Vilket är det bästa bussbolag bland bus4you, GoByBus, Swebus? Vad tycker ni?

Startat av Johan99, 22 mars 2009, 13:11:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jens

Visst har Bus4You bra benutrymme - frågan är om det inte är lite väl bra tilltaget eftersom man minskar passagerarkapaciteten ganska rejält med ungefär samma miljöpåverkan för resan som en vanlig buss. En vanlig buss med 5-10 centimeter mer utrymme och bekväma stolar tycker jag räcker om man sitter vettigt på stolen och inte förutsätter att kunna halvligga. Swebus har fått in några stenhårda stolar i dom senaste MAN-bussarna istället för de av Kiel-fabrikat som jag tyckte var bekväma tidigare.

Sen kan jag inte riktigt med hos Bus4You när man kombinerar platsbokning och obokat. Reste man obokat var det ingen garanti att det finns en och samma plats ledig hela resan utan man kan få byta mitt i resan när någon som bokat plats har stigit av och någon annan har bokat din plats därifrån.

UglyJazz

Måste man välja mellan pest, cancer eller kolera?
När det finns så många välskötta företag också..?
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Svemicke

Citat från: UglyJazz skrivet 28 april 2009, 23:12:40 PM
Måste man välja mellan pest, cancer eller kolera?
När det finns så många välskötta företag också..?
Exempelvis?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

UglyJazz

Om vi börjar med att ta bort allt och alla som kör för SL, Västtrafik, Skånetrafiken och nästan samtliga som kör beställning i Storstockholmsområdet börjar vi få en bra inramning.
En god uppfattning kan man få om man ser hur lite bucklor det finns på äldre fordon i vissa åkeriers färger...
En ny Swebus till exempel är som regel repad eller bucklad innanden fyllt en vecka i trafik och det har INTE mest med trafiken att göra utan det lilla fåtal förare som ställer till med 80% av ALLA skador...
Ett välskött företag anställer inte den dom får tag i utan den dom vill ha...
Sen tror jag inte vi behöver orda mer om den saken.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Svemicke

Citat från: UglyJazz skrivet 10 maj 2009, 16:40:35 PM
Om vi börjar med att ta bort allt och alla som kör för SL, Västtrafik, Skånetrafiken och nästan samtliga som kör beställning i Storstockholmsområdet börjar vi få en bra inramning.
En god uppfattning kan man få om man ser hur lite bucklor det finns på äldre fordon i vissa åkeriers färger...
En ny Swebus till exempel är som regel repad eller bucklad innanden fyllt en vecka i trafik och det har INTE mest med trafiken att göra utan det lilla fåtal förare som ställer till med 80% av ALLA skador...
Ett välskött företag anställer inte den dom får tag i utan den dom vill ha...
Sen tror jag inte vi behöver orda mer om den saken.
Nä, det är ju rätt ovidkommande med tanke på den ursprungliga frågeställningen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Vad har trafikhuvudmän som Skånetrafiken och SL med det här att göra?
Frågeställningen gällde ju enbart långväga länsöverskridande expressbusstrafik i egen regi.

fidder

Det är ganska viktigt att komma ihåg att Gobybus och Bus4you ingår i samma företag, och är därmed inte konkurrenter men snarare komplement till varandra. Bus4you fyller helt enkelt ett annat syfte då företaget aldrig skulle konkurrera med sig självt. Att jämföra sweX och gobybus är ganska enkelt, det skiljer inte speciellt mycket, förutom att swebus oftast kostar någon krona mer, inte har gratis wlan, men däremot har fler avgångar och destinationer. Bus4you är en lyxbuss som kostar mycket mer än gobybus men då de inte trafikerar samma sträckor är det svårt att jämföra. Swebus tar liknande priser som bus4you på dessa sträckor, beroende på hur högt priset stigit på grund av redan uppbokade platser. Om priset är jämförbart, välj alltid bus4you, det är bekvämare. Annars får plånboken avgöra!

tja