Snart D-Kortsinnehavare

Startat av Boubou, 22 februari 2009, 23:14:05 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Boubou

Hej! jag ska snart försöka mig på att ta ett busskort och har kommit till ett hinder i mitt pluggande.

Jag har glömt bort hur man räknar ut hur många passagerare man får ha på en vis BK-väg  :'(
Har suttit i flera timmar med en räknare men får inte till det! inget i mina anteckningar ger en nys om hur jag ska räkna ut det heller, bara att jag varit på god väg. Lyckades räkna ut hur många passagerare jag fick ha på en bruttoväg (12 ton). Men efter det är det tomt i anteckningsblocket!

Till frågan: finns det någon på detta forum som vet hur man på enklaste sätt kan räkna ut hur många passagerare man får ha på t.e.x. 6/10 tons väg, BK1-väg, BK2-väg, BK3-väg osv.

Tack på förhand!

P.s. jag har ett reg.bevis att träna på, men kan på intet sätt med det räkna ut :(

Mvh. Bou

RoTe

Vad väger en passagerare?  ;D

Du kan aldrig räkna ut något annat än tillåten lastvikt.

BadTab

Brukar inte varje pax beräknas väga 70kg?

Simon Bertilsson

Citat från: BadTab skrivet 23 februari 2009, 01:58:53 AM

I tjänstevikten på ett fordon är föraren beräknad som 70 kg, men om du kör 50 pers som väger 100 kg och räknar 70. Då skulle du ju rent teoretiskt kunna få 300 kg överlass.

trollet

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 februari 2009, 08:06:51 AM
I tjänstevikten på ett fordon är föraren beräknad som 70 kg, men om du kör 50 pers som väger 100 kg och räknar 70. Då skulle du ju rent teoretiskt kunna få 300 kg överlass.

Den matematiken får inte jag i hop men däremot att han skulle få 1500 kg överlass enligt beräkningen 30 kg * 50 pass.

Citat från: BadTab skrivet 23 februari 2009, 01:58:53 AM

Det är matematiken som används för beräkning, dock ör det fordonet vid kör tillfället som avgör vikten och de passagerarna har du otur i en buss som lastar 4 ton kanske du bara kan få 20 pass om det är riktigt tunga.

Som sagt det är varje passagerare s vikt som avgör hur många det blir. Men man brukar räkna med 70 kg för att få ett rikt värde hur många man maximalt kan ta med på olika vägtyper detta kan dock bli mindre om det är stora personer

MrX

Precis, varje passagerare väger 70kg, på nyare bussar har föraren blivit fem kilo tyngre (vilket ingår i tjänstevikten så det är ointressant när du räknar ut antal passagerare att ta med på resan) och väger nu 75kg. Undrar när det börjar gälla passagerarna?
En liten formel kanske hjälper: Lastvikt-eventuell last/gods=Passagerarnas vikt dividera sistnämnda variabel med 70 och du får fram antal passagerare. Sedan gäller det ju att veta vilken BKväg man åker på, hur mycket last man får ta och framförallt hur många passagerare som får följa med.

Boubou

Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 23:34:38 PM
Vad väger en passagerare?  ;D

Du kan aldrig räkna ut något annat än tillåten lastvikt.

70 kg :D eller 75 kg i nya bussar, hur nu det går ihop  :P

MrX

Citat från: Boubou skrivet 23 februari 2009, 14:51:46 PM
70 kg :D eller 75 kg i nya bussar, hur nu det går ihop  :P
Bussar tagna i trafik efter 2006 räknas som nya (i det här fallet alltså) och då väger föraren i alla fall 75 kg, som sagt är jag osäker. Räkna på 70, det är enklast.

Johan Hansson

sitter just och läser om detta på min bussförarutbildning. :) :P
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.