Huvudmeny

Volvo 8500 vs 8700

Startat av Magnus, 21 februari 2009, 00:23:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 16:14:01 PM
Förväxlade inte, men det var marknadsföringsmässigt jag menade. Förr sa man ju Volvo B10B/Säffle eller Carrus. Nu säger man 8500 eller 8700.

Hade bussen varit ett helbygge hade väl alltihop byggts här i Viared?

Tja...och du fick en utläggning som borde vara ett svar?
Hur du menade är svårt o tyda mer än vad jag kan läsa vad du skrev - så bli inte arg  :)

Men Viared är knappast troligt, hellre då hos någon av karossörerna som Volvo äger eller samarbetar med kanske? Eller Göteborg där Volvos busschassier tillverkades innan Borås kom in i bilden  ;)

yngrot

Citat från: CS skrivet 21 februari 2009, 14:10:43 PM
Var får du det ifrån? Det är ju ofta samma chassi och borde således ha relativt liknande vägegenskaper förutsatt att det är samma saker under karossen.
Olika individer beter sig olika beroende på skötsel, årsmodeller osv.
Är mycket tveksam till att du skulle känna stor skillnad mellan en ny 8700 och 8500 med exakt samma typ av chassi och årgång, rent väghållningsmässigt då.


Skillnaden beror på vikten..jag minns en vinter på 80talet jag hade kört Säffle och verkligen känt av hur halt det var efter rasten löste jag av och fick en Wiima och frågade hur det var med halkan och kollegan sa " vad då halt det har jag inte märkt"...och jag märkte samma sak i  en Wiima märktes inte halkan..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 15:30:46 PM
8500 och 8700 är väl snarare ett efterspel av att Volvo köpte upp karossfabriker? 8500 är ju Säffle och 8700 är Carrus. Volvo gjorde väl aldrig helbyggen förr?

Vad gäller B9S så finns väl den både som 8500 och 7500?

Sedan skrev någon Orusttrafikens Grön Express. Jag vill nog hävda att man bytt växellåda på dessa för när kompisen var nere och körde vagn 64 (tror jag) så var den med automat. När han körde den andra gången hade den fått I-shift.

Men är inte 8500 längre än 8700 eller ser det bara ut så?

När Orusttrafiken fick 8700:orna till Grön 2005 gick det inte att kombinera I-Shift och AdBlue på lågentréchassit (vilket Volvo rättade till ganska snabbt). Av någon anledning, antagligen ville man pröva tekniken, ville man ha AdBlue på några bussar och därför fick det bli automat på just dessa. De övriga har I-Shift.

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 17:36:33 PM
Rör det sig inte om två olika bussar då? Orusttrafiken bytte ut alla sina bussar på Grön Express år 2005. De då fyra år gamla Volvo B10BLE Carrus Vega byttes mot Volvo 8700 på B12BLE. De gamla inventarienumren återanvändes.


Om man över huvud taget kan byta från en vanlig automat till I-Shift på en färdig buss, så är det nog väldigt dyrt och lär definitivt inte ge valuta för pengarna.

Svemicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 februari 2009, 19:10:09 PM
Tja...och du fick en utläggning som borde vara ett svar?
Hur du menade är svårt o tyda mer än vad jag kan läsa vad du skrev - så bli inte arg  :)

Men Viared är knappast troligt, hellre då hos någon av karossörerna som Volvo äger eller samarbetar med kanske? Eller Göteborg där Volvos busschassier tillverkades innan Borås kom in i bilden  ;)

Jag blev inte arg. Långt ifrån. :) Ville bara reda ut hur jag menade.

Menar Du att Carrus eller Säffle skulle byggt chassiena också ifall bussarna skulle kallas för helbyggen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 17:36:33 PM
Rör det sig inte om två olika bussar då? Orusttrafiken bytte ut alla sina bussar på Grön Express år 2005. De då fyra år gamla Volvo B10BLE Carrus Vega byttes mot Volvo 8700 på B12BLE. De gamla inventarienumren återanvändes.


Nej, det rör sig om samma buss. Stationerad i Kareby och året var 2007. Jag bodde inte här när Vegorna gick på Grön.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

CS

Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 03:54:46 AM
Nej, det rör sig om samma buss. Stationerad i Kareby och året var 2007. Jag bodde inte här när Vegorna gick på Grön.
Som Johan förklarade ovan så finns det båda varianterna hos Orust, samma årsmodeller och samma i övrigt. Några är helautomat men de flesta är utrustade med I-Shift. Att det skulle vara bytt på någon individ är högst otroligt, det är nog någon som misstagit sig på inv-nummer.

CS

Citat från: yngrot skrivet 21 februari 2009, 20:43:01 PM

Skillnaden beror på vikten..jag minns en vinter på 80talet jag hade kört Säffle och verkligen känt av hur halt det var efter rasten löste jag av och fick en Wiima och frågade hur det var med halkan och kollegan sa " vad då halt det har jag inte märkt"...och jag märkte samma sak i  en Wiima märktes inte halkan..
Och att det skiljer kan ju bero på så väldigt många olika saker. Hade en B9S inatt i snön som knappt tappade greppet alls medans vissa släpper så fort det ligger ett uns av fukt på marken.
Men visst, lite bättre grepp borde väl kanske en tyngre kaross få i halka, det kan jag ge dig, men att hävda att en viss karrosör ger bättre väghållning på exakt samma chassi som en annan det köper jag inte. Det grundar sig nog i detta fallet mycket på Säffles rykte om sig att vara plastigt och skrammligt. I vissa fall befogat och i vissa fall inte lika så. Att det däremot skulle ha så värst stor inverkan på väghållning det köper jag inte. Där spelar nog underhåll och ålder betydligt större roll.

Patrik Henriksson

Citat från: Johan B skrivet 22 februari 2009, 00:11:41 AM
När Orusttrafiken fick 8700:orna till Grön 2005 gick det inte att kombinera I-Shift och AdBlue på lågentréchassit (vilket Volvo rättade till ganska snabbt). Av någon anledning, antagligen ville man pröva tekniken, ville man ha AdBlue på några bussar och därför fick det bli automat på just dessa. De övriga har I-Shift.

Och det är alltså 70054-60 som har I-Shift medan 70061-70 har ZF.

Johan B

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 22 februari 2009, 12:43:59 PM
Och det är alltså 70054-60 som har I-Shift medan 70061-70 har ZF.

Trevligt att du är tillbaka.

Frippe Fribas

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 februari 2009, 14:36:16 PM
Är 8700 den modellen som på Carrustiden hette Vega, liksom 9700 är fd Carrus Star?
Ja, 8700 är efterträdaren till Carrus Vega.

Citat från: D_skalis skrivet 21 februari 2009, 10:50:26 AM
Det måste vara stor skillnad i vikten på dom.
Vad väger bussarna?
Jag fick förklarat för mig när jag var på fabriken i Säffle att viktskillnaden inte var så stor eftersom det gick åt ganska mycket Aluminium för att göra bussen tillräckligt vridstyv.
Detta bekräftas om man tittar i bilregistret:

Swebus 5816 som är en 8500 väger enligt CBR 21080kg.
Swebus 5806 som är en 8700 väger enligt CBR 21480kg.

Jag valde att jämföra två bussar i samma område för att försöka göra jämförelsen så rättvis som möjligt och kan således konstatera att skillnaden inte är så stor som man skulle kunna tro även om 400kg inte är att förakta.
//Fredrik

D_skalis

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 februari 2009, 06:59:07 AM
Ja, 8700 är efterträdaren till Carrus Vega.
Jag fick förklarat för mig när jag var på fabriken i Säffle att viktskillnaden inte var så stor eftersom det gick åt ganska mycket Aluminium för att göra bussen tillräckligt vridstyv.
Detta bekräftas om man tittar i bilregistret:

Swebus 5816 som är en 8500 väger enligt CBR 21080kg.
Swebus 5806 som är en 8700 väger enligt CBR 21480kg.

Jag valde att jämföra två bussar i samma område för att försöka göra jämförelsen så rättvis som möjligt och kan således konstatera att skillnaden inte är så stor som man skulle kunna tro även om 400kg inte är att förakta.
//Fredrik

400kg var inte så mycket. Jag trodde det var mer.

Tack för infon
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se