Bilder från linje 83 och 84 i Umeå

Startat av Ersa, 27 mars 2009, 14:48:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Linjerna 83 och 84 är utformade med särskilt tanke på äldre och funktionshindrade och andra resande som kan uppleva svårigheter med att ta sig fram. Deras linjenät har förhållandevis många stopp och ligger i flera fall intill viktig servicemålpunkter, som t ex vårdcentraler, affärer och centrum."

Nu när man tråkigt nog ska lägga ner närtrafiklinjerna redan om en månad kanske det passar bra med ett bildsvep?

Muk

Då får man passa på och tokåka med 83 och 84 innan de slutar att gå, med andra ord. 4:an verkar jag ha missat också då jag aldrig har hamnat på Ön. Trevligt bildsvep :) 

bussgrabben

Mycket trevligt bildsvep. Tråkigt att linjerna läggs ner.

Visst var det så i början av dessa linjer att förarna hade speciell utbildning för att ta hand om eventuella sjukfall i bussarna?

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 27 mars 2009, 16:37:44 PM
Visst var det så i början av dessa linjer att förarna hade speciell utbildning för att ta hand om eventuella sjukfall i bussarna?

Stämmer bra. Det var enbart förare med denna utbildning (samt en speciell Neoplan-bussmodellutbildning) som fick köra 82:an, 83:an och 84:an. Varför den försvann vet jag inte. Kanske blev det för dyrt. Den var iaf borta från den kommunala verksamheten redan innan Länstrafiken och Veolia tog över ansvaret.

Ersa

Jag fyller väl på så fort jag hittar fler bilder i arkivet. Varning för att reprisbilder kan komma att visas i framtida inlägg.

Ersa

HB

Det förefaller inte vara någon större kassasuccé med dessa linjer. Alla bilder är helt tomma från kunder. /Henrik/

Ersa

Citat från: HB skrivet 29 mars 2009, 12:30:21 PM
Det förefaller inte vara någon större kassasuccé med dessa linjer. Alla bilder är helt tomma från kunder. /Henrik/

Det beror på min regel att fota den egna bussen enbart när den är tom. Fotograferandet kommer ju i andra hand, efter föraruppgifterna. Bilderna kommer från de fåtal gånger bussen varit tom på folk mitt på linjen, där man har passat på att fota lite. :)

HB

Ersa

Nu till symbolerna som förr alltid skulle sitta innanför rutan vid instegsdörren på Neoplanarna, för att underlätta för passagerare med nersatt syn:

Linje 82 till Marieberg.

Linje 82 till Vasaplan. Användes även på de sista 83:orna och 84:orna för dagen, som bara gick till Vasaplan.

Linje 83 till Haga, Sandbacka och Västra Ersboda.

Linje 83 till Grisbacka, Kronoparken och Umedalen.

Linje 84 till Teg, Söderslätt och Ön.

Linje 84 till Ålidhem, Sofiehem och Strömpilen.

yuåiteru

Länge sedan man såg en sådan scania som 6938... Vad är det modellen heter?

bussgrabben

De där symbolerna hade jag totalt glömt bort!

Citat från: yupiteru skrivet 29 mars 2009, 13:44:35 PM
Länge sedan man såg en sådan scania som 6938... Vad är det modellen heter?

6938 är en Scania Omnicity.

yuåiteru

Just ja... så var det ju de hette. Tack =)

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 27 mars 2009, 14:48:26 PM
Klipp klipp...
Verspieder och många andra gör ett storartat jobb med dessa bilder från Umeå, bara genom att kolla på skyltarna lär man sig lite om geografin.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin