Huvudmeny

bild/ämnes/info-rad

Startat av Trafikar´n, 20 mars 2009, 21:31:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Själv är jag ju yrkesskadad, från tidig barndom o sen har det bara fortsatt.
MEN en sak jag har fascinerats av som yrkesmänniska, fordonshistoriskt o vardagintresserad är; varför all fixering, registring o framför allt presentation på reg-nr o internnummer????

Visst ABC 123 är XX-bolagets individ YYYY. Men vad säger det mer än register?

Ni bussfotografer skapar en otrolig bildskatt, men tänker ni aldrig tanken att nu och framför allt senare att data om om chassityp/tillverkare, axelarrangemang o karrosör ger mer i framtiden?

Som exempel, bilder på h23, jätteintressant just då. Men idag o än mer om några år, hur blir det då?
Redan nu måste man gå via BR, eller busshistoria för att få svar. När busshistoria slocknar o BR blir hemligt eller ny skyltreform-- vad finns kvar då?

Uppskattar verkligen era bilder, men är det bussbilder och bussar ni är så intresserade av? Allt för ofta tycker jag det är sifferjakt det handlar om, ser jag en busstyp på bild från min tidiga karriär, som jag inte riktigt minns. Visst det är jättekul att se en sån vagn igen. Men reg-nr och i-nr är ju ointressant! 
För mig iaf. Vilket chassie var det, vem gjorde karrosen, när?

Så ser jag saken, forumets "bussmuppar" får förklara gärna för mig på vilket sätt vi ser saker olika, så kanske jag kan sluta undra varför det känns mer som vissa fotograferar siffror mer än bussar.

Bildtexter som verkligen ger mig något och om kommer att ge nästa generationsbusshistoriker borde väl innehålla

X-bolagets YYYY, tillverkare ABC med chassi 12xz från karossör DEF och årsmodell   -    det skulle inte bara skapa bilder och ett personligt arkiv, det skulle skapa busshistoria (helst då inlagda i bilden så texten alltid följer med)

virtual1

Citat från: Trafikar´n skrivet 20 mars 2009, 21:31:07 PM
Uppskattar verkligen era bilder, men är det bussbilder och bussar ni är så intresserade av? Allt för ofta tycker jag det är sifferjakt det handlar om, ser jag en busstyp på bild från min tidiga karriär, som jag inte riktigt minns. Visst det är jättekul att se en sån vagn igen. Men reg-nr och i-nr är ju ointressant! 
För mig iaf. Vilket chassie var det, vem gjorde karrosen, när?

Kan bara förklara för min egen del =) - Jag bryr mig ALLRA minst om vilken chassityp och vem som gjorde karossen egentligen ;-) - för mig är bilderna ett tidsdokument likaväl som det underhåller mitt kollektivtrafikintresse som barnsben. Kollektivtrafikintresset har sen tidiga år bestått av vilka linjesträckningar som finns/har funnits, vilka operatörer som kör trafiken, taxesystem, utvecklingen av bussar/tåg, uppfinningar/inventioner etc. och som kille är jag av naturen samlare :-D - därför vill jag få med detta tidsdokument för den på mig mest intressanta punkten - vilken operatör kör vad? - o vad har operatören i sitt stall? - Sen vem som tillverkat karossen/chassiet är för mig bara sekundärt, bussen som sådant på bild för att få det dokumenterat betyder mer för mig! - o som den samlare jag nämnde att jag är så vill jag gärna få min samling så 'komplett' som möjligt - o det hjälper inventarienumrena mig med =)  - men vi är ju alla olika!

Jona

Citat från: virtual1 skrivet 20 mars 2009, 22:10:18 PM
- o vad har operatören i sitt stall?
- men vi är ju alla olika!

Klippte bort en massa ovidkommande från Virtual1 inlägg. Jag är böjd och hålla med honom (Virtual1) och hans synpunkter. Jag vet vilken busstyp jag gillar, och vilka jag inte gillar. Men det som alltid har fascinerat mig och varit mitt största och är mitt största intresset i ämnet är själva trafiken. Tidtabellen och upplägget osv.

Spelar ingen roll om det rör gods eller personbefordran, på väg eller på räls. Trafiken är mitt stora intresse och bussen eller fordonet har inte lika stort intresse för mig.

Skulle jag däremot vid tillfälle känna att jag vill veta med om en viss individ så har vi ju våran uppslagsbibel svensk buss-historia där all information ursprungsförfattaren frågade efter finns. Så varför ska jag skriva den informationen i bilden när man kan få den genom att söka på inv-nr eller reg-nummer.

Jag vill ha så lite men ändå den mest nödvändiga informationen i bildtexten. Detta för att man ska veta vart och när bilden är tagen. Men vill inte bilden fylls med text, utan minsta möjliga tycker jag är bra.

Som vanligt vill jag också säga att mina åsikter och kommentaren avspeglar mina personliga sådana och jag vill inte någon ska känna sig tvingad och hålla med mig, alla har rätt till sin åsikt....!

T.EX så fotar jag NÄSTAN aldrig Turistbussar då dessa inte intresserar mig sådär jättemycket. Visst har man fotat bussar skyltat Ej i trafik på något garage-plan, men normalt vill man ju gärna fota linjebussar i trafik.

En sak däremot, och som berör både själva fordonet och själva trafiken. Om en buss avsedd för en viss typ av trafik tillfälligt eller planlagt men ändå så pass sällan, då vill jag gärna fota det eftersom den busstypen inte ska gå på den linjen normalt. T.ex när det går ledbuss på linje 5 eller 2 i Umeå, som normalt inte ska köras med ledbuss, ja då är det klart man fotar...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Trafikar´n

Förstår lite av det resonemanget,, Men bryr ni er inte om ifall det är en Säffle 2000 Volvo  B10M60 eller en MAN A23  Lioncity CNG?

Muk

Jag undrar hur många det är som i sin hobbyverksamhet eller fritidsysselsättning tänker på vad andra människor ska få ut av det hela i första hand. Det vanliga är väl att i första hand tillfredställa sig själv och om andra får ut något av det hela så är väl det ok, men inget mål i sig. Jag är mest intresserad av specifika bolag eller platser. Tekniska specifikationer ger mig ingenting. En Säffle 2000 utan historik får inte igång mig, medan den däremot blir intressant om den har tillhört ett specifikt företag eller trafikerat ett specifikt område. Det är roligare att fånga samma individ i olika lackeringar än att bara fånga två olika bussar. Det är min egoistiska inställning.

virtual1

Citat från: Trafikar´n skrivet 21 mars 2009, 01:25:49 AM
Förstår lite av det resonemanget,, Men bryr ni er inte om ifall det är en Säffle 2000 Volvo  B10M60 eller en MAN A23  Lioncity CNG?

Mja, klart att jag (som säkerligen de flesta andra här) har sina favoritbusstyper av en eller annan anledning, men det är fortfarande det sekundära för mig då busstypen (oftast) inte har med trafiken som sådant att göra, för mig är det intressantare att se _var_ den kördes, för _vem_ den kördes, vilka kusiner & systrar har den (genom sitt inventarienummer) - att det sen är en Citaro eller en Säffle, ja det kommer jag ju IAF ihåg genom att se på bilden som jag taget, o skulle jag glömt bort det - då finns det ju alltid sätt att ta reda på det =) - men varför börjar du inte ta bussbilder själv o märka upp dem som du vill ha dem????