Liten protest gentemot Administratörernas handhavande

Startat av Erol, 30 januari 2009, 13:52:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Nu är jag själv ingen lastbilsfantast, eller har något annat intresse som på något sätt involverar lastbilar, men i all den stund man ändå inviterar människor med ett sådant intresse på ett forum med ett helt annat fokus i grunden  - låt vara för bildvisning och närrelaterat - så måste man ju ändå räkna med att andra behov så småningom aktualiseras!

Att jämföra ett forum med något annat haltar, inte minst mot bakgrund av vad vissa här ändå beskriver och som på många sätt kopplas till upplevelsen av ett specifikt forum. M a o, lastbilsdiggare har inviterats till Bussnack genom att en särskild kategori för ämnet tillhandhålles, och dessa personer uppskattar inte enbart kategorin som sådan utan också den stämning som erbjuds på Bussnack generellt.  Nu har naturligt nog ett behov uppstått att få diskutera annat relaterat till lastbils- och åkerinäringen än enbart t ex bildvisning, och spontant; why not?

Att Bussnack är ett i huvudsak bussrelaterat forum och som drivs av SvOf bör väl i egentlig mening inte vara ett hinder? Om nu människor trivs på Bussnack, vad är det då som hindrar att forumet får fler kategorier?  Låt vara att SvOf är en bussintresseförening, men varför inte döpa om Bussnack till Trafiksnack istället och låta forumet fungera som en mötesplats inte enbart för buss- och lastbilsdiggare, utan även för de som har intresse av t ex spårvagnar? Kanske t o m flyg- och sjöfart?  Bildvisningar och diskussioner som rör t ex spårvagnar, flyg och sjöfart förekommer ju redan, men i "Ordet Fritt"!

Som tidigare nämnts har vår vardag förändrats ganska dramatiskt och kopplingen mellan olika trafikslag har blivit tydligare. Många av oss arbetar inom koncerner som de facto sysslar med alla möjliga transportinriktningar, och steget från ett transportsystem till ett annat blir ganska litet mot den faktiska bakgrunden. Och detta får naturligtvis en påverkan på vilka intressen många av oss bär, och möjligheten att diskutera olika ämnen som ändå faller under en gemensam nämnare, d v s "transporter", på ett och samma ställe måste väl ändå ses som positivt?

När det gäller trådlåsningar och kvastningar är det förstås fullt förståeligt att gränser och regeldragningar måste till för ett fungerande forum, men alltför ofta sker en överdriven granskning av innehållet.  Diskussioner förs eftersom det till syvende och sist är ett forum, och diskussioner förs eftersom människor till syvende och sist har olika uppfattningar. Ibland går dessa diskussioner på högvarv, och ibland med mindre känsloyttringar, men att "kvasta" så snart någon uttrycker en avvikande uppfattning med eftertryck är allt annat än konstruktivt!  Däremot när det går till ytterligheter som rena personangrepp hamnar situationen naturligtvis i ett annat läge, och varningar eller liknande kan då vara påkallat! 

Björn Forslund

AL - om det vore så enkelt...
Det är så att när det blir konfrontationer är det många som trycker på "anmäl inlägg" och vi moderatorer får fullt upp...och hur vi än gör, blir någon sur och känner sig missgynnad.
I och med att Bussnack nu fått en stor spännvidd med många olika intresseriktningar inblandade så uppstår det lättare konflikter också. I  t ex ett renodlat lastbilsforum blir det inte så, för de som inte är intresserade besöker inte det, och därmed blir det mindre bråk. Men här kan man hela tiden se "senaste inlägg" i alla fora, och är man då säg järnvägsfantast och ser ett inlägg i Lastbilsforum som dissar järnvägen, då är det ju lätt hänt att man blandar sig i leken...och sedan är det hela igång.

I det  läget hade vi att välja mellan att skrota Lastbilsforum, eller skärpa till reglerna. Allt för att behålla den, som du också skriver, goda stämningen här.

AL

Är det många tryck på "anmäl inlägget"?  Det förvånar mig i så fall eftersom min egen erfarenhet av forum, (som admin, mod etc), är att just denna frekvens är ganska låg.  Nu huserar jag visserligen mest på internationella fordon där också diskussionerna kan gå heta av och till, men mycket sällan anmäls inlägg!

Kan det vara högre i tak på andra forum? Eller rättare sagt, är toleransnivån lägre här än på andra forum?

Nu är jag som bekant en inte aktiv medlem här på Bussnack, även om jag kikar in här dagligdags under vissa perioder, och av och till landar med ett inlägg eller två.  Men även om jag stundtals noterat en del känslofyllda inlägg, så kan jag inte påminna mig att dessa varit av en sådan dignitet eller omfattning att jag personligen reagerat och velat trycka på "anmäl inlägget"!  Jag misstänker snarare att en del skribenter, eller läsare, på Bussnack är en aning överkänsliga när det kommer till diskussioner, men detta kan ju å andra sidan bara ni admins/mods på Bussnack ha en mer noggrann uppfattning om! 

Björn Forslund

Jodu, du skulle veta vilka bråk det blir emellanåt, och allt kommer oss moderatorer till kännedom också. Även när det gått över till mejl-stadiet.
Det gäller inte Lastbilsforum specifikt, utan rent allmänt.

Men eftersom våra fora har en relativt stor spännvidd är det ju ofrånkomligt att folk från olika intresseområden ryker ihop.

AL

#64
Ja, det är ju trist att folk måste "ryka ihop"!  Det är ju en sak att ha en avvikande uppfattning eller åsikt i en fråga, något som stundtals kan bli känslosamt. Men därifrån till att just "ryka ihop", (och jag antar att du då menar så nära ett "knytnävsslagsmål" man kan komma på nätet), är ingenting annat än beklagligt - för att inte tala om hur omoget det är i all sin form!   ::)

För att återknyta till något annat som debatterats just med anledning av nämnda regler!  Personliga påhopp, var går gränsen?  Noterade ett inlägg jag själv gjorde för länge sedan, och som innehåller ett visst påhopp, men det kanske inte betraktas som ett övertramp?  Inlägget finns HÄR!

Nico


Om det är på sidan två i inlägget som du länkade till så ser i alla fall jag inte något påhopp. Däremot får du ju ett motargument levererat av Verspieder. Vet inte om det är det som åsyftas?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL


Nico


Tja jag hoppas att det är rätt länkning nu, men med alla smiley's som kryddar det inlägget så ställer jag mig fortfarande frågande Detta då jag, efter att ha läst den tråden, mera får intrycket av att du och yngrot skämtar lite med varandra än att det skulle förekomma något påhopp i någon form.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Nja, tonen var skämtsam, dock med betoning på själva ämnet, d v s "frökenväxlar"!  Mitt "påhopp" som man väl i alla fall får kalla det på dåvarande chefen för AB Kristinehamns Omnibustrafik, är vad jag avsåg med förfrågningen!

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 03 februari 2009, 17:43:33 PM
Nja, tonen var skämtsam, dock med betoning på själva ämnet, d v s "frökenväxlar"!  Mitt "påhopp" som man väl i alla fall får kalla det på dåvarande chefen för AB Kristinehamns Omnibustrafik, är vad jag avsåg med förfrågningen!

Då får man vara rätt konspiratorisk för att dra den slutsatsen. Jag har läst om och läst om och jag kan inte finna att yngrot på något sätt avser att angripa någon dåvarande chef. Hur skulle han kunna göra det förresten, eftersom han knappast känner aktuell person.
För övrigt: har du inget bättre exempel än en nästan tio månader gammal tråd? 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2009, 17:48:34 PM
Då får man vara rätt konspiratorisk för att dra den slutsatsen. Jag har läst om och läst om och jag kan inte finna att yngrot på något sätt avser att angripa någon dåvarande chef. Hur skulle han kunna göra det förresten, eftersom han knappast känner aktuell person.
För övrigt: har du inget bättre exempel än en nästan tio månader gammal tråd? 

Nä, det kanske i huvudsak beror på att det var jag som stod för personangreppet och inte yngrot!  Och att jag alls drog upp exemplet, gammalt eller färskt, så var det dels för att det var mitt eget, och dels för att jag upptäckte tråden när jag satt och "rensade" upp bland mina "visa nya svar på dina inlägg"!

Du måste ha missförstått mig, eller så var jag otydlig!

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 03 februari 2009, 17:51:13 PM
Nä, det kanske i huvudsak beror på att det var jag som stod för personangreppet och inte yngrot!

Men vad är du ute efter: menar du att du anmäler ett inlägg som du själv skrev för snart tio månader sedan för att det innehåller ett personangrepp.
I så fall är du bara tröttsam. Väldigt tröttsam.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Har också besvär med att inse vitsen eller ens se det eventuella påhoppet, men jag passar på detta och går istället över till några andra kommentarer.

Citat från: AL skrivet 03 februari 2009, 13:10:33 PM
Nu är jag själv ingen lastbilsfantast, eller har något annat intresse som på något sätt involverar lastbilar, men i all den stund man ändå inviterar människor med ett sådant intresse på ett forum med ett helt annat fokus i grunden  - låt vara för bildvisning och närrelaterat - så måste man ju ändå räkna med att andra behov så småningom aktualiseras!

Att jämföra ett forum med något annat haltar, inte minst mot bakgrund av vad vissa här ändå beskriver och som på många sätt kopplas till upplevelsen av ett specifikt forum. M a o, lastbilsdiggare har inviterats till Bussnack genom att en särskild kategori för ämnet tillhandhålles, och dessa personer uppskattar inte enbart kategorin som sådan utan också den stämning som erbjuds på Bussnack generellt.  Nu har naturligt nog ett behov uppstått att få diskutera annat relaterat till lastbils- och åkerinäringen än enbart t ex bildvisning, och spontant; why not?

Att Bussnack är ett i huvudsak bussrelaterat forum och som drivs av SvOf bör väl i egentlig mening inte vara ett hinder? Om nu människor trivs på Bussnack, vad är det då som hindrar att forumet får fler kategorier?  Låt vara att SvOf är en bussintresseförening, men varför inte döpa om Bussnack till Trafiksnack istället och låta forumet fungera som en mötesplats inte enbart för buss- och lastbilsdiggare, utan även för de som har intresse av t ex spårvagnar? Kanske t o m flyg- och sjöfart?  Bildvisningar och diskussioner som rör t ex spårvagnar, flyg och sjöfart förekommer ju redan, men i "Ordet Fritt"!

Visst förekommer det transportrelaterade diskussioner som inte har med bussar att göra, men fortfarande har målsättningen varit att styra över denna typ av frågor till forum där de bättre kan besvaras och det har vi även öppet stått för i de fall vi t.ex. flyttat diskussioner till andra tavlor. Jag tycker heller knappast att man kan säga att man, genom att ge en ny undertavla ett visst namn för att erbjuda redan befintliga medlemmar en viss möjlighet till breddning, inviterat en viss kategori nya skribenter att ta över denna tavla.

Vi har inte heller på något vis lämnat något slags carte blanche för att diskutera allt helt fritt, inte ens på tavlan med det namnet. Fortfarande gäller att den ansvarige utgivaren har ett juridiskt ansvar och det är även delvis beroende på det som vi försöker att hålla lite koll på det hela... förutom då detta med forumets fokus i sig. Vad gäller dina undringar ovan så tycker jag att vi flera gånger redan svarat på dessa, men jag citerar mig själv nedan istället för att upprepa det igen. Tycker att orsakerna alltså klargjorts tydligt.

Citat från: Nico skrivet 02 februari 2009, 01:42:57 AMDen initiala tanken var som sagt (då detta i huvudsak är ett bussforum) mera att lastbilstavlan och vägtrafikforumet skulle bredda Bussnack överlag och att de som även gillar teknik, fordon och trafik i allmänhet skulle kunna få lite mera utrymme istället för att kanske alltid få stångas bland bussarna. Däremot var det inte tänkt att vissa medlemmar enbart skulle delta på dessa underforum och ingen annanstans eller att dessa forum skulle jämställas med huvudforumet. I t.ex. Lastbilsforum finns det med andra ord en initial, om än implicit, begränsning i sig då den tavlan som sagt är tänkt för bussdiggare som även gillar lastbilar och inte enbart som ett digitalt vattenhål för lastbilsfolk.

Citat från: Nico skrivet 02 februari 2009, 02:55:04 AM
Det här låter kanske torrt och trist, men det fungerar inte riktigt så som du hoppas. Vare sig i verkliga livet eller på ett diskussionsforum kan man alltid låta allt fungera på en höft. Visst är det trevligt och positivt om forumet uppskattas, men fortfarande så gäller att här finns det en inriktning som samtidigt är det som förenar de allra flesta här. Det är även lite grann detta som man förbinder sig om att respektera när man blir medlem. Viss annan verksamhet med relativt nära anknytning bör nog inte vara främmande, men den får inte ta överhand över det huvudsyfte som forumet faktiskt har och driver.

Forum har inte heller någon egen vilja och väljer inte heller själv vad det vill bli. I det här fallet handlar det om ett forum som medvetet och av kända orsaker har blivit bussinriktat och det är då primärt det fokus som erbjuds de som då väljer att registrera sig. SvOf är därför knappast ute efter att erbjuda något allmänt forum för alla som känner för att diskutera ditten och datten eller chatta här bara för att forumet råkar vara trevligt. Även för sådant finns alternativ som Facebook mm. medan Bussnack är och förblir ett nischat diskussionsforum som SvOf tillhandahåller för att likasinnade ska ha en möjlighet att diskutera just denna specifika inriktning av teknikintresse.

Det finns i övrigt forum för de flesta intressen, allt från äppelodling och fallskärmshoppning vidare till instruktioner för origami eller om man vill diskutera filosofi. Det här är mig veterligt det enda renodlade svenska forum som finns som huvudsakligen fokuserar på bussar och busstrafik och där man kan diskutera detta, visa bilder, berätta om historiska förutsättningar etc. och som syftar till att främja svenskt bussintresse. Har därför aningen svårt att förstå varför vi ska ge upp den målsättningen, bara för att forumet kanske är populärt, och göra detta till ett diverseforum? Själv tycker jag att Bussnack med fördel ska få behålla sin inriktning och särart, men det är bara min åsikt. När allt kommer omkring så är allt fortfarande upp till medlemmarna i SvOf så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2009, 17:54:24 PM
Men vad är du ute efter: menar du att du anmäler ett inlägg som du själv skrev för snart tio månader sedan för att det innehåller ett personangrepp.
I så fall är du bara tröttsam. Väldigt tröttsam.


Läser du inte vad som skrivs?  Jag skriver i ett inlägg ovan;  

För att återknyta till något annat som debatterats just med anledning av nämnda regler!  Personliga påhopp, var går gränsen?  Noterade ett inlägg jag själv gjorde för länge sedan, och som innehåller ett visst påhopp, men det kanske inte betraktas som ett övertramp?  Inlägget finns HÄR!

Är det något som är tröttsamt så är det att behöva överförklara!

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 03 februari 2009, 18:00:29 PM
Läser du inte vad som skrivs?  Jag skriver i ett inlägg ovan;  

För att återknyta till något annat som debatterats just med anledning av nämnda regler!  Personliga påhopp, var går gränsen?  Noterade ett inlägg jag själv gjorde för länge sedan, och som innehåller ett visst påhopp, men det kanske inte betraktas som ett övertramp?  Inlägget finns HÄR!

Är det något som är tröttsamt så är det att behöva överförklara!

Jo, jag läser men jag förstår inte eftersom du tar alltför vilda svängar. Svaret på din fråga är i alla fall: nej, det är inget brott mot reglerna. Det är ju bara indirekt som en chef blir utpekad.
Du håller tydligen  på att leta efter inkonsekvenser i vårt handhavande. För att hitta antydan till en sådan behövde du alltså gå tilbaka till april 2008. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)