Poliskontroll: Ibland har man otur

Startat av Ersa, 01 mars 2009, 14:47:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

I veckan blev det 15 minuter underhållning på en annars så tråkig ändhållplatsrast:

Förberedelse.

"Hur var det här då?"

"Stopp i lagens namn!"

"Licence and registration, please"

"Hur var det här bak då?"

Simon Bertilsson

Inte många rätt på 240'n va? Ena varselljuset är iaf kasst. :)

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 mars 2009, 14:50:50 PM
Inte många rätt på 240'n va? Ena varselljuset är iaf kasst. :)

Att den främre nummerskylten bestod av en handritad plastbit och den bakre skylten pryddes av ett alltför gammalt skattemärke bidrog nog inte heller till en snabb lösning.

Peter C

Citat från: Verspieder skrivet 01 mars 2009, 14:58:04 PM
Att den främre nummerskylten bestod av en handritad plastbit och den bakre skylten pryddes av ett alltför gammalt skattemärke bidrog nog inte heller till en snabb lösning.

Haha! Precis så en gammal 240 skall framföras!  8)

Clabbe

Personen utan varselkläder hörde den till myndigheten ??

Ersa

Citat från: Clabbe skrivet 02 mars 2009, 05:44:51 AM
Personen utan varselkläder hörde den till myndigheten ??

Hon åkte med i polisbilen dit, men vad hon hade för uppgift vet jag inte.

Robban

Ofta vanligt eller kanske t.o.m på schemat att polisaspiranter följer med "ordningen" för att bilda sig en uppfattning om hur det går till i verkligheten.

Tog rasten slut innan eller finns det nåt slut på historien med den svarta 240´n?

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Ersa

Citat från: Robban skrivet 02 mars 2009, 08:35:24 AM
Ofta vanligt eller kanske t.o.m på schemat att polisaspiranter följer med "ordningen" för att bilda sig en uppfattning om hur det går till i verkligheten.

Mycket möjligt. Polishögskolan finns ju som bekant i Umeå.

Citat från: Robban skrivet 02 mars 2009, 08:35:24 AM
Tog rasten slut innan eller finns det nåt slut på historien med den svarta 240´n?

Tyvärr var pausen "bara" 20 minuter totalt, och trots att 240:n stoppades max 5 min in på pausen räckte inte de återstående 15 minuterna till, utan inspektionen fortgick när det var dags för min avgång.

Nico

Ser ju ut sen en typisk 'pundarbil', men å andra sidan har vi som bekant oproportionerligt många äldre bilar (i varierande skick) som fortfarande rullar i detta avlånga land.

Vad gäller civilisten så visst kan det vara en polisaspirant, men jag vill ha det till att de blir tilldelade en uniform ganska fort och följer med ut iförd den och inte civila kläder.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon

Det rör sig som tidigare nämnts med största sannolikhet om fältstudier/SAO (http://www.polisen.se/inter/nodeid=20986&pageversion=1.jsp).
Vad jag vet bär alltid den studerande, civila kläder precis som på bilden, men det finns en orange varselväst med texten ''Utbildning Polisen'' som kan bäras för att tydligt skilja den studerande från den ordinarie polispersonalen vid händelser. Bild exempel: http://www.photomedia.se/bildarkiv/image.php?twg_album=Nyhetsbilder%2F20071106+Flicka+p%E5k%F6rd++Malm%F6&twg_type=small&twg_show=olycka02.jpg&twg_rot=-1

Clabbe

Den texten förekom vid en trafikkontroll på morgonen utanför Kil, på en person. Vad jag har hört så skall varselkläder användas när de rör sej bland fordon.

bussgrabben

Törs man gissa på att 240:n kom från Vännäs? ;)

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 02 mars 2009, 20:36:01 PM
Törs man gissa på att 240:n kom från Vännäs? ;)

Även jag satt och funderade på om Volvons destination var bygg- och/eller fordonsprogrammet på Liljaskolan... 8)

bussgrabben

Ja, det brukar ju stå ett och annat liknande fordon där utanför.