Busspegel blir fall för arbetsmiljöverket

Startat av JB, 09 mars 2009, 12:16:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Jag säger bara, SUCK.

Att folk som inte kan se sig för ordentligt när en buss står still och går in i en spegel och blir förbannad för att den sitter lågt inte kan fatta att den sitter där av en anledning.

Mest komiskt är det att se hur folk reagerar när dom ibland springer rakt in i spegeln. Tittar sig dumt omkring och kanske tänker undrar om nån såg hur klantig jag var. Specielt när man står stilla och skall lasta på t.ex. Stora Torget eller Resecentrumet och folk bara går rakt in i spegel. Man får lite svårt ibland att hålla sig för skratt.

Visst kan en del speglar och spegelarmar sitta dumt till för folk utanför bussen, men ibland måste dom sitta på det sättet dom gör för att vi förare skall kunna se nåt på sidan av bussen när vi kör.

Sen blir man ganska trött på folk som tror sig veta en massa som inte vet ett skit hur det är att köra buss på trånga gator. Det syns så väl i kommentarerna. Lite sunt förnuft får man ha.

Det har hänt mig ett antal gånger att man själv slagit i huvudet i spegeln fast man vet att spegeln sitter där den sitter  ;)

//Niclas

Björn Ax

Ja det finns folk som hur mycket fel dom än gör i deras huvud gör dom endast rätt.

MrX

Citat från: OSkar000 skrivet 09 mars 2009, 12:54:19 PM

På de flesta perronger är det uppmärkt ett spärrområde på ungefär 50cm från kanten, det kanske är dags att införa det på busshållplatser också? Det är ju inte bara backspeglar som sticker ut, utan även bakdelar som sveper ut när bussen åker iväg.

Personligen blir jag förvånad att det inte händer oftare. Folk står nära trottoarkanten så de nästan slår i hela bussen. Tanken är att Sverige tillgänglighetsanpassas. I detta ingår bl.a. busshållplatsernas utformning där taktila plattor samt vita plattor ska användas för att göra det enklare för synskadade på och i närheten av bussen. Detta innebär att hållplatser med två vita plattrader borde vara säkrare från folk som står för nära och riskerar att få backspegeln i huvudet. Tanken är precis som efterlyses, ett spärrområde, stå inte på de vita plattraderna. Synskadade förstår det, självbevarelsedriften borde ju sedan räcka för att alla ska förstå det.

Nupski

I den goa byn Göteborg så ställer sig folk så långt fram som det går även om det finns uppmarkerat hur man skall stå, iof verkar bara vara synskadade som förstår. Så det blir allt som oftast att ställa sig 30cm från trottoaren för att inte slå till folk med backspegeln. Den Oudsten har sämre spegelplacering än MAN/Neoplan vilket gör att de kommer ännu lite lägre.

Wetjo

Jag vet inte riktigt.
Men bussen är väl typgodkänd med spegeln på ett visst ställe.
Om spegeln ska flyttas, måste väl bussen typas om?  :-\
Har jag fel?  ???

JB

Det är lätt att som bussentusiast sitta här och tycka att folk får skylla sig själva om de får en backspegel i huvudet. Men hur lätt är det att se backspegeln egentligen? Uppsalas stadsbussar har vad sett svarta backspeglar som inte syns så bra mot en svart bakgrund. Ur den vinkeln man se bussen när man står vid en hållplats är bakgrunden väldigt svart och det är dessutom svårt att bedöma längden på den arm backspegeln sitter på. En del bussar har röda färgfält på backspegeln. Det är bra, det signalerar att det är något man bör akta sig för. Men tyvärr saknas det på många bussar.

/Jonas

Ersa

Citat från: JB skrivet 10 mars 2009, 12:55:30 PM
Uppsalas stadsbussar har vad sett svarta backspeglar som inte syns så bra mot en svart bakgrund. Ur den vinkeln man se bussen när man står vid en hållplats är bakgrunden väldigt svart och det är dessutom svårt att bedöma längden på den arm backspegeln sitter på. En del bussar har röda färgfält på backspegeln. Det är bra, det signalerar att det är något man bör akta sig för. Men tyvärr saknas det på många bussar.

Det vore en bra grej att ha, ungefär som norska polisen:
http://gfx.api.no/image-versions/www.s-a.no/m/01702/1202054447000_politibil3_1702498_1702747m.jpg

Danne B.

I sann Svensk anda bör man ju självklart helt enkelt stifta en lag som förbjuder folk att göra sig illa på bussarna speglar... ;)

Skämt åsido... Jag kommer nog aldrig förstå varför folk måste stå ända framme på trottoarkanten på hållplatserna! Man tutar ju dagligen på knäppgökar som står och ibland tillochmed lutar sig ut i vägen för att se bussen när den kommer!

Och när jag ändå gnäller vill jag passa på och ondgöra mig över hur illa jag tycker om föräldrar som inte har vett att hålla sina barn i handen när dom står och väntar på bussen! Istället hoppar barnen omkring och hjärtat stannar ju för fan på en som chaffis när det plötsligt ser ut som barnen ska springa ut i gatan!

Så... Färdig-gnällt från min sida! ;)

//Danne

Kvarne

Detta är en intressant debatt!

Här i Stockholm Söderort så finns samma problem och det rör Söderorts ledbussar 53xx och 61xx. Scania Omnicity.

Fakta är att armen (Spegelns, inte förarens!  ;D) är ganska dumt placerad. Den är utstickande och iom att Omnicity är ganska låg så blir det till ett problem.

Vissa av Söderorts 61xx vet jag har fått gula klister-remsor på spegeln för att det skall synas att den sticker ut.

Jag anser att det är upp till båda parter, dvs både föraren å passageraren att se till att ingen olycka sker. Passageraren genom att inte stå precis vid trottoar-kanten när bussen kommer och föraren genom att vara medveten om faran och därmed planera körningen därefter. Om jag ser att trafikanterna står farligt nära kanten får jag helt enkelt parrera detta och se till så att ingen kollision uppstår.

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

JDS

Men kom igen nu. Här är en snubbe som har blivit DÖMD att betala skadestånd (enligt tidningen i alla fall) för att han har slagit sönder en buss när han blev arg. Att han försöker gå vidare med historien är bara en försvarsreaktion, och säger inget om huruvida det är bra eller dåligt med backspeglar!

Cyklisten

Det är bara så att speglarna på höggolvade bussar satt inte likadant som på dagens låggolvsfordon. Folk måste börja lära sig någon gång. Jag vet att i vissa större städer försökte man lösa problemet genom att klistra på olika gula dekaler med varningsmärken mm.
Själv brukar jag att backa någon decimeter när bussen angör hållplatsen, fast det händer (sällan) att föraren tror att jag har ändrat mig och inte vill stiga på och bara fortsätter vidare  ::)

Buss-Anders

Människor är människor och i grupp är de ännu mänskligare, dvs en kamp för överlevnad sätter in när de står i stora grupper och ska på bussen. Ju större grupp desto mera djuriskt beteende."Jag vill inte stå i kö.Jag vill på om inte först så  i alla fall bland de första annars så kanske jag måste stå".

Många fattar inte att överhänget kommer att nå långt in över trottoarkanten fast de har åkt buss så många gånger.
Om de inte aktar sig så sänker jag hastigheten och glider in över trottoaren och ibland så "hänger jag mig på tutan" och viftar med handen att de måste gå längre in. Som yrkesförare så får jag ta i beaktande att folk kan bete sig dumt åt. Jag måste ju  vara bättre än deras dumhet
Om någon skulle få en spegel i skallen i högre hastighet så är jag övertygad om att de antingen för hjärnskakning, skallbensfraktur eller en svår nackskada eller alltihop på en gång.
Gissa vem som åker på det.

Sedan brukar jag säga till dem som stod just där spegel kom att du får akta dig så att du inte får skallen spräckt. Det hade ingen aaaniiing ooom kan man tyda deras svar som.
Men visst skulle det behövas spärrlinjer på hållplatserna precis som på perrongerna.

Mvh
Buss-Anders

Ersa

Vi kan ju även jämföra backspeglarna med den utåtgående dörr som finns på Säffletillverkade Volvo 7500/8500. Även här uppstår missförstånd, hur stora dekaler man än har på dörren med texten "Utåtgående dörr".

AO

Kan meddela att GUB, sedan artikel publicerades, har klistrat på ny fin orange tejp på i stort sett samtliga vagnars backspeglar som är låga och/eller hänger långt ut  ;)