Huvudmeny

Äntligen...

Startat av Ulf Berlin, 12 mars 2009, 20:42:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...verkar "SL-Centralt"ha fattat att entreprenörerna har problem med Buss-PC systemet.
Så tolkar jag nämligen denna skylt i fönstret på SWE 4233 vid Brommaplan idag 12/3.
"Grundskylten"har nog tagits fram centralt och sedan får nog entreprenörerna skriva texten själva?/Ulf

Vare sig om reg.numret är(GTU 627)eller(CTU 627)så finns den(tyvärr) inte med i SBH.
(...och dessutom verkar den ha kommit direkt från lackverkstaden?)

Bussmicke

Din Orm ;), såg du mig inte?
Jag tog exakt samma bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 mars 2009, 20:42:25 PM
...verkar "SL-Centralt"ha fattat att entreprenörerna har problem med Buss-PC systemet.
Så tolkar jag nämligen denna skylt i fönstret på SWE 4233 vid Brommaplan idag 12/3.
"Grundskylten"har nog tagits fram centralt och sedan får nog entreprenörerna skriva texten själva?/Ulf

Jag reagerade också på den skylten, vore kul om någon vet något.

Vare sig om reg.numret är(GTU 627)eller(CTU 627)så finns den(tyvärr) inte med i SBH.
(...och dessutom verkar den ha kommit direkt från lackverkstaden?)

Visst finns den med, när du söker där får du utelämna tomrummet och skriva ihop det.
   Chassinr  Reg.Nr.  År  Chassitillv.  Chassityp  Karosstillv.  Karosstyp  Karossnr.  Ägarhistorik 
    1831192  GTU627  1998  Scania  CN94UB4X2  Scania Bussar AB  OmniCity  -----  1998-05-04 Swebus AB 4233 

Och nej, inte är den nylackad.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Varför skyltar man inte svart skylt ist när inget fungerar, dvs man borde ha ett val "svart skylt" när inget fungerar...  Sedan silvertape runt skylten är bra illa det med när en del hänger & slänger med! Men flaggor tar man sig tid att sätta dit, mycket underligt hur man resonerar....

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 12 mars 2009, 20:55:22 PM

Och nej, inte är den nylackad.

Med tanke på silvertejpen måste det ha hänt något i alla fall.../Ulf

homer

Citat från: Fredde skrivet 12 mars 2009, 21:00:44 PM
Varför skyltar man inte svart skylt ist när inget fungerar, dvs man borde ha ett val "svart skylt" när inget fungerar...  Sedan silvertape runt skylten är bra illa det med när en del hänger & slänger med! Men flaggor tar man sig tid att sätta dit, mycket underligt hur man resonerar....

hade han kunnat blankskyltat hade han lika gärna kunnat skylta upp Kopparbacken och sluppit papperslappen

Leif D

Citat från: Fredde skrivet 12 mars 2009, 21:00:44 PM

Det är väl ändå ganska uppenbart att något hänt med skyltsystemet.  Den vanligaste orsaken till att skyltsystem inte används, är att de inte alls går att manövrera. Då är det väldigt svårt att skylta något annat, eller ens med blank skylt.
Vävtejpen är ju ditsatt för att dölja glaskanterna från ett sönderslaget ytterglas och kanske för att stadga det glas som är kvar. Tejpen är säkerligen uppsatt av garagepersonal vilka säkert också har till uppgift att sätt upp flaggor på bussarna. Även flaggning brukar f.ö. vara reglerat i trafikavtalen, varför den är lika viktig som att det finns en buss att köra på turen.
Att man inte snabbt fixar fel på skyltsystemen tycker nog jag är en stor brist, men möjligen är de ju så att detta är dåligt reglerat i avtalen, samtidigt som det är ytterst få av resnärerna som över huvud taget ens ser skyltningen. Man kan köra omkring felskyltat länge länge innan någon säger om detta.  Känns ibland som om det måste vara en "buss-nörd" eller "buss-entusiast" (stryk det som ej önskas) för att någon ska reagera. Därför blir skyltsystemen nog rejält nerpioriterade bland åtgärder.
;-)

Karsten

Grunden finns sedan länge i SLs designprogram, där det framgår hur skyltning av fordon och hållplatser ska skyltas. Entreprenören skriver ut valfri text på rätt papper för rätt ändamål, t.ex anslag gällande trafikavvikelser att sättas upp på hållplatser och stationer eller som i detta fall ersättningsskyltar i rätt design när de ordinarie inte kan brukas. Det är, och har varit sedan länge, trafikentreprenörernas ansvar (i alla fall inom spårtrafiken) att skriva dessa meddelanden, och även att framställa trafikanttidtabeller enligt det designprogram SL beslutat om.

Om det fungerar annorlunda inom busstrafiken får någon insatt gärna svara på, men det borde vara på samma vis i alla trafikavtal.

Förresten, går det 117X i den riktningen eller är det extravagnar?

jocke

Dags att ge Buss-pc blankskylt som standard då, eftersom de så ofta krånglar så vore ju detta att föredra.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Mikael Ringmarck

Citat från: Karsten skrivet 12 mars 2009, 23:04:38 PM
Förresten, går det 117X i den riktningen eller är det extravagnar?

Det var några år sedan man slutade köra 117X mot Kopparbacken. Dock finns det fortfarande skyltat på några eller kanske alla hållplatser, men utan tidtabell förstås. Såg vagn 4749 (tror jag det var) idag med samma pappskylt och "Ej i trafik" så det är inget fel på skyltningen. Jag tror inte man kan gå in via yttre skyltar eller "extra tur" och välja "Kopparbacken". Men det måste testas...

Mikael Ringmarck

Citat från: jocke skrivet 13 mars 2009, 01:04:18 AM
Dags att ge Buss-pc blankskylt som standard då, eftersom de så ofta krånglar så vore ju detta att föredra.

Haha, jo tack - det skulle uppskattas.  ;D
Bara för det kom jag att tänka på ett tillfälle då jag ställde in 4248, en av Swebus MaxCi i garaget. Hade skojat till det lite och skyltat "805 Uppsala". När jag kom tillbaka på eftermiddagen för att köra andra delen råkade jag få samma vagn. Tror ni inte buss-PC:n hade "klappat ihop" så det gick inte att skylta om. Tänk att rulla ut så...men en omstart så löste det sig. :P Till avdelningen mer eller mindra dumma saker man gjort på jobbet... :-X