56X finns ej mer

Startat av Mr G, 24 januari 2009, 10:23:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Och påfarten från Lilla Essingen (som fortfarande finns kvar) användes aldrig som avfart i högertrafik?
I så fall kort livslängd på den investeringen må man säga (även om den väl används som uppställning för utryckningsfordon etc. än i dag)!
:o
Mr H

Mr G

Påfarten används väl än idag. Men avfarten blev inte långlivad. Minns att jag åkte igenom där (avfarten) en septemberlördag 1967, och det var nog enda gången vad jag minns.

Historien var den att Hemvärnet lockade snorungar att komma med och bli låtsasoldater. Så en lördag kom det en buss till Älvsjö och hämtade upp lokala förmågor för att visa upp sin verksamhet. Vart bussen körde minns jag inte längre. Men så mycket som att det var till nåt av de stora regementerna norr om stan minns jag iallafall. Det enda jag minns av stället vi for till var att det kryllade av SS-Capitoler typ H21 och H22 där. Kanske andra vänsterbussar också, men det är Capitolerna jag kommer ihåg. Däremot vill jag minnas att jag inte såg någon Metropol.

Jag har alltid undrat vart det var vi åkte, kanske kan någon i Buss-snack nu reda ut detta åt mig så här mer än 40 år efteråt. Jag antar också att detta var första uppställningsplatsen för dessa bussar efter dagen H, och att de var placerade här ett tag innan de så småningom flyttades till Frihamnen.

Vad gäller avfarten till Lilla Essingen tyckte tydligen chauffören att det var bättre att köra av där och sen ta vägen förbi Västerbroplan till S:t Eriksgatan istället för den skyltade vägen via Hundra knutars backe. Han var nog inte ensam om den tanken, och det är då inte så svårt att begripa att avfarten stängdes av rätt omgående.
吉先生

Mr G

Ja just den. Jag tror att den fysiska avspärrningen fortfarande består av stridsvagnshinder modell Östermalm och 70-tal. Så att tillfälligt öppna avfarten vid t ex en avstängning av Fredhällstunneln  låter sig göras utan större besvär.

Ska ta en flukt när jag passerar leden imorgon. Det kan väl Mr H också göra...
吉先生

Mr H

Det där med att den användes vid någon längre avstängning känner jag igen när du säger det!
Nu blir vi väl lite off bus här (men när man håller på med bussar ska man väl ta ut svängarna! ;D)
men Essingeleden har fler märkliga investeringar. Ta ex.vis Solnaavfarten vid Huvudsta norrifrån, hur länge har inte den stått klar med belysningsstolpar och allt samtidigt som Solna kommun klagar över Postens genomfartstrafik via Solna-Huvudsta för att nå Tomteboda. Posten själva vill gärna använda avfarten.

Samtidigt finns det två parallella påfarter från Huvudsta/Solna upp på Essingeleden söderut på samma plats! Ibland flyger hin håle i förarna på 152:an och de tar den andra vägen söderut via Ekelundsvägen, till resenärernas förvirring, och se där var vi åter tillbaka på "busspåret" igen! Enstaka gånger har förarna t.o.m lyckats undvika köer genom att köra på det sättet. Men vissa samhällsekonomiska kalkyler skulle onekligen vara kul att se!

Mr H

Mr H

Gör dig inte för stora förhoppningar! Det är inte så vanligt att tåg 2932 Tumba-Jakobsberg tar vägen via Essingeleden! :D :D :D :D (men jag kan ju kanske ta 152:an på hemväg och kolla)

Mr H

Mr G




Inga stridsvagnshinder här inte. Endast en låst bom som hindrar trafiken från Essingeleden att ta sig in på Essinge Brogata. Däremot ansluter avfarten till påfarten och skulle mycket väl kunna användas för en busshållplats t ex. Faktiskt konstigt att inte 152:an norrgående stannar till här.
吉先生