Högtalare på ut sidan bussen

Startat av Stefan P, 23 januari 2009, 12:47:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Skrev för länge sedan ett inlägg om utvändiga högtalare i Uppsala när jag var liten :)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1310.0
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

I Borås finns det på MAN och Neoplan och även på Scania omnilink  är väl krav från Västtrafik har jag för mig...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 januari 2009, 22:17:38 PM
I Borås finns det på MAN och Neoplan och även på Scania omnilink  är väl krav från Västtrafik har jag för mig...

Det är väl tänkt på sikt att man skall göra som i t ex Jönköping, det vill säga att linjenummer och destination ropas ut automatiskt när bussen stannar vid en hållplats.

Nupski

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2009, 22:24:03 PM
Det är väl tänkt på sikt att man skall göra som i t ex Jönköping, det vill säga att linjenummer och destination ropas ut automatiskt när bussen stannar vid en hållplats.

Finns redan i iTiden borde nog komma till Borås när den stora uppdateringen av systemet sker i mars.

Mattias

Citat från: Magnus skrivet 23 januari 2009, 14:29:00 PM
I Örebro har stadsbussarna också det. Iaf några

Det lär finnas ett krav sedan några år tillbaka, så samtliga bussar i stadstrafik i Örebro har utvändiga högtalare som skall användas. Oftast funkar det rätt bra faktiskt.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

ch

Har ibland funderat på dessa yttre utrop, vissa är ibland väääääldigt höga. Hur kul är det att bo i närheten av en hållplats och höra mitt i natten "Buss x mot yyy" vrålandes stup i kvarten utanför hemmet?

bussgrabben

Precis som jag bor alltså. Det är inga problem alls. Jag störs aldrig av utropen.

Som bussmupp blir jag nästan mer störd av att jag inte hör dem eftersom jag vill hålla koll på bussarna.

ch

Citat från: bussgrabben skrivet 24 januari 2009, 02:55:20 AM
Precis som jag bor alltså. Det är inga problem alls. Jag störs aldrig av utropen.

Som bussmupp blir jag nästan mer störd av att jag inte hör dem eftersom jag vill hålla koll på bussarna.

Misstänker att det finns folk som inte är bussmuppar också ;)

Simon Bertilsson

Det förekommer att Jennies utrop hörs utanför stadsbussarna i Helsingborg med.
"Linje 2 *konstpaus* mot Ättekulla"

Muk

I Blekinge har dom högtalare på utsidan. Utropen på bussarna reagerade man mest på när det började. Jag tror att om man hör ett ljud ofta så märker man det inte till slut. Jag har bott vid järnväg också och till slut hördes inte tågen som passerade. Jag reagerar nog mer om uttalet blir fel. I Karlskrona har uttalet av Kungsplan låtit konstigt och åker man med Upptåget förbi knivsta så uttalas Knivsta med stumt V. Rejält OT nu.  :-[

preacher

Stämmer att Blekingetrafiken krävde yttre hållplatsutrop när trafiken upphandlades senast.Vi kör linjerna med Citarobussar o högtalaren är monterad på utsidan under mittdörren.En lysande placering som gör att den tystnar en gång om året.Det var handikapporg.som krävde att det skulle finnas,och den ropar ut linjenr+dest. när dörrarna öppnas.Har inte kommit in så många klagomål som man kan tro.

MVH Pär Bergkvarabuss Karlskrona

Jeanette

I Märsta har vi etanolvagnar med den funktionen, bara ett problem, de inne vagnen hör allt man vill tala om för passagerarna utanför. alltså inga hemligheter innan påstigning :)