Huvudmeny

NorWay-expressbussar

Startat av Marc, 15 februari 2009, 17:49:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Från sista resan i Norge tänkte jag bjuda på lite NorWay-ekspress från främst Trøndelag och Møre og Romsdal. Intressant är att se vad det är för modell som helt dominerar bland nyinköpen!

Med början från norr, en bild som alltid tas på mina resor!
Morgonens sightseeingbuss på väg att lämna m/s Trollfjord i Trondheim.

Misstänker att denna TIDE-vagn agerat förstärkningsbuss på sön/mån natten upp till Trondheim. Normalt går här nyare vagnar.

Känner inte igen den här riktigt, undrar vad den har haft för lack förr?

TrønderBilarne har skaffat nytt.

Likaså denna buss på Mørelinjen.

Mørelinjens andra ände, Ålesund!

Visserligen inte någon NorWay, men tyckte ändå den platsade in.

Togbussen från Ålesund till Åndalsnes!

Avslutningsvis en bild från busstationen i Bergen som nyss förekommit i en annan tråd.

Frippe Fribas

Trevligt som vanligt Marc!
Scania verkar inte ha hämtat sig riktigt efter att de inte kunde leverera Carrus påbyggen längre...
//Fredrik

Magne

Fantastiske bilder Marc! Dette gleder en syk Oslogutt som har Norway Bussekspress tett inntil sitt hjerte! Nå jobber jeg  til og med i Norway Bussekspress, så jeg har fri tilgang til disse bussene så mye jeg vil :) MEN, jeg får aldri nok av bilder!

Jeg har en stor kjærlighet for Volvo 9700, og dette er noe som går igjen hos Norway Bussekspress. Jeg ser riktig nok at Bergen - Trondheim har stilt med reserve - reservemateriale denne dagen!

Nå i disse dager kommer det snart en ny buss inn på denne ruta. En Volvo 9700 med B13 motor og 520 HK står i Stryn og venter på å komme ut på veien! Det blir spennende!

CitatKänner inte igen den här riktigt, undrar vad den har haft för lack förr?
Dette er en 2004-modell Volvo som opprinnelig gikk mellom Oslo og Kristiansund på Nordmørsekspressen. I dag har det kommet to nye Volvo 9700 HD på ruta, så denne går som reserve hos Nettbuss Møre.

Dette er en buss som tidligere har gått mellom Oslo og Kristiansand. Før så bussen ut som vist under! Riktig nok er dette broren til den avbildede 816.

Denne bussen fikk seg en tur på glattisen, og er ikke på veien i dag. Hvor lenge den blir stående på verksted, er uvisst!

Takk for flott reportasje Marc! Dette må du fortsette med :)

FredrikL

Det at denne Øst-VestXpressen er ute av trafikk fikk jeg merke så sent som i går faktisk.. Erstatningsbussen var ikke helt bra akkurat :o

Ellers var det jo utrolig flotte bilder da ;D

Ronni Bjørn Svensson

Hej
Det er gode billeder du har taget
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Marc

Tack allesammen!
Det kommer säkert fler bilder, bara tiden räcker till! :)

Niklas Bygdestam

Tycker det är lite synd att de inte köper t ex Neoplan eller MAN istället
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Strömblad

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2009, 21:32:26 PM

Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala
/J  ;)

Johan B

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2009, 21:32:26 PM

I Norge har man den goda smaken att hålla sig till sådant som fungerar ;).

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 17 februari 2009, 22:13:23 PM
I Norge har man den goda saken att hålla sig till sådant som fungerar ;).

Jämför med den stora Carrus/9700-dominansen i norra Sverige. Inte heller där är MAN/Neoplan överrepresenterade :D

Frippe Fribas

Nej, men jag vågar nog påstå att andelen MAN och Neoplan är betydligt större i Sverige än i Norge på långfärds-/turistbussidan.
//Fredrik

Bergenga

Flotte bilder som alltid, Marc! :) Fint å se de ekspressbussene som har begynt å besøke Trondheim etter at jeg flytta derfra.

Som rene turistbusser er MAN og Neoplan (og MB og Setra) relativt godt representert vil jeg tro, men på ekspressruter er det heller lite. MAN i ekspressbusstrafikk kan jeg faktisk ikke komme på noen akkurat nå. Lavprisekspressen kjører med Skyliner, men ellers finnes Neoplan kun som turistbusser. MB er såvidt representert på ekspressbussmarkedet, men det er hovedsakelig på strekningen Oslo-Kristiansand. Ekspressbusser fra Setra tror jeg ikke det finnes noen av, annet enn en demobuss som for tiden befinner seg i Trøndelag.

Utover dette er det kun Volvo og Scania, og da helst med finsk karosseri. Det finnes en del Scania med Irizar siden Carrus forsvant til Volvo, men etter at OmniExpress kom er det kun SAS Flybussen i Oslo og Veolia som har kjøpt Irizar til ekspresstrafikk. Alle andre velger derfor enten Scania OmniExpress eller Volvo 9700. Så enkelt er det ...
Mvh.
Øyvind Berg

Magne

TIRB har faktisk Setrabusser i ekspressdrift her i Norge. TIRB kjører flere av de rutene Norway har i nord. Mener det er Setra S415 GT-HD som brukes der oppe. Jeg har ikke hørt noe om hvordan de er i drift, men de ser veldig bra ut i Norway farger.