Vårgårdabuss 18... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 19 februari 2009, 00:22:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...i väntan på avgång från Herrljunga station till Ljung som linje 246 på eftermiddagen den 18 februari.


Bussmicke

Jag har studerat tidtabellerna vid stationen där en gång och den busstrafik som avgår där var inte upphetsande stor..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 19 februari 2009, 00:28:32 AM
Jag har studerat tidtabellerna vid stationen där en gång och den busstrafik som avgår där var inte upphetsande stor..

Nej inte precis... Men det går desto fler tåg.  :D

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 februari 2009, 00:42:14 AM
Nej inte precis... Men det går desto fler tåg.  :D
Än så länge i alla fall. Det blir väl mindre när Götalandsbanan kommer?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 19 februari 2009, 13:35:09 PM
Än så länge i alla fall. Det blir väl mindre när Götalandsbanan kommer?

Möjligtvis, men inte säkert. Denna bana ökade sitt resande med 30 procent förra året och det gäller då Västtrafiks resande. Dessutom lär det dröja mer än tio år innan Götalandsbanan är klar.
Vårgårdabuss 18 skaffades 2001 för trafiken Borås-Alingsås-Trollhättan, som Buss i Väst kör som underentreprenör till Borås Lokaltrafik. Den har tydligen fått lite mer sekundär tjänst nu på gamla dagar.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2009, 16:53:35 PM
Möjligtvis, men inte säkert. Denna bana ökade sitt resande med 30 procent förra året och det gäller då Västtrafiks resande. Dessutom lär det dröja mer än tio år innan Götalandsbanan är klar.
Vårgårdabuss 18 skaffades 2001 för trafiken Borås-Alingsås-Trollhättan, som Buss i Väst kör som underentreprenör till Borås Lokaltrafik. Den har tydligen fått lite mer sekundär tjänst nu på gamla dagar.


Vårgårdabuss har ju fått en ny buss på den linjen. Åtminstone på första delen.

Efter Götalandsbanans invigning kommer väl Herrljunga att mestadels trafikeras endast av lokaltåg till Mariestad samt Borås/Uddevalla? Såvida Herrljunga inte går samma öde till mötes som Svenljunga och blir utan järnväg helt inom en 20 årsperiod.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 19 februari 2009, 23:25:04 PM
Vårgårdabuss har ju fått en ny buss på den linjen. Åtminstone på första delen.

Efter Götalandsbanans invigning kommer väl Herrljunga att mestadels trafikeras endast av lokaltåg till Mariestad samt Borås/Uddevalla? Såvida Herrljunga inte går samma öde till mötes som Svenljunga och blir utan järnväg helt inom en 20 årsperiod.

Buss i Väst kör numera några turer på linje 550 Borås-Alingsås som underentreprenör för Borås Lokaltrafik. Mycket riktigt är det Vårgårdabuss som numera kör en Scania Vest Center med boggi för den trafiken. Alingsås-Trollhättan körs nu av andra linjer och det är väl Söne som kör bussarna där.
Tidigare, när linje 500 gick Borås-Trollhättan, delades körningarna upp på Larssons Busstrafik (vilket sedermera blev Söne Buss i Göteborg) och Vårgårdabuss. De hade var sin likadan Vest Ambassadør som på bilden för dessa körningar.
Beträffande tågtrafiken Borås-Herrljunga är det för mycket av spekulationer än så länge. Men glöm inte att Herrljunga är och förblir en viktig järnvägsknut för resande till Skövde-Hallsberg-Västerås exempelvis. Banan till Svenljunga slutade sista tiden i en säck och kan inte jämföras. Problemet var också att det nästan alltid krävdes tågbyte i Hillared för att åka knappt fyra mil.


virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 19 februari 2009, 00:28:32 AM
Jag har studerat tidtabellerna vid stationen där en gång och den busstrafik som avgår där var inte upphetsande stor..

Nej, ack vad jag blev besviken - som knutpunkt trodde jag Herrljunga var betydligt större även i bussväg, men det måste ju vara
en av de minst trafikerade busställena i hela regionen (på ställen som är ungefär lika stora som Herrljunga) - passade på
att ta en pizza där de 45 minuter jag satt där en sen eftermiddag/kväll i sensomras o väntade på tåget hem - fick inte se en
enda buss!

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 20 februari 2009, 10:01:59 AM
Nej, ack vad jag blev besviken - som knutpunkt trodde jag Herrljunga var betydligt större även i bussväg, men det måste ju vara
en av de minst trafikerade busställena i hela regionen (på ställen som är ungefär lika stora som Herrljunga) - passade på
att ta en pizza där de 45 minuter jag satt där en sen eftermiddag/kväll i sensomras o väntade på tåget hem - fick inte se en
enda buss!

Herrljungas kommunikationer med omvärlden utgörs till största delen av tåg. Därav är det helt korrekt iakttaget att det är minimal verksamheten vid den pyttelilla busstationen.

Svemicke

Citat från: virtual1 skrivet 20 februari 2009, 10:01:59 AM
Nej, ack vad jag blev besviken - som knutpunkt trodde jag Herrljunga var betydligt större även i bussväg, men det måste ju vara
en av de minst trafikerade busställena i hela regionen (på ställen som är ungefär lika stora som Herrljunga) - passade på
att ta en pizza där de 45 minuter jag satt där en sen eftermiddag/kväll i sensomras o väntade på tåget hem - fick inte se en
enda buss!
Nej, jag håller med. Ett samhälle lever upp mer om det körs lite bussar genom centrum och det gör Herrljunga väldigt tråkigt sett ur den synvinkeln.

Men 202 från Borås på morgonen ansluter med 109 till Vara i Herrljunga på morgonen. Då kan man få se två bussar samtidigt i lilla Herrljunga.

Det verkar som om man kan åka 246 till Ljung och sedan byta till 202 till Borås om man åker 16.15 från Herrljunga. Var det så Du åkte, Bernt?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 14:09:47 PM
Nej, jag håller med. Ett samhälle lever upp mer om det körs lite bussar genom centrum och det gör Herrljunga väldigt tråkigt sett ur den synvinkeln.

Men 202 från Borås på morgonen ansluter med 109 till Vara i Herrljunga på morgonen. Då kan man få se två bussar samtidigt i lilla Herrljunga.

Det verkar som om man kan åka 246 till Ljung och sedan byta till 202 till Borås om man åker 16.15 från Herrljunga. Var det så Du åkte, Bernt?

Nej, jag åkte tåg.  :D

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 februari 2009, 14:40:33 PM
Nej, jag åkte tåg.  :D
Dunk-dunk, dunk-dunk, dunk-dunk.... Så lät det hela vägen från Borås till Varberg och omvänt då jag pendlade dit. Höll på att bli tokig!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: virtual1 skrivet 20 februari 2009, 10:01:59 AM
Nej, ack vad jag blev besviken - som knutpunkt trodde jag Herrljunga var betydligt större även i bussväg, men det måste ju vara
en av de minst trafikerade busställena i hela regionen (på ställen som är ungefär lika stora som Herrljunga) - passade på
att ta en pizza där de 45 minuter jag satt där en sen eftermiddag/kväll i sensomras o väntade på tåget hem - fick inte se en
enda buss!

En snabb koll i tidtabellen ger vid handen att Herrljunga har totalt 18 bussavgångar en vanlig vardag: 2 st på linje 109 (Vara), 2 st på 202 (Fristad-Borås), 2 st på 241 (Floby), 4 st på 246 (Skölvene-Od) samt 8 st på 543 (Vårgårda-Alingsås). Tror jag fått med alla linjerna då.

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 14:44:17 PM
Dunk-dunk, dunk-dunk, dunk-dunk.... Så lät det hela vägen från Borås till Varberg och omvänt då jag pendlade dit. Höll på att bli tokig!

Så ska det väl låta när man åker tåg?!   8)

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 februari 2009, 14:52:43 PM
Så ska det väl låta när man åker tåg?!   8)
Det är därför jag mycket sällan gör detta. Det och signalfel och förseningar som alltid uppstår hit och dit.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -