Falcks nya MB Citaro igen... [Bilder]

Startat av Esbjörn, 20 juli 2007, 21:12:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

Nu trillar en efter en av Falcks nya MB Citarovagnar in till KG Sandström i Sundsvall för montage av EU-skrivare.




AMF107 vid Ikea den 17/7.


AMF111 hos KG Sandström den 18/7.


AMJ439 hos KG Sandström idag, den 20/7.

M224

Helt i min stil!!! Otroligt snygga bilder och bussar. Jag gillar lacken och logan.  :P

Patrik

Väldigt trevligt, om du vet lite mer om bussarna, när dom ska köras/levereras etc. så får du gärna skicka ett PM till mig!

Niklas Bygdestam

Citaro tycker jag är väldigt snygga. Klädseln på stolarna på de här bussarna tycker jag också såg riktigt snyggt ut  :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Det är en väldigt snygg buss, men det är trist att man valt att lacka den i en blek gul färg. Den ser verkligen gammal och sunkig ut (färgen alltså).

Jo



Nu vet jag inte riktigt hur långa sträckor aktuell buss är planerad att gå men i Blekinge körs ju samma buss med liknande stolar och de är ju mer att likna vis stadsbusskomfort än lämpliga på regionbusslinjer. Dock ska MB ha beröm för utformningen av sittplatserna framför mittdörrarna. Genom att höja upp golvet och kunna utnyttja utrymmet vid hjulhusen istället för att sätta stolarna direkt på marken får man in 3-4 stolsrader mer samtidigt som dessa får bättre utrymme för ben och resenären slipper sitta i nivå med vägen.

Patrik

Citat från: Jo skrivet 20 juli 2007, 23:32:17 PM

Nu vet jag inte riktigt hur långa sträckor aktuell buss är planerad att gå men i Blekinge körs ju samma buss med liknande stolar och de är ju mer att likna vis stadsbusskomfort än lämpliga på regionbusslinjer. Dock ska MB ha beröm för utformningen av sittplatserna framför mittdörrarna. Genom att höja upp golvet och kunna utnyttja utrymmet vid hjulhusen istället för att sätta stolarna direkt på marken får man in 3-4 stolsrader mer samtidigt som dessa får bättre utrymme för ben och resenären slipper sitta i nivå med vägen.

Dom här är ju bara till för stadstrafik i Gällivare/Malmberget/Koskullskulle/LKAB Gällivare.

Erling.L

Citat från: Esbjörn skrivet 20 juli 2007, 21:12:59 PM




Huvudpanelen e väl samma som i Man samarbete eller köper dom den från nån som göt dom separat
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Svemicke

Citat från: BEL skrivet 21 juli 2007, 11:53:25 AM
Huvudpanelen e väl samma som i Man samarbete eller köper dom den från nån som göt dom separat
Jag antar att det är tysk standard. Som Scania och Volvo såg något så när lika ut invändigt förr. Dock serr de lika obekväma ut ergonomsiskt som MAN så de kan inte vara någon höjdare att köra.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan

Citat från: Svemicke skrivet 21 juli 2007, 16:20:13 PM
Jag antar att det är tysk standard. Som Scania och Volvo såg något så när lika ut invändigt förr. Dock serr de lika obekväma ut ergonomsiskt som MAN så de kan inte vara någon höjdare att köra.

Citaron är högljudd, Bergkvara har dessa som stadard och det är ingen höjdare att åka med. När det gäller MAN och ergonomin så håller jag inte med dig alls Svemicke. Det som styr mycket här är vilken stol som ägaren valt till bussen. De som swebus valt i Skåne är helt utmärkt.
I branschen i 40 år

Ersa

Falck...  Jag tänker på bärgningsbilar när jag jag hör det ordet.  :)
http://www.falcksverige.se

Svemicke

#11
Citat från: Jan skrivet 22 juli 2007, 09:05:55 AM
Citaron är högljudd, Bergkvara har dessa som stadard och det är ingen höjdare att åka med. När det gäller MAN och ergonomin så håller jag inte med dig alls Svemicke. Det som styr mycket här är vilken stol som ägaren valt till bussen. De som swebus valt i Skåne är helt utmärkt.
Ratten är för liten. Du kan inte ställa in den hur du vill. Du kan höja och sänka den, men inte ställa den upp, alternativt lägga den ner. Dessutom följer hela instrumentpanelen med. Det blir fel ställning för armarna vid svängar. Bromspedalen hänger istället för att stå på golvet vilket gör att du måste lyfta onödigt mycket på foten när du ska bromsa. Och sen har vi det här med dörrautomatiken som är urusel. Så det är inte bara stolen det beror på.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Karsten

Dörrautomatiken? Hur skiljer sig den från konventionella svenskbyggda bussar?

yngrot

Dörrautomatiken är väldigt mycket en fråga om hur du vill ha den specad. Jag vet själv från Borås lokaltrafik när jag var med i vagnkommiten och vi var ner på MAN och NEOPLAN fabriken att det inte var helt lätt att få dem att förstå hur vi i Borås ville ha dörrfunktionen. Inte är det lyckat med så mycket elektronik som det finns i MAN- NEOPLAN. Datorerna fick programeras om många ggr och ändå fungerar det inte som önskat.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2007, 17:58:44 PM
Dörrautomatiken är väldigt mycket en fråga om hur du vill ha den specad. Jag vet själv från Borås lokaltrafik när jag var med i vagnkommiten och vi var ner på MAN och NEOPLAN fabriken att det inte var helt lätt att få dem att förstå hur vi i Borås ville ha dörrfunktionen. Inte är det lyckat med så mycket elektronik som det finns i MAN- NEOPLAN. Datorerna fick programeras om många ggr och ändå fungerar det inte som önskat.
Varför köptes då bussarna in om man ansåg att tyskarna inte förstod specifikationerna? "Nej tack! Vi är inte intresserade" är väl inte så svårt att säga?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -