Huvudmeny

Lite Swebushistoria 24

Startat av Bussmicke, 07 januari 2009, 23:27:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2009, 13:03:24 PM
Det är en Scania N113 Wiima K202 från 1992. För övrigt en av de första lågentrébussarna som levererdes i Sverige. Trollhättebuss köpte tre sådana, som sedan hamnade hos Linjebuss (när det köpte Trollhättebuss) och avslutade sina dagar i Råsta. När dessa bussar beställdes hade Scania ännu inte börjat med helbyggda lågentrébussar, därav Wiima-karossen.

Och bussen på bilden är alltså Trollhättebuss 113 (PDY550) som blev Linjebuss 1313.

Jättetrevliga bilder dessutom!
/ GNl

Frippe Fribas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2009, 13:03:24 PM
Det är en Scania N113 Wiima K202 från 1992. För övrigt en av de första lågentrébussarna som levererdes i Sverige. Trollhättebuss köpte tre sådana, som sedan hamnade hos Linjebuss (när det köpte Trollhättebuss) och avslutade sina dagar i Råsta. När dessa bussar beställdes hade Scania ännu inte börjat med helbyggda lågentrébussar, därav Wiima-karossen.

Så MaxCi introducerades 1993 då?
Jag trodde första MaxCin såg dagens ljus redan -92, men jag får korrigera hjärnan en aning då.  ;)
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 januari 2009, 19:17:11 PM
Så MaxCi introducerades 1993 då?
Jag trodde första MaxCin såg dagens ljus redan -92, men jag får korrigera hjärnan en aning då.  ;)
//Fredrik

Nej, det är det väl ingen som sagt. Det jag skrev var att Scania inte kunde erbjuda leverans av tre helbyggda lågentrébussar när Trollhättebuss gjorde sin beställning. Den första MaxCin visades för en större publik vid Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992. Jag är dock inte säker på om den var klar för serieleverans då.

Frippe Fribas

Oavsett vilket så borde väl September -92 räknas som -93 års modell vilket betyder att vi båda har rätt beroende på hur man ser på det.  ;D
//Fredrik

Mattias

Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2009, 23:27:28 PM

"Pojken och flickan på Drottningtorget se dom kysser varann
Dom blundar för bussar som kör förbi som bara älskande kan..."

-Nå, artist och låt? 8)

Kunde bara inte låta bli, passade bilderna, mumma som alltid Micke!

/M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias skrivet 11 januari 2009, 07:15:11 AM
"Pojken och flickan på Drottningtorget se dom kysser varann
Dom blundar för bussar som kör förbi som bara älskande kan..."

-Nå, artist och låt? 8)

Kunde bara inte låta bli, passade bilderna, mumma som alltid Micke!

/M

Den texten passar väldigt bra till bilden. Texten är nämligen skriven av Peter LeMarc, som kommer från Trollhättan.
Texten fortsätter för övrigt: "Dom blundar för bussar som kör förbi som bara älskande kan."