille, en linje som blev till genom att två linjer slogs ihop. Till slut delades de igen eftersom det var svårt att hålla tidtabell på en så lång linje som till nästan 100% gick i tätort.

Vad Christer då tänkte på är kanske de två avvikande bussarna i serien 239-256 (Volvo B58-60T / Van Hool stadsbussar lev. 1979-1981, de sista måste ha varit bland de allra sista B58:orna).

Nästan alla bussar såg ut som 249.

250 har som synes en linjenummerskylt på sidan, även om den vid tiden för fotot har hunnit bli igensatt. Det fanns även baktill. 252 hade linjenummerskylt baktill men inte på sidan. De andra bussarna hade varken sido- eller bakskylt.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 30 juli 2007, 14:32:33 PM

Oj! Van Hool 160! Jag har alltid varit lite förtjust i dessa. Nu är väl tyvärr inte en enda kvar i livet i Sverige utan alla är väl antingen skrotade eller exporterade österut. Tror att det var mest Linjebuss som köpte dessa då de tillverkades
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Hej Jonas!

Kul att se dessa gamla bilder. Det får en att uppleva ungdomsåren igen med färgsättningen på bussarna där nere. Lägg gärna ut mer bilder från dessa år.

MVH Niclas

Jonas Gustafsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 juli 2007, 11:18:52 AM

Oj! Van Hool 160! Jag har alltid varit lite förtjust i dessa. Nu är väl tyvärr inte en enda kvar i livet i Sverige utan alla är väl antingen skrotade eller exporterade österut. Tror att det var mest Linjebuss som köpte dessa då de tillverkades

Den sista var förmodligen skolbussen hos Römosseskolan(?), fd GS 192, fd Swebus Alingsås 0192, fd GDG 1280.
Den fanns kvar långt in på 2000-talet. Om det stämmer att det var Römosseskolan så ersattes den till slut av en ny lila MAN.
//Jonas G

Jonas Gustafsson

Bilden på 287 vid Vallhamra Torg är, när jag tänker efter, förmodligen tagen med anledning av att det är en av de första dagarna linje 210 gick i trafik.
//Jonas G