Veckans fyra tidiga [Bilder]

Startat av Nupski, 18 januari 2009, 22:12:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Hade en vecka med två sena passa som följdes av fyra tidiga *gääsp*. De sena var omöjliga att dokumentera men här kommer lite från veckan som gick.



Började dagen med en snabbsväng till Hisingen innan jag tog över GS 305 för att köra lite normalbuss linjer med ledbuss, det vart lite tajt lite varstanns men har man bara tungan rätt i mun så går det  ;D. Står här i Fiskebäck med riktigt fin skyltning.





Inredningen i en holländsk haschraket  ;D.

Dagen efter hamnade jag i Fiskebäck igen denna gången i en Scania grymt skön buss att köra, men inredningen är inte byggd för att hålla ihop tyvärr.



Det var denna Scania GS 32 tillbaka till Majorna efter ett nästan två år på Lundby.



Demonstrationer i stan under lördagen gjorde att bussarna fick åka andra vägar. Står här med min linje 99 vid Polhemsplatsen och tittar på en 99a mot Frölunda. Normal körväg för linje 99 är Hjalmar Brantingsplatsen - Lilla Bommen - Brunnsparken - Kungsportsplatsen - Heden nu körde jag Hjalmar Brantingsplatsen - Nordstan - Centralstationen - Heden.



När jag väl kom till Nordstan på vägen tillbaka så gick utropet att alla fordon återtar normal väg. Några minuter sen åker jag upp på bron till Hisingen och får stanna för broöppning. Tur att tidtabellen på linje 99 inte är tajt så man kan köra in 6minuter till Frölunda  :).



Söndag och jag befinner mig ute i Näset för att köra den 4,8km långa vägen till Frölunda med linje 92. Fordonet denna gång GS 551.



Onödig information under numret  ::).



Nosen på GS 563 sticker fram även den på Näsbovägens hållplats nykomling på Majorna och är lite blyg i början se om den vågar sig på bild, kommer från Kvilledepån. Den går som linje 94 mot Frölunda 7 minuter efter mig. Tågordningen i normala fall under helger dagtid är att kommer man in som linje 92 går man som 94 och kommer man in som 94 går man som 92. När man väl kommer till Frölunda blir man antingen linje 99 eller linje 50. Så denna helg blev det bara 50, 92, 94 samt 99. Fordon för mig var under lördagen 562 samt 568 och under söndagen 551 samt 555.

Jona

Citat från: Tomas skrivet 18 januari 2009, 22:12:50 PM


Mycket trevligt och intressant bildsvep. Verkar vara en lång kö med fordon, antar den är lika lång på andra sidan den öppna brodelen också. Gissningsvis står du inte sist i kön heller, så det är många fortdon som bara står stil och slukar bränsle i olika form. För förarna är det bara sitta och pilla navel-ludd eller göra som du, pilla på kameran som gäller.

Hur fungerar det sedan då, alltså när alla fordon börjar rulla igen, då är väl tabellerna för många linjer, spårvagnarna i synnerhet spräckta och man får ligga sen ett bra tag framöver. Eller är det så finurligt att bron öppnas samma tid och dessa turer har med bro-öppningen i tidballen?

Hade jag tackat för ett trevligt bildsvepet...?

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Nupski

Citat från: Jona skrivet 18 januari 2009, 23:16:39 PM
Mycket trevligt och intressant bildsvep. Verkar vara en lång kö med fordon, antar den är lika lång på andra sidan den öppna brodelen också. Gissningsvis står du inte sist i kön heller, så det är många fortdon som bara står stil och slukar bränsle i olika form. För förarna är det bara sitta och pilla navel-ludd eller göra som du, pilla på kameran som gäller.

Hur fungerar det sedan då, alltså när alla fordon börjar rulla igen, då är väl tabellerna för många linjer, spårvagnarna i synnerhet spräckta och man får ligga sen ett bra tag framöver. Eller är det så finurligt att bron öppnas samma tid och dessa turer har med bro-öppningen i tidballen?

Hade jag tackat för ett trevligt bildsvepet...?

MVH Jona

Broöppning kan komma när som helst. Det man gör är att man sen rapporterar sig sen så beroende på försening så hjälper de en med vändningar och dylikt hos trafikledningen om det skulle behövas. När jag kom upp så var klaffen på väg ner så jag stod stilla några sekunder för att ta bilden. Mötte ca 10 fordon från andra hållet och eftersom det var strul i stan så kom det en efter mig. Om man står still mer än en minut skall motorerna stängas av och blir det längre stopp får man stänga av allt som går att stänga av  ;D och då brukar det bli strul. Spårvagnarna får inte starta alla på en gång ut skall ha tidslucka mellan varandra så att inte strömmen tar slut ;D, mycket ström blir det om många vagnar startar samtidigt i uppförsbacke.

Mattias Andersson


Trevligt.

Jag tycker era Den Oudsten verkar relativt fräscha invändigt,trots tuffa miljöer.

Jag åkte en del på 58:an under linjekännedomen i förfjol,och redan där tyckte jag
dem va ganska ok invändigt om man jämför med många andra bussar runtomkring stan.

Duktig hallpersonal kanske ???

Nupski

#4
Citat från: Mattias Andersson skrivet 18 januari 2009, 23:55:59 PM
Trevligt.

Jag tycker era Den Oudsten verkar relativt fräscha invändigt,trots tuffa miljöer.

Jag åkte en del på 58:an under linjekännedomen i förfjol,och redan där tyckte jag
dem va ganska ok invändigt om man jämför med många andra bussar runtomkring stan.

Duktig hallpersonal kanske ???

Studera inte bilderna för noga  ;D. Jämför man med spårvagn så moppas golvet varje dag och inredningen gås över med en sliskig trasa. Vissa städkillar är lata men de som gnolar på majorna har bra fart under galoscherna.

yngrot

Trevligt att du gör såna här bildsvep... vore även kul med mer interiörbilder särsklit förarplatsen..förresten hur är värmen i Den oudsten ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nupski

Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2009, 18:03:36 PM
Trevligt att du gör såna här bildsvep... vore även kul med mer interiörbilder särsklit förarplatsen..förresten hur är värmen i Den oudsten ??

Vissa är varma andra är kalla. Värmesystemet i en Den Oudsten kräver att man har doktorexamen i elektronik. Säkringar, cirkulationspumpar, magnetventiler, elmotorer, kranar och fläktar i mängder som kan krångla och utspridda över hela bussen. Det finns inga radiatorer utan allt är uppbyggt på ett gigantiskt fläksystem med fläktar både i tak och nere på golvnivå som skall samverka med ett otal termostater. Alla vattenrör går i taket och tills idag vad jag vet har ingen passagerar blivit skållad. Framme hos föraren finns temperaturvred för passagerarna samt föraren plus knappar för elstyrning av diverse spjäll för vart luften skall ta vägen.


Krille

Citat från: Tomas skrivet 19 januari 2009, 19:03:28 PM
Vissa är varma andra är kalla. Värmesystemet i en Den Oudsten kräver att man har doktorexamen i elektronik. Säkringar, cirkulationspumpar, magnetventiler, elmotorer, kranar och fläktar i mängder som kan krångla och utspridda över hela bussen. Det finns inga radiatorer utan allt är uppbyggt på ett gigantiskt fläksystem med fläktar både i tak och nere på golvnivå som skall samverka med ett otal termostater. Alla vattenrör går i taket och tills idag vad jag vet har ingen passagerar blivit skållad. Framme hos föraren finns temperaturvred för passagerarna samt föraren plus knappar för elstyrning av diverse spjäll för vart luften skall ta vägen.



BM är BiljettMaskin va?

/K


yngrot

BM är väl bättre med varianten kontakt med bussmicke.. ;D   Ja du den värmesystmet är ju inte gjort för att vara lätt att använda.. :P   jag tycker det ska vara enkelt och dessutom vanliga element med fläktvärmare vid dörrar... låter det mycket av alla fläktar??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nupski

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2009, 22:21:22 PM
BM är väl bättre med varianten kontakt med bussmicke.. ;D   Ja du den värmesystmet är ju inte gjort för att vara lätt att använda.. :P   jag tycker det ska vara enkelt och dessutom vanliga element med fläktvärmare vid dörrar... låter det mycket av alla fläktar??

Ja på de bussarna som har fungerande fläktsystem så brummar det ganska bra och en del av fläktarna sjunger på sista versen så de kan låta förskräckligt.