Vagnfel, varför och vilka är vanligast?

Startat av Vagnfel, 04 februari 2009, 14:22:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vagnfel

Vilka är vanligaste vagnfelen? Är vagnfelen orsakade av bristfällig teknik eller uteblivet underhåll?

För tjugo år sedan åkte jag mycket buss, då fungerade aldrig bakdörrar riktigt och till min förvåning gör dom inte det idag heller. Är det någon idé med automatik som inte fungerar? En del bussar har tryckknapp vid bakdörrar och man kan själv öppna men inte alla hittar knappen och det är ibland rejäl cirkus när folk ska av eller försöker få upp dörrarna vid trafikljusen. Ett underligt arrangemang tycker en amatör som jag. Har inte förarna egen knapp längre? Förarna får ta emot mycket ovett om dörrarna och stanna extra för att släppa av folk genom framdörren.

Ofta står dörrarna och "fladdrar"  och pyser hela tiden, vad beror det på?

JDS

Citat från: Vagnfel skrivet 04 februari 2009, 14:22:26 PM
Vilka är vanligaste vagnfelen? Är vagnfelen orsakade av bristfällig teknik eller uteblivet underhåll?

För tjugo år sedan åkte jag mycket buss, då fungerade aldrig bakdörrar riktigt och till min förvåning gör dom inte det idag heller. Är det någon idé med automatik som inte fungerar? En del bussar har tryckknapp vid bakdörrar och man kan själv öppna men inte alla hittar knappen och det är ibland rejäl cirkus när folk ska av eller försöker få upp dörrarna vid trafikljusen. Ett underligt arrangemang tycker en amatör som jag. Har inte förarna egen knapp längre? Förarna får ta emot mycket ovett om dörrarna och stanna extra för att släppa av folk genom framdörren.

Ofta står dörrarna och "fladdrar"  och pyser hela tiden, vad beror det på?

Det ser mera ut som om du försöker berätta något, än som att du faktiskt frågar.

Du verkar rikta in dig en hel del på dörrfel, eller det du upplever som dörrfel. MIN upplevelse är att det är ovanligt med dörrfel på bussar (fast det är nog ett av de vanligaste felen), och de få fel som förekommer består ofta i att dörrarna är svåra att stänga. Det kan vara smutsiga eller skadade fotoceller, överkänsliga klämlister eller felinställda brytare som gör att det inte riktigt lirar. Så här har det typ alltid varit. En iakttagelse som jag gjort är dock att förarna numera verkar ha lite svårare att komma iväg med bussen vid sådana fel.

Att folk inte lyckas öppna dörrarna är väl ett problem av övergående karaktär: Vilken stad är du ifrån? När bussar med tryckknapp för dörrarna återinfördes här i Stockholms innerstad tog det ett tag innan folk lärde sig att hitta knapparna. Dessutom satte man ursprungligen knapparna så att de var lite svåra att nå (eller se) från den plats där man står när man vill kliva av, så det var ganska vanligt att folk tryckte på stoppknappen i stället när de väl kom på att man skulle trycka på något. Men nu tycker jag att det fungerar bra.

Ersa

I Umeå har det beställts dörrknappar på alla nyinköpta fordon från c:a 1999 (årsmodell 2000) fram till idag. Detta har lett till att majoriteten av fordonsparken har dörrknappar idag, och att alla resenärer vant sig. Knapparna sitter bra till och är belysta med gult sken. Däremot kan folk ha stora bekymmer med begagnade "inflyttade utsocknes" bussar som saknar dörrknappar, då kunskapen att behöva bryta fotoceller för att öppna dörrar istället är mycket låg.

yngrot

Ett annat vanligt fel är ju att resenärer står för nära dörren så den inte kan stängas...men återigen kan det vara lite datatrassel för datan får för sig att dörren inte kan stängas och då kan föraren inte göra nåt... :P    På MAN i Borås var vi tvungan att "gömma" dörrbromsknappen för den släppte själva dörrbromsen men dörrar var öppna och det gick att köra vilket verkligen inte var bra...på våra gammla fanns en lättåtkomlig nödbrytare som stängde dörrar och sen släppte dörrbromsen Säffle och Wiima ,MaxCi funka med att bara dörren stängs sen lossa dörrbromsen som vanligt gas+vänsterblink..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

76

Vilken grad av vagnfel är du ute efter? Såna som bara genererar en felrapport (och fixas vid nästa stora genomgång) eller såna som resulterar i bärgning?

Wetjo

Citat från: Verspieder skrivet 04 februari 2009, 15:56:30 PM
I Umeå har det beställts dörrknappar på alla nyinköpta fordon från c:a 1999 (årsmodell 2000) fram till idag. Detta har lett till att majoriteten av fordonsparken har dörrknappar idag, och att alla resenärer vant sig. Knapparna sitter bra till och är belysta med gult sken. Däremot kan folk ha stora bekymmer med begagnade "inflyttade utsocknes" bussar som saknar dörrknappar, då kunskapen att behöva bryta fotoceller för att öppna dörrar istället är mycket låg.

Sådana knappar finns i Falun, men inte i Borlänge. Då är ändå Borlänges bussar från 2006 o Faluns bussar från 1999.

Mikael Ringmarck

Det var ett intressant ämne du tog upp. Jag och en kompis, tillika bussförare och kollega diskuterade nyligen det här.
Men vår och din uppfattning skiljer sig lite. Vi kan inte påminna oss om att det var några större bekymmer med de äldre bussarna (har vi förträngt det?), däremot är det relativt mycket strul med de nyare bussarna. Framförallt MAN & Mercedes är det som vi har erfarenhet av. Jag drar några exempel av vad som brukar krångla:

Mercedes Citaro (årsmodell 2002 & 2004):
Dubbla framdörrar med kännande kant gör det ofta svårt att stänga framdörrarna om man haft båda öppna. För känslig kännande kant?
Både framdörrar och bakdörrar tenderar att börja läcka luft om man är för snabb med att stänga, vad kan detta bero på undrar jag? Öppnar och stänger man igen slutar det läcka.
Alltför vanligt att bakdörrarna flyger upp en gång extra när man stängt dem.

MAN Lion's City (årsmodell 2006):

Problem med automatiken. Kallhäll kopplade väl bort automatiken på alla sina vagnar, men har nu börjat åtgärda problemen.
Ibland får bakdörrarna för sig att gå igen trots att personer är påväg att kliva av, resultat - ingen trevlig upplevelse.

Scania Omnicity (årsmodell 1997-2000):

Ibland olidligt sega på att få framdörren att öppnas. Måste väl känna av att bussen verkligen står helt stilla.
Det har hänt att framdörren flugit igen på resenärer.
Bakdörrarna kan ibland fladdra hej vilt och jag har då inte kunnat koppla det till eventuell smuts på fotocellerna eller skräp på golvet. En liten stund senare kan det funka klockrent.

Mina absoluta favoriter är Scaniorna i 3-serien. Sällan något strul där. Körde 0578 (MaxCi årsmodell 1995) halva eftermiddagen - inga problem.
Dessutom gillar jag att bakdörrarna går upp när någon tryckt och man öppnar framdörren.
Värre är det med Volvo B10BLE. Fotocellerna är placerade några centimeter från dörrarna, längst bak dessutom nere på trappsteget och inte går de upp när man öppnar framdörren. Om man inte tänker på att öppna står folk och skriker sig hesa för att få komma av - suck.

Ersa

Citat från: Mrbuss skrivet 04 februari 2009, 20:25:04 PM
Dessutom gillar jag att bakdörrarna går upp när någon tryckt och man öppnar framdörren.
Värre är det med Volvo B10BLE. Fotocellerna är placerade några centimeter från dörrarna, längst bak dessutom nere på trappsteget och inte går de upp när man öppnar framdörren. Om man inte tänker på att öppna står folk och skriker sig hesa för att få komma av - suck.

Du tog orden ur min mun! :D
Upp till kamp för dörrknappar och/eller fler fotoceller på dessa modeller!

Wetjo

Jag skrev en tråd för något år sedan, där jag undrade vart de analoga bussarna tog vägen.
På tok för mycket elektronik i dagens bussar.
Ändå har jag precis fyllt 25...  ;)

RoTe

Något väldigt vanligt verkar vara temperaturproblem. Både inne i bussen och motortemperatur. Vissa fungerar inte dieselvärmarna på, vissa fungerar inte cirkulationen. Vissa har trasiga termostater i motorn som aldrig byts osv.

Ersa

En störande sak med nya B9S (som dock ej leder till felrapporter) är att "Volvodisplayen" ofta hänger sig, och då måste man stänga av motorn, slå av takbelysningen och sedan bryta huvudströmmen i ett par sekunder för att få till den. För med upphakad display kan du inte t.ex reglera värmefläktarna, och det är ju så lagom kul att upptäcka att man inte kan stänga av dessa. Samtidigt vill man ju inte stänga av motor och innerbelysning lite då och då med folk i bussen, då dessa lär fundera vad man håller på med, alternativt vad det är för dålig buss som måste "startas om" hela tiden. Plus att C90:n kan tappa omloppsminnet och biljettmaskinens kortläsare ogilla tilltaget... :-\

Vore det här inte bättre med två vanliga strömbrytare? Förarplatsfläkt på-av, samt dörrfläktar på-av.

Nico

Jo, det där håller jag med om. Likaså finns det en automatfläkt som går på som jag själv ofta direkt stänger av. En irriterande sak med dessa inställningar är även att en del, som t.ex. att använda dimmerfunktionen på själva Volvodisplayen, bara går att utföra med handbromsen ilagd för att menyn ska aktiveras. Även här hade det varit mycket lättare med ett vanligt vridbart reglage.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael Ringmarck

Citat från: Verspieder skrivet 04 februari 2009, 20:33:31 PM
Du tog orden ur min mun! :D
Upp till kamp för dörrknappar och/eller fler fotoceller på dessa modeller!

Ja det ställer jag gärna upp på! Att lära alla människor hur dörrarna fungerar är väl en utopi... :D