En av två nya tågbussar!

Startat av Sundås, 26 januari 2009, 22:10:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Nu har de nya tågbussarna som ska trafikera sträckan Karlskrona-Emmaboda kommit. Linjen är numera i Blekingetrafikens regi, och därmed blir det deras design på bussarna. Har hittills bara lyckats fånga en av bussarna, den ena är en röd Mercedes Integro med registreringsnummer RHG652 och den andra är, som synes, en MAN Lion´s Regio med registreringsnummer BNK010.

Håll till godo, bättre bilder kommer! :)





Min personliga åsikt är att bussen klär bra mycket bättre i den här lacken än i KLT-lack! :)

Kan också nämna att bussarna bl.a. kommer ha trådlöst internet.

// Sundås
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Simon Bertilsson

Tråkigt att man inte kör enbart tåg på sträckan (någon som vet varför?), men det är ju skoj att man köper in ny materiel. :)

Sundås

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 26 januari 2009, 22:20:25 PM
Tråkigt att man inte kör enbart tåg på sträckan (någon som vet varför?), men det är ju skoj att man köper in ny materiel. :)

Resandeunderlaget är inte särskilt stort egentligen. Sen ska man ju rusta upp banan under de närmsta åren, så att fler tåg faktiskt kan gå där. :)

Banans skick är i dagsläget riktigt dåligt, ljudnivån i tågen (det hörs att ljuden kommer från rälsen) är jättehög om man jämför med samma tåg på andra sträckor.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Muk

Det här har jag väntat på att få se. Tack för bilden. Kul med nya tågbussar i blekingefärger. Med tanke på alla tågersättningar på sträckan kanske det borde ha stripats upp några bussar för flera år sedan.  :)

Sundås

Citat från: Muk skrivet 26 januari 2009, 22:52:40 PM
Det här har jag väntat på att få se. Tack för bilden. Kul med nya tågbussar i blekingefärger. Med tanke på alla tågersättningar på sträckan kanske det borde ha stripats upp några bussar för flera år sedan.  :)

Dock har det ju varit lite oklart från och till om man ska satsa på järnvägen eller ej, men visst, det borde det kanske. Linjen har ju dock varit i SJ:s regi fram tills nu.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Simon Bertilsson

Man kör ju hälften av avgångarna med tåg idag, så därför blev jag en smula konfunderad. Jag såg dessutom ett tåg möta oss när jag åkte norrut mot Emmaboda i Fredags med tågbussen.

Sundås

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 26 januari 2009, 23:17:38 PM
Man kör ju hälften av avgångarna med tåg idag, så därför blev jag en smula konfunderad. Jag såg dessutom ett tåg möta oss när jag åkte norrut mot Emmaboda i Fredags med tågbussen.

Man vill antagligen ha större turtäthet..

Nu har jag inte stenkoll på hur länge sen det var det enbart gick tåg till Karlskrona, men som sagt, resandeunderlaget är inte jättestort. Det är ju en stor anledning till varför det varit så stor diskussion om banans vara eller inte vara, Rikstrafiken ville ju lägga ner banan helt och hållet och ersätta med buss (och då färre turer än vad det går per dag nu). Sen finns det ju inte plats för hur många tåg som helst heller.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Simon Bertilsson

Förmodligen är det ett problem att Holmsjö station är obevakad. Det hade nog krävts tågmöten där om man skulle öka turtätheten kom jag på.

Sundås

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 26 januari 2009, 23:31:40 PM
Förmodligen är det ett problem att Holmsjö station är obevakad. Det hade nog krävts tågmöten där om man skulle öka turtätheten kom jag på.

Det återstår att se hur det blir med buss/tåg efter 2013 när banan ska vara färdigupprustad. Men nu är vi långt från ämnet. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Magnus

Kör man med två gamla bussar också? För vad jag har förstått så krävs det totalt fyra bussar.

Sundås

Citat från: Magnus skrivet 26 januari 2009, 23:45:01 PM
Kör man med två gamla bussar också? För vad jag har förstått så krävs det totalt fyra bussar.

Nix, det går runt på två. Förstärkningsbussar ej inräknat dock.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 26 januari 2009, 22:56:14 PM
Dock har det ju varit lite oklart från och till om man ska satsa på järnvägen eller ej, men visst, det borde det kanske. Linjen har ju dock varit i SJ:s regi fram tills nu.

Du menar väl tvärtom. Fram till januari 2009 ingick linjen i det som upphandlades av Rikstrafiken. Det var dock SJ som var entreprenör och om jag minns rätt också på sin tid enda anbudsgivare. Nu kör dock SJ linjen på kommersiella villkor, i vilket innefattas ett visst stöd från berörda länsbolag. I överenskommelsen ingår att SJ skall köra ett visst antal tåg, och SJ har därför ett Öresundstågsätt avdelat för detta. Denna individ går dock runt med alla andra tåg som går i Öresundsomloppet, så det är alltså inte något särskilt fordon.
Den trafik som går utöver det SJ åtagit sig får då upphandlas och där har alltså Blekingetrafiken föredragit bussar. Att Holmsjö skulle behövas för möten tror jag inte är något hinder. Banverket är skyldiga att tillhandahålla tågklarerare om beställning kommer in minst två månader i förväg. Och det gör den automatiskt om det finns med i tidtabellen. Reserverar mig för att Holmsjö saknar teknisk utrustning som gör att den kan användas för tågmöten.



Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 14:00:38 PM
Du menar väl tvärtom. Fram till januari 2009 ingick linjen i det som upphandlades av Rikstrafiken. Det var dock SJ som var entreprenör och om jag minns rätt också på sin tid enda anbudsgivare. Nu kör dock SJ linjen på kommersiella villkor, i vilket innefattas ett visst stöd från berörda länsbolag. I överenskommelsen ingår att SJ skall köra ett visst antal tåg, och SJ har därför ett Öresundstågsätt avdelat för detta. Denna individ går dock runt med alla andra tåg som går i Öresundsomloppet, så det är alltså inte något särskilt fordon.
Den trafik som går utöver det SJ åtagit sig får då upphandlas och där har alltså Blekingetrafiken föredragit bussar. Att Holmsjö skulle behövas för möten tror jag inte är något hinder. Banverket är skyldiga att tillhandahålla tågklarerare om beställning kommer in minst två månader i förväg. Och det gör den automatiskt om det finns med i tidtabellen. Reserverar mig för att Holmsjö saknar teknisk utrustning som gör att den kan användas för tågmöten.



Nu menade väl Sundås trafiken på just sträckan Karlskrona-Emmaboda och inte hela Kust-till-Kust(Om det fortfarande heter så). För sträckan Karlskrona-Emmaboda är väl upphandlad av Blekingetrafiken? (SJ ville ju på kommersiella grunder bara köra ett fåtal anslutningsbussar på aktuell sträcka och därför ställde Blekingetrafiken tåg till förfogande och upphandlade kompletterande busstrafik för att få någorlunda tät trafik där.)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 27 januari 2009, 14:51:49 PM

Nu menade väl Sundås trafiken på just sträckan Karlskrona-Emmaboda och inte hela Kust-till-Kust(Om det fortfarande heter så). För sträckan Karlskrona-Emmaboda är väl upphandlad av Blekingetrafiken? (SJ ville ju på kommersiella grunder bara köra ett fåtal anslutningsbussar på aktuell sträcka och därför ställde Blekingetrafiken tåg till förfogande och upphandlade kompletterande busstrafik för att få någorlunda tät trafik där.)

Som jag fattat det kör SJ tågen Emmaboda-Karlskrona inom Kust-till-kust-konceptet. Och det är bara bussarna som är upphandlade. Detta stämmer också med hur respektive avgångar är markerade i Resplus Tågtider.
Jag är säker på att SJ ställer ett tågsätt till förfogande för denna trafik och jag är säker på att det är SJ:s taxa som gäller i grunden. Men jag är inte helt säker på hur överenskommelsen mellen Länstrafiken Blekinge och SJ ser ut. Men om det varit Blekingetrafiken som upphandlat hade det legat närmare till hands att anlita DSBFirst, som kör på Blekinge Kustbana. Jämför med Alvesta-Kalmar där Öresundstågen körs av SJ och SJ stället två fordon till förfogande för detta. Dessa ingår dock också i det stora Öresundsomloppet och det är alltså inte heller här två bestämda fordonsindivider.
Menar Sundås bara busslinjen Karlskrona-Emmaboda så har han dock helt rätt.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 16:00:12 PM
Som jag fattat det kör SJ tågen Emmaboda-Karlskrona inom Kust-till-kust-konceptet. Och det är bara bussarna som är upphandlade. Detta stämmer också med hur respektive avgångar är markerade i Resplus Tågtider.
Jag är säker på att SJ ställer ett tågsätt till förfogande för denna trafik och jag är säker på att det är SJ:s taxa som gäller i grunden. Men jag är inte helt säker på hur överenskommelsen mellen Länstrafiken Blekinge och SJ ser ut. Men om det varit Blekingetrafiken som upphandlat hade det legat närmare till hands att anlita DSBFirst, som kör på Blekinge Kustbana. Jämför med Alvesta-Kalmar där Öresundstågen körs av SJ och SJ stället två fordon till förfogande för detta. Dessa ingår dock också i det stora Öresundsomloppet och det är alltså inte heller här två bestämda fordonsindivider.
Menar Sundås bara busslinjen Karlskrona-Emmaboda så har han dock helt rätt.


Om jag fattat det rätt har Blekingetrafiken finansierat/hyrt ytterliggare ett Öresundståg för att klara trafiken på aktuell bana.


http://www.blekingetrafiken.se/Om_Blekingetrafiken/Nyheter/606/