Huvudmeny

Bussar på TUR 2009

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 mars 2009, 12:03:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I sedvanlig ordning visade fem busstillverkare upp nya bussar på turistmässan TUR 2009 i Göteborg.

Utanför mässan passade Ljungskilebuss på att visa upp sin nya VIP-buss:

Ljungskilebuss överraskade också med en annan satsning. Förvisso inte buss men kanske intressant ändå:

Bussmicke

Trevligt, glömde du inte flytta de reklambroschyrhållare som skymmer reg. numren? ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2009, 14:45:28 PM
Trevligt, glömde du inte flytta de reklambroschyrhållare som skymmer reg. numren? ;)

Det var med avsikt på Starlinern eftersom den var "falskskyltad".  :( Det åsatta regnumret tillhörde en MAN A21.
Fast å andra sidan flyttar jag inte på skyltställ när jag är på en mässa utan representanternas medgivande. Och det fanns inte någon från Neoplan där när jag tog bilden. Inte från Scania heller för övrigt.

Johan Hansson

Trevligt, Dessa bussar skall jag titta på imorgon när jag skall på TUR-mässan.
Någon som skall dit imorgon också?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bernt Talbrant

Citat från: Johan Hansson skrivet 21 mars 2009, 18:05:09 PM
Trevligt, Dessa bussar skall jag titta på imorgon när jag skall på TUR-mässan.
Någon som skall dit imorgon också?

*Räcker upp handen*

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 14:50:32 PM
Det var med avsikt på Starlinern eftersom den var "falskskyltad".  :( Det åsatta regnumret tillhörde en MAN A21.
Fast å andra sidan flyttar jag inte på skyltställ när jag är på en mässa utan representanternas medgivande. Och det fanns inte någon från Neoplan där när jag tog bilden. Inte från Scania heller för övrigt.

Den ska ha regnr AKX661  ;D

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2009, 19:31:45 PM

Den ska ha regnr AKX661  ;D

//Niclas

Tack för det! Då vet jag.  :)
Lite märkligt att man ställer ut en buss av 2007 års modell. Den har enligt fordonsregistret haft en ägare före Tidermans Buss. Har tydligen ägts av Svenska Neoplan innan Tidermans Buss i Gränna/Ödeshög köpte den i februari.

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 20:00:01 PM
Tack för det! Då vet jag.  :)
Lite märkligt att man ställer ut en buss av 2007 års modell. Den har enligt fordonsregistret haft en ägare före Tidermans Buss. Har tydligen ägts av Svenska Neoplan innan Tidermans Buss i Gränna/Ödeshög köpte den i februari.

Bussen är en spekulationsbuss som Sv Neo tagit hem tillsammans med dom flesta Star II som sålt det senaste året.

Här är samma buss vid Sv Neo, Kungens Kurva vid invigningen av det nya stället i september -07.

//Niclas

Johan B

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 mars 2009, 18:44:22 PM
*Räcker upp handen*

Me too! ;D Ska sätta mig i bilen alldeles strax.

yngrot

Hur går det för Ljungskilebuss med deras lite lyxigare buss??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 22 mars 2009, 10:55:18 AM
Hur går det för Ljungskilebuss med deras lite lyxigare buss??

Enligt uppgift från bussbolaget motsvarar antalet uppdrag förväntningarna. Ett sådant här koncept säljs ju inte in över en dag precis.

Johan B

Som vanligt en intressant mässa men tyvärr lite dåligt med folk kring busstorget. Hoppas att det bara var då jag var där. Bussarna var fina, faktiskt första gången jag var inne i en Starliner II och visst, den är väl mäktig men tycker nog att den får smäll på fingrarna av samtliga de andra utställda bussarna. Setran och PBn som är de mest jämförbara har båda trevligare förarplats och snyggare inredning med mer påkostad känsla. Här känns t o m Volvons plast dyrare. Volvon blev fö min personliga favorit totalt. Tappar lite i mot de större och dyrare bussarna på inredningskänsla men förarplatsen känns kalas. Sitter som gjuten med allt på perfekt avstånd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 22 mars 2009, 15:10:45 PM
Som vanligt en intressant mässa men tyvärr lite dåligt med folk kring busstorget. Hoppas att det bara var då jag var där. Bussarna var fina, faktiskt första gången jag var inne i en Starliner II och visst, den är väl mäktig men tycker nog att den får smäll på fingrarna av samtliga de andra utställda bussarna. Setran och PBn som är de mest jämförbara har båda trevligare förarplats och snyggare inredning med mer påkostad känsla. Här känns t o m Volvons plast dyrare. Volvon blev fö min personliga favorit totalt. Tappar lite i mot de större och dyrare bussarna på inredningskänsla men förarplatsen känns kalas. Sitter som gjuten med allt på perfekt avstånd.

Busstorget brukar vara ganska dåligt besökt på publikdagarna. Dock kan det bli något fler framåt dagen eftersom många bussbolag ordnar utflykter till TUR för sina anställda. Oftast blir det då shopping på förmiddagen och mässan efter lunch. Bidragande till det dåliga intresset är väl också att det inte längre serveras starkare saker än Coca Cola vid bardisken. Jag tycker i och för sig det är ett mycket bra beslut men det bidrar ju inte till att locka folk precis.
Beträffande Volvo-bussen så var den konferensinredd. Även de andra bussarna förutom Starlinern hade på ett eller annat sätt specialinredning medan Starlinern som redan framgått var hittagen på spekulation och var av 2007 års modell. Ändå tror jag Starlinern är den som framkallar flest wow-upplevelser av dem som inte sett moderna turistbussar förut.
Hade du tillfälle att se Ljungskilebuss nya limousine?

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2009, 15:35:28 PM
Busstorget brukar vara ganska dåligt besökt på publikdagarna. Dock kan det bli något fler framåt dagen eftersom många bussbolag ordnar utflykter till TUR för sina anställda. Oftast blir det då shopping på förmiddagen och mässan efter lunch. Bidragande till det dåliga intresset är väl också att det inte längre serveras starkare saker än Coca Cola vid bardisken. Jag tycker i och för sig det är ett mycket bra beslut men det bidrar ju inte till att locka folk precis.
Beträffande Volvo-bussen så var den konferensinredd. Även de andra bussarna förutom Starlinern hade på ett eller annat sätt specialinredning medan Starlinern som redan framgått var hittagen på spekulation och var av 2007 års modell. Ändå tror jag Starlinern är den som framkallar flest wow-upplevelser av dem som inte sett moderna turistbussar förut.
Hade du tillfälle att se Ljungskilebuss nya limousine?

Visst kollade jag in limon. Mycket läcker. Daniel ska ha credit för att han vågar satsa på "udda" saker, först VIP-Setran och nu denna. Önskar honom all framgång och hoppas att dessa speciella byggen hjälper till att stärka Ljungskilebuss som varumärke. När får vi se en Carsport-folkvagn i busstallet?

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.