Han som glömdes kvar i skolbussen i Mark

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 januari 2009, 16:39:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Kommer ni ihåg historien om den 6-årige utvecklingsstörde pojken i Marks kommun som blev kvarglömd i en skolbuss och sittande där i fem timmar. Utredningen är nu klar och det var en massa faktorer som gjorde att det blev så. Av dessa faller möjligen två på bussbolaget.
1. Bussen kördes inte av ordinarie förare utan en vikarie. Denne var ej tillräckligt informerad om vilken elev som skulle gå av vid vilken skola.
2. Eleven satt på annan plats än den vanliga och elevassistenten såg honom därför inte (lite märkligt, vad jag förstår var bussen typ Mercedes Sprinter).
3. Elevens läraren blev en och en halv timme försenad på grund av krångel med bilen.
4. Det rådde oklarhet om hos vilken förälder eleven fanns aktuell vecka.
5. Mamman kunde inte nås pga överbelastning på mobilnätet.
6. Rutinerna för att kontrollera att bussen var tom hade brister.
Enligt skolkontoret skall det som kan åtgärdas också vara det nu. Annars kan väl det hela bara sammanfattas i ett: maximal otur. Och inte blev det bättre av att pojken inte kunde prata.
Källa: Radio Sjuhärad


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Tack Staffan.
Det här är något som alldeles för ofta saknas i seriösa forum och nästan konstant i pressen.
Svaret/en på alla spekulationer, teorier och ibland angrepp.
Bra inlägg.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Clabbe

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 16:54:16 PM
Tack Staffan.
Det här är något som alldeles för ofta saknas i seriösa forum och nästan konstant i pressen.
Svaret/en på alla spekulationer, teorier och ibland angrepp.
Bra inlägg.

Där slog Du huvet på spiken. Instämmer helt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 16:54:16 PM
Tack Staffan.
Det här är något som alldeles för ofta saknas i seriösa forum och nästan konstant i pressen.
Svaret/en på alla spekulationer, teorier och ibland angrepp.
Bra inlägg.

Ja, tacka inte mig. Tacka Radio Sjuhärad för ett bra reportage om vad som hände. Jag letade förgäves på Borås Tidnings hemsida efter en artikel om saken, men de har tydligen inte funnit det vara något att skriva om.
För övrigt håller jag helt med om att man alltför sällan får veta vad som egentligen hände. Bussföraren som utpekades som den store boven i de flesta media - och även av vissa skribenter här - visade sig ju nu vara så gott som oskyldig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Det är väl just därför du ska erkännandet, för att du gjorde det ibland mycket spekulativa BT inte gjorde och så få andra gör, tog slutresultatet vidare. Men en lika stor eloge till SR Sjuhärad
Men det belyser bara problemet.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2009, 17:34:54 PM
Bussföraren som utpekades som den store boven i de flesta media - och även av vissa skribenter här - visade sig ju nu vara så gott som oskyldig.

Okej, men varför det egentligen? För att han inte hade kvitterat ut någon instruktion där det påpekades att man även måste titta bakom hörnen?

Trafikar´n

Inte säkert ens det, i de fall elevassistent eller motsv medföljer är det ibland stipulerat att de ansvarar för alla ombord med särskilt behov. Sen hör det väl till god förartradition att gå igenom bussen efter avslutat färd- men å andra sidan.. Med allt som hör till god förartradition som förr fanns betalt i på- resp av-tider blir det mer o mer obetald tid för förarna. Kortare tomkörningstider osv
Visst, det är folk det handlar om, men om du varje dag måste komma lite innan du börjar för px skull, om du alltid får för lite körtid, är det så konstigt om du inte alltid vill jobba gratis för att gå igenom bussen en sista gång innan du åker hem på ditt delade pass? Innan allt med korta tider börjar om igen?

Visst ska man vara rädd om sina medmänniskor, självklart men ska du som anställd göra det gratis för dit eget samvetes skull, eller ska det ingå i det arbete?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 18:11:25 PM
Sen hör det väl till god förartradition att gå igenom bussen efter avslutat färd- men å andra sidan. Med allt som hör till god förartradition som förr fanns betalt i på- resp av-tider blir det mer o mer obetald tid för förarna.

Det var just det jag tänkte på. Föraren måste ha ansvar för att kontrollera att bussen är tom innan han lämnar den. Även om skolan nu skött sina åligganden som de skulle kunde ju någon ha smitit in i bussen.
Sedan känner jag inte till bussbolaget tillräckligt mycket för att veta hur mycket tomkörnings- och avställningstid förarna har.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 18:11:25 PM
Inte säkert ens det, i de fall elevassistent eller motsv medföljer är det ibland stipulerat att de ansvarar för alla ombord med särskilt behov. Sen hör det väl till god förartradition att gå igenom bussen efter avslutat färd- men å andra sidan.. Med allt som hör till god förartradition som förr fanns betalt i på- resp av-tider blir det mer o mer obetald tid för förarna. Kortare tomkörningstider osv
Visst, det är folk det handlar om, men om du varje dag måste komma lite innan du börjar för px skull, om du alltid får för lite körtid, är det så konstigt om du inte alltid vill jobba gratis för att gå igenom bussen en sista gång innan du åker hem på ditt delade pass? Innan allt med korta tider börjar om igen?

Visst ska man vara rädd om sina medmänniskor, självklart men ska du som anställd göra det gratis för dit eget samvetes skull, eller ska det ingå i det arbete?

Fritt från hjärtat: Varken eller; det finns ingen annan som kan göra det, alltså måste föraren göra det. Taskigt fall om man inte får betalt, men det måste ändå göras. Nu vågar jag trots allt påstå att de 30 s det tar att göra denna kontroll inte är det som får tjänsten att överskrida sluttiden. Visst är det ovanstående klagandet befogat många gånger men ordet vi söker här är Slentrian.

Trafikar´n

För att dra det till sin spets, var kungörs det det att det är förarens formella ansvar?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

JDS

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 21:40:35 PM
För att dra det till sin spets, var kungörs det det att det är förarens formella ansvar?

Det framgår inte uttryckligen någonstans såvitt jag vet, men det finns ett antal bestämmelser som indirekt kan förvandla föraren till klantskalle om han stänger in folk i bussen och går därifrån. (Det är likadant om du låser in någon i din personbil.)

Trafikar´n

Indirekt är du bli ansvarig om tjyven som tänker bryta sig in i ditt hus, halkar o bryter benet oxå--- iaf om du äger en fastighet som gränsar mot kommunalt väghållen gata... Även direkt så till den grad att du kan ställas till straffansvar.
   Men inte om du har någon som övertagit ansvaret, jmf med assistenten som varit med, troligen med övertagit ansvar.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

JDS

Citat från: Trafikar´n skrivet 10 januari 2009, 00:20:27 AM
Indirekt är du bli ansvarig om tjyven som tänker bryta sig in i ditt hus, halkar o bryter benet oxå--- iaf om du äger en fastighet som gränsar mot kommunalt väghållen gata... Även direkt så till den grad att du kan ställas till straffansvar.
   Men inte om du har någon som övertagit ansvaret, jmf med assistenten som varit med, troligen med övertagit ansvar.

En sak är säker: Förarens ansvar övertas definitivt inte av någon som inte ens hör till busstrafikverksamheten...

Trafikar´n

o igen, var definieras det formella ansvaret?
Olaga kvarhållande är ett uppsåtsbrott, någon annan brottsförseelse kan jag inte komma på, kan ni?
Vad jag reagerar allra mest på är orden "eleven satt inte på sin vanliga plats" redan då borde assistenten reagerat över att eleven saknades, eller hur? Det är det som jag på många sätt finner vara den sk springande punkten.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Hagri

Lite mer om efterspelet till saken i Mark från Borås Tidning
http://www.bt.se/nyheter/mark/marks-kommun-erkanner-fel-efter-kvarglomd-pojke(1076591).gm


Oavsett vad andra kunde ha gjort för att pojken inte blivit kvar i bussen borde föraren kollat hur det såg ut i bussen efter avslutad tur.
Att det sitter kvar passagerare i bussar efter en tur händer ibland. Går föraren bara av och bryter huvudströmmen kan det bli så att de inte klarar att ta sig ut själva. Det kan ju även vara bra att kolla hu det ser ut inne i bussen beroende på andra saker orsaker, om det är något som måste åtgärdas före nästa tur.