Swebus Gotland - var tar dem vägen?

Startat av Mange_buss, 27 februari 2009, 17:55:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Mange_buss skrivet 01 mars 2009, 13:30:40 PM
Nu var det säkert så, men jag längtar så mycket efter den nya färgsättningen och de nya calorna..  ;) ;D

Mange, du får gärna längta efter nya bussar med den färgsättningen. Men det är viktigt att du har fakta när du skriver här. Vi har många som antar saker som de sedan lägger ut här som fakta som inte stämmer.
I branschen i 40 år

Mange_buss

Citat från: Jan skrivet 01 mars 2009, 14:40:02 PM
Mange, du får gärna längta efter nya bussar med den färgsättningen. Men det är viktigt att du har fakta när du skriver här. Vi har många som antar saker som de sedan lägger ut här som fakta som inte stämmer.

:-[

Jonas Gustafsson

Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2009, 00:58:56 AM
Fast Orusttrafiken är ju inte från Orust. Ja ja...

Jo, från början hade de HK i Henån på Orust. Så sent som 1996 körde de bara linjetrafik på denna ö, ingen annanstans. Men du har rätt i att de numera håller till i Stenungsund (och dessutom ytterst ägs av norska staten genom Nettbuss).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Svemicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 mars 2009, 17:26:02 PM
Jo, från början hade de HK i Henån på Orust. Så sent som 1996 körde de bara linjetrafik på denna ö, ingen annanstans. Men du har rätt i att de numera håller till i Stenungsund (och dessutom ytterst ägs av norska staten genom Nettbuss).

//Jonas G
Jag vet att dfe haft huvudkontoret på Orust tidigare, men det samma hade ju kunnat gällt Gotlandsbuss. Att de började på Gotland men nu opererar i hela landet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 13:34:00 PM
Jag vet att dfe haft huvudkontoret på Orust tidigare, men det samma hade ju kunnat gällt Gotlandsbuss. Att de började på Gotland men nu opererar i hela landet.

Gotlandsbuss och Orusttrafiken är inte jämförbara. Det förra är ett samarbetsbolag mellan flera gotländska bussbolag på samma sätt som Buss i Väst. Fast vem trodde att Buss i Väst skulle finnas i tre län utanför Västra Götaland och Halland när de en gång började sin verksamhet? Dock tror jag inte att Gotlandsbuss har några ambitioner att växa utanför den egna ön. Gotland och Orust skiljer sig något åt i både storlek och kommunikationer med omgivningen.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2009, 16:17:59 PM
Gotlandsbuss och Orusttrafiken är inte jämförbara. Det förra är ett samarbetsbolag mellan flera gotländska bussbolag på samma sätt som Buss i Väst. Fast vem trodde att Buss i Väst skulle finnas i tre län utanför Västra Götaland och Halland när de en gång började sin verksamhet? Dock tror jag inte att Gotlandsbuss har några ambitioner att växa utanför den egna ön. Gotland och Orust skiljer sig något åt i både storlek och kommunikationer med omgivningen.

Nu har de ju fått en del områden att operera i på den egna ön, så nu kan de ju blomma ut, men de hotas ju fortfarande av nästkommande upphandling.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Gotlandsbuss tillhör mycket riktigt kategorin samarbetsbolag, som Buss i Väst, Busspoolen i Västerbotten, Mittbuss i Västernorrland, Centrala Buss i Jämtland samt Norrbotten osv. Att ett sådant samarbetsbolag "blommar ut" med trafik helt utanför det egna länet är ovanligt, och har väl bara hänt med BiV?

Orusttrafiken är idag så långt ifrån ett privat samarbetsbolag man kan komma, med 100% utländskt ägande i Netbuss, dvs Norska staten. Alltså lika mycket statsägda som gamla SJ Buss och Postens diligenstrafik var.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 04 mars 2009, 05:30:48 AM
Gotlandsbuss tillhör mycket riktigt kategorin samarbetsbolag, som Buss i Väst, Busspoolen i Västerbotten, Mittbuss i Västernorrland, Centrala Buss i Jämtland samt Norrbotten osv. Att ett sådant samarbetsbolag "blommar ut" med trafik helt utanför det egna länet är ovanligt, och har väl bara hänt med BiV?

Orusttrafiken är idag så långt ifrån ett privat samarbetsbolag man kan komma, med 100% utländskt ägande i Netbuss, dvs Norska staten. Alltså lika mycket statsägda som gamla SJ Buss och Postens diligenstrafik var.

Orusttrafiken har heller aldrig varit ett samarbetsbolag (skrivet för tydlighetens skull). Däremot är det ett bussbolag med lokalt namn som så många andra bussbolag: Uddevalla Omnibus, Vänersborgs Linjetrafik, Borås Lokaltrafik, Marks Limousine...
Orusttrafiken ägs alltså av Nettbuss, som i sin tur ägs av NSB (norska motsvarigheten till SJ AB). NSB ägs helt riktigt av norska staten. Men det är alltså att led till från staten till bussbolaget än vad det var med SJ Buss och Postens Diligenstrafik. Däremot är det samma förhållande som på sin tid till GDG, som ägdes av SJ.
Gotlandsbuss är en samverksansorganisation mellan 13 gotländska bussbolag som efter trafikstart i augusti tillsammans har uppskattningsvis 50 bussar. Hela organisationen är alltså av mindre omfattning än vart och ett av de största bussbolagen i Buss i Väst. Att en sådan skulle ha resurser eller vilja att slå sig in i upphandlingar på fastlandet kan nog betraktas som ett rent önsketänkande.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2009, 09:01:26 AM
Gotlandsbuss är en samverksansorganisation mellan 13 gotländska bussbolag som efter trafikstart i augusti tillsammans har uppskattningsvis 50 bussar. Hela organisationen är alltså av mindre omfattning än vart och ett av de största bussbolagen i Buss i Väst. Att en sådan skulle ha resurser eller vilja att slå sig in i upphandlingar på fastlandet kan nog betraktas som ett rent önsketänkande.

Sedan var det väl nästan "gå samman och vinna", eller "försvinna helt" för smååkarna i Gotlandsbuss. Mest med tanke på hur liten trafiken på ön är jämfört med länen på fastlandet. Om Centrala Buss i Norrbotten eller Busspoolen i Västerbotten förlorar vissa områden till Swebus och Veolia är det aldrig någon fara för smååkarnas överlevnad. På Gotland såg det lite värre ut, och om ett enda stort företag kammat hem all skol- och linjetrafik på ön skulle nog smååkarna få svårt att överleva till nästa anbudslämnande.

Synd att det verkar bli fullständigt onödiga färgkrav på Gotland. Det hade sett riktigt trevligt ut med en massa olika "småföretagsfärger" på ön.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 04 mars 2009, 18:09:44 PM
Sedan var det väl nästan "gå samman och vinna", eller "försvinna helt" för smååkarna i Gotlandsbuss. Mest med tanke på hur liten trafiken på ön är jämfört med länen på fastlandet. Om Centrala Buss i Norrbotten eller Busspoolen i Västerbotten förlorar vissa områden till Swebus och Veolia är det aldrig någon fara för smååkarnas överlevnad. På Gotland såg det lite värre ut, och om ett enda stort företag kammat hem all skol- och linjetrafik på ön skulle nog smååkarna få svårt att överleva till nästa anbudslämnande.

Nu var ju det som upphandlades ny trafik för de gotländska bussbolagen. Men det är i och för sig riktigt att de senare förlorade skoltrafiken i en upphandling. Detta är väl i och för sig överklagat och jag vet inte om det blivit klart ännu. Det är dock riktigt så långt att om inte Gotlandsbuss tagit hem linjetrafiken hade det varit försvinna som gällt om de också förlorat skoltrafiken för de allra flesta bussbolagen. Beställningstrafik och resor hade väl dock kunnat rädda ett par gotländska bussbolag.

Citat från: Verspieder skrivet 04 mars 2009, 18:09:44 PM
Synd att det verkar bli fullständigt onödiga färgkrav på Gotland. Det hade sett riktigt trevligt ut med en massa olika "småföretagsfärger" på ön.

Eftersom det nästan uteslutande rör sig om nya bussar spelar väl färgkravet inte så stor roll. Fast jag håller med om att det hade varit trevligt att se bussarna i respektive företags färger. Dock lite opraktiskt om man tänker sig fusioner av bolag under avtalsperioden.