YKB - Yrkeskompetensbevis för buss (prov hos Transportstyrelsen)

Startat av Boubou, 11 mars 2009, 20:19:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Akerlund skrivet 15 februari 2010, 17:28:04 PM
Vem är det som ska kolla att man har ykb? är det polisen? isåfall är det nån här som blivit stoppad nån gång, och fått visa sitt ykb?
För det har ju varit i bruk sen oktober-08 tror jag.

Alla har ju inte nya YKB'n än så än så länge kan dom ju inte kräva det. Vi som tagit körkort innan detta infördes är inte alla klara utan har ett gäng år till på oss.

Akerlund

Men dom som tagit körkort efter 0kt-08 har väl ykb?
Finns det nån här som blivit kollad? Eller blir det inga kontroller förns om 5 år när alla har? Och vem ska kontrollera.
Tycker allt verkar luddigt.

lil-sis

Det är väl som med så mycket annat, det kontrolleras enkom om man av någon annan anledning blir stoppad.

Har kompetensbevis som hästtransportör, har inte visat det för en endaste själ heller trots mååååååååååååånga resor.

Buss-Anders

Nya YKB är på 140 eller 280 timmar beroende på din ålder.

På www.transportstyrelsen så hittar du vad du söker.

http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/

Om man har den gamla YKB så finns det någon som heter hävdvunnen rätt.
Då klarar man sig men måste genomgå annan utbildning om vissa timmar inom 7 år.

Hävdvunna rättigheter
I lagen finns en övergångsregel som kallas "hävdvunna rättigheter" och innebär att förare i vissa fall inte behöver gå den grundläggande utbildningen och göra provet. Detta gäller förare med körkortsbehörigheterna C, CE, D och DE, om deras körkort med tunga behörigheter är utfärdade första gången innan lagen börjarde gälla. (Datum för utfärdandet finns angivet på körkortets baksida).

Hur länge hävdvunna rättigheter kan tillämpas innan fortbildning måste genomföras är sju år. I andra länder inom EU/EES kan tidsspannet variera mellan tre till sju år

Jag har ju kört buss några år på deltid. Tänkte ta ett lastbilskort, bara för att det är ganska kul att ha många kompetenser. Tyvärr så kom jag inte igång med lastbilskortet för jag fick problem med ett öga och körde inte nästan 7 månader.
Under tiden så kom de nya reglerna, i september tror jag.
Bara att konstatera att 10 lekt med tillstånd +  nya YKB + ledigt i 3½ vecka  för kursen blir cirka 70-75.000 kr så det för nog vara tyvärr.
Men buss det jag jag ofta länge och gärna

Mvh
Buss-Anders

buskörare

Akerlund

Citat från: Buss-Anders skrivet 16 februari 2010, 21:56:21 PM
Nya YKB är på 140 eller 280 timmar beroende på din ålder.

På www.transportstyrelsen så hittar du vad du söker.

http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/

Om man har den gamla YKB så finns det någon som heter hävdvunnen rätt.
Då klarar man sig men måste genomgå annan utbildning om vissa timmar inom 7 år.

Hävdvunna rättigheter
I lagen finns en övergångsregel som kallas "hävdvunna rättigheter" och innebär att förare i vissa fall inte behöver gå den grundläggande utbildningen och göra provet. Detta gäller förare med körkortsbehörigheterna C, CE, D och DE, om deras körkort med tunga behörigheter är utfärdade första gången innan lagen börjarde gälla. (Datum för utfärdandet finns angivet på körkortets baksida).

Hur länge hävdvunna rättigheter kan tillämpas innan fortbildning måste genomföras är sju år. I andra länder inom EU/EES kan tidsspannet variera mellan tre till sju år

Jag har ju kört buss några år på deltid. Tänkte ta ett lastbilskort, bara för att det är ganska kul att ha många kompetenser. Tyvärr så kom jag inte igång med lastbilskortet för jag fick problem med ett öga och körde inte nästan 7 månader.
Under tiden så kom de nya reglerna, i september tror jag.
Bara att konstatera att 10 lekt med tillstånd +  nya YKB + ledigt i 3½ vecka  för kursen blir cirka 70-75.000 kr så det för nog vara tyvärr.
Men buss det jag jag ofta länge och gärna

Mvh
Buss-Anders

Det som du beskriver är jag rädd för att det här med YKB kommer att innebära, att en människa som kanske redan har ett jobb inte har ekonomisk möjlighet att ta YKB, och som säkert skulle vara en jättebra chaufför.
Som det kommer att bli nu, så måste du vara arbetslös så att arbetsförmedlingen betalar utbildningen.
Sen om hela grejen bara är ett spel för galleriet (det här med YKB) och ingen instans kommer att kolla att alla har behörigheten då är det mycket pengar bortkastade.

buskörare

Citat från: Akerlund skrivet 17 februari 2010, 17:28:54 PM
Det som du beskriver är jag rädd för att det här med YKB kommer att innebära, att en människa som kanske redan har ett jobb inte har ekonomisk möjlighet att ta YKB, och som säkert skulle vara en jättebra chaufför.
Som det kommer att bli nu, så måste du vara arbetslös så att arbetsförmedlingen betalar utbildningen.
Sen om hela grejen bara är ett spel för galleriet (det här med YKB) och ingen instans kommer att kolla att alla har behörigheten då är det mycket pengar bortkastade.

Vi på Busslink får den betald av ag. Torde vara det vanligaste? Eller så är dom bara snälla.

lil-sis

Om jag inte är helt felinformerad (risken finns) så ska man inte behöva gå dubbla YKB. Dvs har du för buss så har du "halva" lastbil klar och då blir det "bara" 70h.

Det kommer väl troligen i framtiden att bli billigare dels i ren kurskostnad men troligen också att man kommer kunna genomföra den på annat vis än heldagar.

Aniara

Det konstigaste med detta, är att man bara är tvingad att gå ett visst antal timmar. Inga krav på att man skall kunna något mao. Det är bara att sitta av tiden, och tänka på annat... Fast för mig så har arbetsgivaren redan börjat med repetitionskursen, och det mesta har varit intressant (L-ABC och Brand i Buss senast). Det är ju sådana kurser man VILL vara uppmärksam på... Jag hörde att nästa moment var att köra utbildning på halkbana (som om det inte är halt nog ute nu :-)

Akerlund

Vet några som gått en dag av 35-timmars utbildningen, dom fick hålla på med färdskrivaren.
Ska man inte kunna det redan som chaufför?

buskörare

Citat från: Akerlund skrivet 19 februari 2010, 17:52:22 PM
Vet några som gått en dag av 35-timmars utbildningen, dom fick hålla på med färdskrivaren.
Ska man inte kunna det redan som chaufför?

Eftersom många kör linjetrafik utan krav på färdskrivare så kanske det är uppfräschning?

Björn Lövdahl

Citat från: buskörare skrivet 19 februari 2010, 21:08:55 PM
Eftersom många kör linjetrafik utan krav på färdskrivare så kanske det är uppfräschning?

Hur är det, kommer kort linjetrafik även fortsättningsvis vara undantagen färdskrivarkraven?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

buskörare

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 19 februari 2010, 21:31:53 PM
Hur är det, kommer kort linjetrafik även fortsättningsvis vara undantagen färdskrivarkraven?

Ingen aning. Jag har inte hört nått om att det skulle ändras. Men det vet säkert andra bättre än mig.

tomr

CitatHur är det, kommer kort linjetrafik även fortsättningsvis vara undantagen färdskrivarkraven?

Användning av färdskivaren är inskrivet i minst tre EG förordningar. Ändringar i reglementet är ju alltid möjliga men då skall det i hela Europa ligga rätt tunga skäl bakom förändingarna.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006R0561:sv:HTML
32006R0561
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 om harmonisering av viss sociallagstiftning på vägtransportområdet och om ändring av rådets förordningar (EEG) nr 3821/85 och (EG) nr 2135/98 samt om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 3820/85 (Text av betydelse för EES) - Förklaring
Europeiska unionens officiella tidning nr L 102 , 11/04/2006 s. 0001 - 0014

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31985R3821:sv:HTML
31985R3821
Rådets förordning (EEG) nr 3821/85 av den 20 december 1985 om färdskrivare vid vägtransporter
Svensk specialutgåva Område 7 Volym 3 s. 0120

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31998R2135:sv:HTML
31998R2135
Rådets förordning (EG) nr 2135/98 av den 24 september 1998 om ändring av förordning (EEG) nr 3821/85 om färdskrivare vid vägtransporter och direktiv 88/599/EEG om enhetligt förfarande vid kontroll av förordningarna (EEG) nr 3820/85 och (EEG) nr 3821/85
Europeiska gemenskapernas officiella tidning nr L 274 , 09/10/1998 s. 0001 - 0021

lil-sis

Har fått höra att de diskuterar att även kort linjetrafik ska köra på färdskrivare men det tar väl sin lilla stund innan det blir infört och sen kommer det säkert bli undantag till höger och vänster.