NS-bild del 3

Startat av Jeppe Hagelbäck, 03 mars 2009, 21:43:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Man kanske fick mängdrabatt på CR76:or och tyckte sig göra en bra affär? ;D

Mr H

Ja speciellt modellen med ingång bak (= inåtgående bakdörrar) som ju var så vanlig runt om i landet!
Synd att inte framdörrarna analogt med detta då gick utåt på Helsingborgs CR 76, det hade sett festligt ut!  ;D ;D ;D


H

Stefan P

Hej

Hade inte Karlstad likdana bussar som HST 173 - 174?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Karlstad hade samma system med ingång bak o betalning vid avstigning fram. Men Karlstad hade bussar med dörren längst bak, alltså dörrar 1-0-2. Annars stämmer det att de favoriserade Volvo mittmotorbussar B655 B755 B58 med Säffle karosser.

Nils-Bertil

Bättre sent än aldrig ;

Antalet bussar berodde på ett mycket generöst bidrag från Högertrafikkommissionen (hoppas stavningen är någorlunda rätt :))

mvh

den Gamle

Mr H

Det var så alltså?
För att man inte skulle envisas med att köra vidare med spårvagnarna kanhända?

Mr H

Nils-Bertil

En av mina kollegor gick in till dåvarande Spårvägschefen efter att vi fått beslut om nedläggning (togs 1964) och frågade om vi verkligen måste lägga ner spårvägen och fick till svar : Eriksson - dieseln kostar 25 öre litern ! Att det kostade 25 öre för el-en att köra ett helt varv på linje 1 med spårvagn framkom aldrig.

mvh
Den gamle >:( :)