Huvudmeny

Små SL depåer

Startat av Stefan P, 17 januari 2009, 11:16:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 12 april 2009, 04:38:05 AM
SL-humor! :P

Japp SL Humor. Men om jag kommer ihåg rätt så förtortades Håga till HÅGR. Det hela namnet va Håga Rampen.

Matte

Citat från: julle skrivet 18 januari 2009, 21:35:41 PM
Estögaraget i Nynäshamn finns väl fortfarande kvar, kan tänka mig något drygt 5 bussar står uppställda där.

Ja det finns kvar.
Senast jag va där nere va för att ställa upp flera trafikvagnar innan trafikstart Vintertidtabell AUG-08. Då va det 10st bussar som skulle vara placerade där för Vintertidtabell 08/09.

Ersa

När vi ändå nämner små depåer kan jag berätta att underentrepenören Fridströms garage i Rimbo benämns FRGA i Busslinks specar. Att Rimbodepån heter det Lettiskt klingande RIGA, och att det är seriöst och NOGA med det mesta på Norrtäljegaraget vet nog de flesta redan om.

at1981

#33
Citat från: Börje skrivet 18 januari 2009, 01:26:37 AM
Det är väl snarare 15 vagnar i Ramsmora. I så fall är ju Älvsby på Värmdön mindre med cirka 8 vagnar (rätta mig om jag har fel).

Den här bilden tog jag första och sista gången jag jag jobbade på Saltarögaraget. Det var 11/7-05. Till hösten 2005 lades garaget ner om jag kommer ihåg rätt.




Hej!!

Det här var tider det, och Saltarögaraget lär nog aldrig mer återuppstå tyvärr :(


I begynnelsen var det bara en buss och en förare stationerad där. Föraren i fråga bodde på den tiden granne med sitt arbete och han fick igenom sin vilja om ett bussgarage.
Sedan blev det tre till och när det väl var fyra vagnar där var det i begynnelsen 4243, 4245, 4271 och 4278.

Så småningom infördes det krav på regionalvagn på 436 och det löstes med att 4271 och 4278 byggdes om, men att sätta dit läslampor skulle kosta runt 30 000 SEK extra (minns ej om det var totalt eller per vagn) så de struntade i det. Och på den tiden ahde förarna personliga vagnar som de städade efter jobbet och föraren av 4278 ordnade nattbelysning främre delen av bussen (från ledet till framdörren). 4243 och 4245 byttes då ut mot 5657 och 5658 och denna vagnuppsättningen varade till Busslink upphörde och då blev fyra vagnar 3 vagnar och de tre ordinarie vagnarna var 1853, 1862 och 5790 eftersom Busslink behöll 4271 och 4278 fast 5790 var finare än 4271 och 4278 så det gjrode inget. Jag tror SAGA bildades runt 1997 eller något i den stilen om jag inte minns fel.

En händelse jag minns från Saltarögaraget var att föraren av 4271 blev beordrad att under helgen sova över i bussen, jag var där i krokarna och cyklade och så såg jag föraren med tältsäng och sängkläder där id barnvagnsplatsen. Anledningen var att det var några som hade hotat SL att sabotera bussarna på olika depåer runt om i länet så då fick just denna föraren "äran" att vakta Saltarögaraget. Jag frågade honom dagen därpå, just Saltarögaraget var lugnt för där hände det inget och tur var det.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

de var 1853 som bodde på SAGA och inte 1843

5790 ersatte 1828 (har jag för mig)

at1981

Citat från: homer skrivet 07 juni 2009, 16:16:03 PM
de var 1853 som bodde på SAGA och inte 1843

5790 ersatte 1828 (har jag för mig)


Hej!

Jag menade självfallet 1853, råkade trycka fel när jag skrev tidigare :(
På den tiden visste man tydligt när man fick åka fina bussar med röd fin tygmatta i taket, skinn i nackstödet och gardiner.
Den "tryggheten" är väck idag tyvärr :(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Karsten

Citat från: at1981 skrivet 07 juni 2009, 14:55:43 PM
Hej!!

Det här var tider det, och Saltarögaraget lär nog aldrig mer återuppstå tyvärr :(


I begynnelsen var det bara en buss och en förare stationerad där. Föraren i fråga bodde på den tiden granne med sitt arbete och han fick igenom sin vilja om ett bussgarage.
Sedan blev det tre till och när det väl var fyra vagnar där var det i begynnelsen 4243, 4245, 4271 och 4278.

Så småningom infördes det krav på regionalvagn på 436 och det löstes med att 4271 och 4278 byggdes om, men att sätta dit läslampor skulle kosta runt 30 000 SEK extra (minns ej om det var totalt eller per vagn) så de struntade i det. Och på den tiden ahde förarna personliga vagnar som de städade efter jobbet och föraren av 4278 ordnade nattbelysning främre delen av bussen (från ledet till framdörren). 4243 och 4245 byttes då ut mot 5657 och 5658 och denna vagnuppsättningen varade till Busslink upphörde och då blev fyra vagnar 3 vagnar och de tre ordinarie vagnarna var 1853, 1862 och 5790 eftersom Busslink behöll 4271 och 4278 fast 5790 var finare än 4271 och 4278 så det gjrode inget. Jag tror SAGA bildades runt 1997 eller något i den stilen om jag inte minns fel.

En händelse jag minns från Saltarögaraget var att föraren av 4271 blev beordrad att under helgen sova över i bussen, jag var där i krokarna och cyklade och så såg jag föraren med tältsäng och sängkläder där id barnvagnsplatsen. Anledningen var att det var några som hade hotat SL att sabotera bussarna på olika depåer runt om i länet så då fick just denna föraren "äran" att vakta Saltarögaraget. Jag frågade honom dagen därpå, just Saltarögaraget var lugnt för där hände det inget och tur var det.


4277 och 4278 var det på SAGA. 4271 fick aldrig extra nackstöd så vitt jag vet. 4273,4274,4277 och 4278 fick det däremot. 4266-4270 var stationerade i Björknäs, 4271 i Grisslinge, 4272 i Ramsmora, 4273 och 4274 var ATR-vagnar (egentligen hemmahörande i Björknäs) 4275-4276 i Ramsmora och 4277-4278 i Saltarö ursprungligen.

Niclas Wennerlid

Där har du fel Karsten! 4277 var placerad i Grisslinge, 4271 var en Saltarövagn. Bägge fick dock regionalsäten "light".

// Niclas

Karsten

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 07 juni 2009, 21:39:41 PM
Där har du fel Karsten! 4277 var placerad i Grisslinge, 4271 var en Saltarövagn. Bägge fick dock regionalsäten "light".

// Niclas

Då anser jag mig besegrad! Det är inte lätt att vara säker på sitt minne när det helt plötsligt sviker en ska du veta.. ;)

Niclas Wennerlid

Känner igen syndromet  ;)

// Niclas

at1981

Citat från: Ivo skrivet 18 januari 2009, 01:01:52 AM
Uppställningen vid Saltarö gård försvann när Swebus tog över trafiken 2002 Älvsby blev då den depå man placerade bussarna.


Hejsan!

Saltarögaraget överlevde även i Swebus regi till sista sommaren innan 474 tillkom på hösten.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.