Körintryck av Volvo B9S, GS966 [Bild]

Startat av Nupski, 03 februari 2009, 00:37:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Det första som händer när du sätter dig i en Volvo B9S för första gången och har vana från diverse andra ledbussar är att du nästan kör av vägen eller in in någon stolpe eller refug för att styrningen är speciell. I en sväng med en MAN A23 där du kanske svänger 3/4varv med ratten behövs nästan minst det dubbla i en B9S, när du väl vant dig att vrida på ratten så går det bra att ta sig fram, detta i sig är ett fenomen jag senast har varit med om på obskyra bussar från 60-talet  ;D.

Väl på vägen går det stabilt som tusan tacka den icke styrbara axeln på släpet för det samt att du inte har drivning på släpets axel utan har drivningen i mitten. Men trots att motorn är monterad i mitten av bussen så är det krångligt att ta sig loss från den allra minsta isfläck diffspärr och anna tankplacering än i släpet skulle sitta fint.

Motorn är en riktig pärla med sina 360hk bussen drar fint och kopplad med en 6stegad ZF som växlar bra så är det inga problem att hålla tempot uppe. 70km/h är konstruktiv maxhastighet. Men den låter ganska mycket iof inget som stör inne i hytten men att sitta ifrämre delen är reltavit tröttsamt, får tillskriva att om en motor har rätt ljud så klagar jag inte den här låter riktigt fint. Ljudisoleringen verkar ha ökat från årsmodell till årsmodell GS 955 jag körde i somras bullrar mer än de två jag har kört nu GS 975 och GS966.

Fjädringen är bättre än MAN och Scania vilket gör att till trots Göteborgs urusla gator så går färden om inte behagligt så väl uthärdningsbart. Dags för stor gaturevision i Göteborg.

Komfram ala Volvo.

Står och tittar mot Odinsgatan 4-5 minuters väntan är inte ovanligt då spårvagnar mot Angered och Bergsjön som korsar min väg har prioritet i korsningen.

Ersa

Jag kan väl i stort sett bara hålla med om recensionen, förrutom en detalj. Då jag kört tre helt olika specade versioner av B9S kan jag inte hålla med om att den styrbara axeln gör den mindre stabil. Faktum är att jag som förare inte ser någon vits med stel släpaxel på en vanlig 18-meters B9S.

Låggolv och stel släpaxel (dubbelmontage). Stor ratt som kräver många varv.

Lågentré med styrbar släpaxel. Denna är äldst av de tre på bild, men har ändå bäst ljudisolering av alla. Den har även liten ratt som kanske rentav kräver mindre antal varv? Det känns så iaf.

Lågentré med styrbar släpaxel. I övrigt samma panel och den stora ratten som Västtrafikvagnarna har.

Jonas Gustafsson

Tack Tomas för dina trevliga recenscioner (eller hur det nu stavas. Det är nog det ord jag har svårast att stava i mitt normala ordförråd...) från förarplatsen. De är roliga att läsa dels eftersom det gäller bussar jag själv åker med, dels eftersom jag inte är bussförare själv och slltså bara har passagerarperspektiv på busskörning. Enda bussförarerfarenheten jag har är en körlektion i en gammal Volvo B6FA med Deltakaross som jag fick i 25-årspresent...(lektionen alltså, inte bussen ;D).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

homer

Varför är bussen strypt i 70 km/h?? har de med den stela axeln att göra eller?

Erling.L

Citat från: homer skrivet 03 februari 2009, 13:44:52 PM
Varför är bussen strypt i 70 km/h?? har de med den stela axeln att göra eller?

mer med utväxling av växellåda och bakaxel så men inte spränger dom
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Nupski

Citat från: BEL skrivet 03 februari 2009, 13:57:30 PM

mer med utväxling av växellåda och bakaxel så men inte spränger dom

Kan nästan köpa tanken då bussen drar nåt så djävulusiskt grymt uppför backar  ;D. Men när man lunkar på i 70km/h så står varvmätaren på 1200varv, men var det inte prat om att spärra bussar i 70 knyck för att minska personskador.

Nupski

Citat från: Verspieder skrivet 03 februari 2009, 09:57:48 AM
Jag kan väl i stort sett bara hålla med om recensionen, förrutom en detalj. Då jag kört tre helt olika specade versioner av B9S kan jag inte hålla med om att den styrbara axeln gör den mindre stabil. Faktum är att jag som förare inte ser någon vits med stel släpaxel på en vanlig 18-meters B9S.

Du får lasta in 16 personer till.

Robert Brink

Håller med om dina intryck av att köra B9S! Och dom senaste varianterna i Stockholm har dessutom en vansinnigt stor ratt... varför kan man undra?  Men den Västtrafik variant med låggolv hela vägen som är på bilden, skulle verkligen vi behöva på Råstagaraget och linjer som 514 och 179, dom B9S vi har med höggolv från mittdörr, fyller ingen funktioin på dessa "stadslinjer"!

//R

Simon A

Trevligt som vanligt med dina recensioner av bussar :) Själv har jag inte nått ålder för att recensera större fordon än bil som övningsförare ::)

//Simon

Nico

Citat från: Robert Brink skrivet 03 februari 2009, 14:44:57 PM
Håller med om dina intryck av att köra B9S! Och dom senaste varianterna i Stockholm har dessutom en vansinnigt stor ratt... varför kan man undra?  Men den Västtrafik variant med låggolv hela vägen som är på bilden, skulle verkligen vi behöva på Råstagaraget och linjer som 514 och 179, dom B9S vi har med höggolv från mittdörr, fyller ingen funktioin på dessa "stadslinjer"!

//R

Håller med, men av någon orsak (antagligen har man väl inte varit ute i verkligheten så mycket) så envisas SL t.ex. med att 179 ska ha regionalstandard.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 03 februari 2009, 20:01:44 PM
Håller med, men av någon orsak (antagligen har man väl inte varit ute i verkligheten så mycket) så envisas SL t.ex. med att 179 ska ha regionalstandard.

Ja, sådana krav skulle passa mycket bättre på många linjer i framförallt Roslagen.

Simon Bertilsson

Intressanta recensioner du lägger upp. Fortsätt gärna med det!  :)

Citat från: Tomas skrivet 03 februari 2009, 14:24:34 PM
Kan nästan köpa tanken då bussen drar nåt så djävulusiskt grymt uppför backar  ;D. Men när man lunkar på i 70km/h så står varvmätaren på 1200varv, men var det inte prat om att spärra bussar i 70 knyck för att minska personskador.

Rör den sig aldrig på sträckor där man har glädje av en högre topphastighet? Känns ju som att bussen måste vara väldigt oflexibel med den specen. 1200 rpm är ju ingenting, och även om linjerna inte innefattar sträckor med mer än 70, så lär det väl komma till pass vid transportkörningar?

Hagri

Har ni fler vagnar än B9S som är spärrade?

Peter Erret

Själv har jag bra erfarenhet av B9S, rullar på bra på motorvägen, vi har de flesta spärrade på 90 km (maxhastighet på Lv222) dock är två vagnar spärrade på 83 km vilket gör dem till stoppklossar där Lv 222 är enfilig.

Ska dock varna för att de inte är roliga att köra från hpl vid halt väglag i uppförslut, de vill bakåt inte framåt som jag vill. Kattögonen som finns som standard är lämpliga för stadstrafik, inte landsortstrafik.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 februari 2009, 20:01:44 PM

Är det måhända samma golv- och inredningskrav på alla blå stomlinjer, trots att verkligheten ser rätt olika ut på 676 resp 179?

I Umeå tätort passade lågentré med normalgolv bak mycket bättre än de vikarierande B9S-låggolvarna (Veolia 38xx) som fick en del passagerarkritik över dålig fjädring bak i staden där alla busslinjer passerar vägbulor. I Swebus 69xx-B9S saknar många barnvagnsförare dock den bakre barnvagnsplatsen som finns i alla SL:s B9S. Så det är inte enbart för den gamla panelen med lilla ratten som 6458 passar utmärkt här i Umeå.