Arriva 7117 (Berkhof) & Arriva 7144 (fd. 6119)

Startat av Bussmicke, 16 mars 2009, 23:48:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:18:09 PM
Varför har man bytt inventarienummer på 6119? Inledde inte den sin karriär på linje 297 mellan Helsingborg och Ekeby för 12 år sedan? Eller var den ämnad för linje 219? Minns inte riktigt.

Nej 6117-6120 kom nya till rydebäckstrafiken. Därimot köpte man från Danmark beg ledbussar med dörrställning 2+2+1 för trafiken på linje 297 6108-6111.
I branschen 37 år

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 18 mars 2009, 14:35:32 PM
För att det är praktiskt? Då ser ju alla insatta på långt håll att det är en Arrivavagn, vilket underlättar identifiering på avstånd. Tänker då på SL, Busslink, Swebus och andra folk i branschen alltså, och inte främst fotografer och listnördar. ;)

Med tanke på att Busslink kör en drös med 7XXX-bussar i Sthlmstrakten så håller inte den tesen så bra =) - däremot så är det säkert regionsindelat, typ södra sverige - mellansverige och ev. då Norra sverige framöver (8XXX ???????)

Jan

Citat från: virtual1 skrivet 18 mars 2009, 15:35:42 PM
Med tanke på att Busslink kör en drös med 7XXX-bussar i Sthlmstrakten så håller inte den tesen så bra =) - däremot så är det säkert regionsindelat, typ södra sverige - mellansverige och ev. då Norra sverige framöver (8XXX ???????)

Hur de numrear sina vagnar är en gåta troligtvis kommer SL heta 7xxx, övriga Sverige 6xxx. Halland är väl mest intressant för Arriva nu.
I branschen 37 år

Svemicke

Citat från: Jan skrivet 18 mars 2009, 15:11:10 PM
Nej 6117-6120 kom nya till rydebäckstrafiken. Därimot köpte man från Danmark beg ledbussar med dörrställning 2+2+1 för trafiken på linje 297 6108-6111.
Då var den alltså ämnad för linje 219. ;)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 16:07:18 PM
Då var den alltså ämnad för linje 219. ;)

Som jag skrev fem minuter innan du frågade om de inte gick på 297...  ;)

Svemicke

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 18 mars 2009, 19:18:57 PM
Som jag skrev fem minuter innan du frågade om de inte gick på 297...  ;)

Såg det nu. *pinsamt*

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 18 mars 2009, 14:13:04 PM
Kul att se gamla Ödåkra 119. Den gick fast på linje 219 (Rydebäck-Helsingborg-Domsten) när Ödåkra vann upphandlignen på dessa linjer 1996. Tredje lacken nu...

Dessa linjer instiftades väl samma år som den upphandlingen utfördes? Mycket nytt som hände i Norra Skåne då. 132:an förlängdes till Landskrona. 219 och 220 infördes. Jag började sista året på Rönnowska skolan.... Nä, det hade visst inte med Länstrafiken Malmöhus att göra.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

F.Å

Citat från: Verspieder skrivet 18 mars 2009, 14:35:32 PM
Apropå identifiering av en SL-operatör inför direktanrop från annan operatörs buss till Arrivabuss: Blev det 201 eller 401 som Arriva fick?

Ingen annan har visst hunnit svara. Första veckan hade dom i alla fall prefix 151 och deras anrop hördes av outgrundlig anledning på Råstas kanal. Det problemet verkar ha fixats till, men huruvida det innebar nytt prefix eller ej vet jag inte. Någon Märsta/Tappströms-förare här kan säkert klarlägga.

Ersa

Citat från: F.Å skrivet 20 mars 2009, 11:07:56 AM
Ingen annan har visst hunnit svara. Första veckan hade dom i alla fall prefix 151 och deras anrop hördes av outgrundlig anledning på Råstas kanal. Det problemet verkar ha fixats till, men huruvida det innebar nytt prefix eller ej vet jag inte. Någon Märsta/Tappströms-förare här kan säkert klarlägga.

Någon borde ju veta, då prefixen väl är tänkt att vara allmän kunskap hos alla som handhar en BussPC?

Skalman

Inte tror jag prefixen är någon "allmän kunskap" direkt. Det är ytterst sällan du behöver
göra anrop till annan operatörs fordon. De flesta nöjer sig nog med att behärska
anrop till egen trafikledning, och möjligen egna bussar. Om det t ex uppstår störning
mot anslutande trafik, så tar nog de flesta kontakt med sin egen trafikledning för
instruktioner.

Svemicke

Citat från: Skalman skrivet 20 mars 2009, 15:31:25 PM
Inte tror jag prefixen är någon "allmän kunskap" direkt. Det är ytterst sällan du behöver
göra anrop till annan operatörs fordon. De flesta nöjer sig nog med att behärska
anrop till egen trafikledning, och möjligen egna bussar. Om det t ex uppstår störning
mot anslutande trafik, så tar nog de flesta kontakt med sin egen trafikledning för
instruktioner.
I Borås har man på lokaltrafiken ingen möjlighet att ropa upp annat bolag över huvudtaget. Detta är ju oerhört praktiskt om man behöver ha tag på en buss på en linje som inte körs av BL.

Om jag minns rätt så kan man i Skånetrafiken ropa upp alla bussar men möjligheten till allmänt anrop är borttagen. Var det så?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -